Hjälp med foderblandning och tjockis
Hejsan! Jag skulle behöva lite tips om vad jag kan ändra i min matsedel då mina pälsbollar har blivit lite för runda. Speciellt min ena ensam-hane som faktiskt är överviktig och har börjat slicka upp sitt urin om han markerar på mina händer (brist på?).
Min torrfoderblandning innehåller:
Axa's grynblandning (ca80-90%)
Röda linser (som dem sparar till sist)
Doggy's Orginal hundfoder
Helt bovete
Några få nötter och torkade frukter (brukar inte ingå men hittade paranöt, cashewnöt, pistagenöt och nån plommongrej)
Jag har provat att ha alfaalfafrö och hirs i men de verkar inte vilja ha det då det sparar det till sist (kan de vara för smått för deras tassar?)
Som färskfoder får de oftast: Ägg, köttbullar, köttfärssås, banan, äpple, minimajs, isbergssallad, paprika, tomat, morot, gurka, potatis, pasta, växter från utomhus och groddar av alfalfa och mungobönor. De får färskfoder varje/varannan dag beroende om jag har dem med mig på skolan eller är hemma.
Jag har efter många år börjat ge mina råttor Versele-Laga Rat Complete utblandat med mussli frukt/nötter, ibland får de hundmat Standard Vilt till oxå. Ingen lagad mat mer, bara frukt, sallader o vissa grönsaker, rått kött o ibland grillat kycklingskrov o ibland grovt osötat bröd.
Det har visat sig vara en mycket bra kombo, alla är i bra form (inga fettosar mer) ingen är mager, parningarna tar bra o ungarna växer fint. Alla är glansiga o fina i ögon o päls. Mammorna ser oförskämt bra ut trots digivning.
Så jag kommer fortsätta med denna kombination. Men det är jag det.. 😇
#1 Tack för att du delade med dig ditt sätt :) Jag har funderat på att ge den tjocke mestadels Versele-Laga men jag tycker att 65-80kr för ett halvkilo mat känns lite mycket. Och sen har jag varit lite osäker på hur bra det egentligen är… Hur gör du? Köper du storpack?
#2 Ja eftersom jag föder upp så köper jag en säck på 10 kg, men eftersom jag blandar ut hälften med mussli räcker det länge. Mina råttor äter det inte stormförtjust, alltså de smackar inte i sig allt på en gång så det räcker ett tag, skulle tro att det är mättande ef de inte behöver äta så mkt utav det. Men numera är mina råttor normalviktiga mot innan då vissa kunde bli riktiga tjockisar.. Jag är nöjd med Versele-Lagas produkter, även sedan tidigare. Visst var jag i början skeptisk mot "färdig mat" men ser nu att det är nyttig o bra mat, även tumörerna har minskat här. (förut fick många av mina honor o även en hane juvertumörer) Det har minskat drastiskt numera.
#3 Okej, intressant! Köper nog en eller två påsar sen då och testar :)
Körde på Rat Complete förut men tyckte det blev lite väl dyrt i längden, känner att en 10kg säck är lite väl mycket för tre råttor…
Någon annan som har något tips om vad jag kan ändra? 🙂
Jag använder Axa-grynblandning till 95%. Sedan brukar jag ha i lite vad som jag finner hemma så som; solrosfrön, pumpafrös, hris och puffar. Men detta i en liten mängd.
Råttor har en förmåga att äta allt det godaste först och sedan lämna det andra till sist. Jag har dock märkt att om jag inte fyller på matskålen utan låter den stå med endast det som de lämnar kvar i den, så försvinner det också efter en stund. Så, mitt tips är att inte fylla på matskålen för mycket för de kommer äta det som de lämnar kvar, även om de för tillfället lämnar kvar det i skålen.
Okej, jag brukar låta skålen stå kvar en stund så att det äter upp det mindre goda.
Jag tänker att solrosfrön, pumpafrön och de flesta nötter är ganska feta så jag försöker att ge det i minimala mängder, då jag tror att det finns en massa nyttigheter i dem som dem behöver. För det är väl fett i maten som dem lägger på sig mest av, eller är det jag som fattat fel?
#7 Rätt. Därav ska man inte ha mycket sådant i, utan torrfodret ska baseras på annat. Men ibland tycker iallafall jag att man kan liva upp maten med lite nötter och frön i.
#8 Okej :)
Men den här grejen att ena råttan slickar i sig urin, är det ett tecken på brist av någonting eller är det en dålig ovana han har? Då han bara slickar upp det om det hamnat på mina händer.