Burbyggefrågor
Hej!
Vi får hem vår första råtta när som helst, förhoppningsvis idag. Tanken var att han skulle bo i vår gallerbur ett tag så att jag kunde känna in vad han och vi behöver för bur, och sedan bygga eller köpa en som passar oss, men burbyggartokig som jag är funderar jag mer och mer på att bygga en bur nu.
Vi har ett skåp som jag skulle vilja använda. Det är ett lågt skåp, måtten har jag inte i huvudet och skåpet står i källaren, men jag skulle tippa på ca en meter brett, 70 cm högt och omkring 45 cm djupt. Det har 2 lådor överst, och 2 dörrar under. Jag tänkte ta bort lådorna och sätta nät för öppningarna, såga ur dörrarna och sätta nät där också, såga bort hälften av taket så att det blir ett halvt hyllplan, och sedan bygga en stomme i form av en hög kub att sätta på skåpet, med nät runt, så att han får mycket klättermöjligheter.
Jag undrar, om ni som har erfarenhet av burbyggen till små stinkisar, om detta låter hållbart eller kommer vi få kasta buren efter ett tag?
Jag är medveten om att allt trä måste lackas sjuttioelva gånger, och det kommer vi göra. Det är också därför jag vill ha så lite trä som möjligt på ovandelen, och därför bara använda reglar i kanterna och nät överallt annat på denna. Frågan är dock om skåpet, trots väl lackat, kommer börja lukta och behöva kastas efter ett tag…?
Meningen är att det ska gå att lyfta av stommen, så den ska inte byggas fast i skåpet under.
Om detta låter som något som kan fungera, hur gör jag bäst våningar i ovandelen? Jag tänkte mig att den skulle bli ca en meter hög, och då behövs ju avsatser för att råttan inte ska riskera att trilla ner och slå sig?
Hoppas att någon vill bolla mina idéer så att "Liten" får det bra.
(Eftersom jag föder upp marsvin har jag god kunskap om flockdjur och är mycket väl medveten om att dessa ska ha en burkamrat, "Litens" burkamrat kommer vid midsommar.)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Personligen undviker jag allt trä, det brukar börja stinka efter ett tag även om man lackar och kör silikon i fogar och plastmattor överallt. De blir jättefina de hemmabygga burarna, men de flesta kastar nog sina tyvärr :/
Råttor har en dålig vana att kissa mot väggarna så det rinner ner i skarvar, mot dörrar så det fastnar i nätet osv. Om du ska göra galler, så se till att ha galvat eller lackat galler. Ogalvat galler drar åt sig urinlukten och de kommer stinka rättså fort även om man rengör ofta.
Men annars som du skrev, lacka lacka lacka så håller det lite längre iaf🙂
Qui dormit, non peccat
#1 Men, så onödigt att stinka ner burarna! ;) Jag har sett att många klagar på att till och med deras gallerburar stinker, vad gör man egentligen för att ge dom både stort, och slippa stank?
Buren han bor i nu är en tätad marsvinsbur, så den är 100 bred, 50 djup, 50 hög. Det är ju ingen liten bur men den är ju heller inte så hög som jag tycker att han borde ha.
Galvaniserat fyrkantsnät köpte jag igår. 10 meter. Om man tar bort gallret på hans nuvarande bur, och bygger reglar till en kub som passar runt själva bottnen, men är mycket högre, toklackar reglarna, och så på med nätet runt om. Då kan man bara lyfta av gallerdelen från burbottnen, och använda så lite trä som möjligt. Och skulle det börja stinka så får man bygga en ny sådan överdel? Det kan inte kosta med än en tvåhundring totalt en sådan överdel.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.

Ja jag vet, de är hopplösa de små kissmonstren 😃
För att slippa stank, lacka gallren och torka av dem dagligen. och skaffa en luftrengörare (vad de nu heter.. har glömt!) Och mata inte med tex vissa sorters hundfoder eller färdigköpta smådjursfoder, då stinker de apa verkligen.
Nee råttor brukar trivas på höjden, så en hög bur rekommenderas :) Annars är den rätt lagom på bredd och längd tycker jag.
Det kan nog funka bättre tror jag, ju mindre trä desto bättre. Och väldigt enkel att göra oxå, så jag hade nog kört på det. Bara det går att fästa den på något vis på botten så den inte kan välta om råttorna skulle busa runt eller är den för tung för det då?
Qui dormit, non peccat