Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 647 ggr
turbopsyk
0

Fortfarande otama..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!

Jag har haft mina två töser i över en vecka nu och dem är lika vilda som dem var när dem kom hit. Jag vet inte hur jag ska få dem att vilja komma fram till mig då den ena utav dem är livrädd och stänger i princip av när jag försöker få kontakt med henne. Min bur jag har är en dålig "träningsbur" då ingången sitter högt upp och jag kan därför inte försöka få dem att komma till den. Funderar på att släppa ut dem i en inhägnad igen men den stressen som blir när jag ska försöka plocka upp dem och sätta dem i buren jag ska flytta dem i är otrolig.

Så snälla, kom med alla tips ni kan. För jag längtar något så otroligt mycket tills dem blir tama!

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

Zolah
1

Hur ser buren ut? ta ett kort och visa oss så vi kan se vad man kan tipsa angående den :)

allt jag kan tipsa om är att fortsätta försöka, muta med mat och annat gott. Busa med dem etc.  Ha dem i hoodies brukar vara en bra ide, eller ge dom en svettig tygbit ( så dom blir vana din lukt ).

Och på en annan not, det är bättre om du byter underlag till dina kompisar. Vanligt spån är inte ås hälsosamt för dem, ta istället toalätt eller liknande, finns en hel artikel om tips på bra burmaterial :) 

Dom är verkligen söta föresten!

WarMinerTool
0

tass*

Får mina råttor på fredag! :) Kan vara bra att ha lite tips om jag skulle ha samma problem!

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Zolah
0

Vad roligt att du ska få råttor ;)

Ett hett tips är ju alltid att kolla igenom Vanliga råttfrågor

Där finns allt en nybörjare kan behöva veta och mer därtill! :D

WarMinerTool
0

Mm, skrev ut den "barnvänliga versionen" på papper och häftade ihop! :)

Får dom nästa fredag! (Men ska kolla på dom imorgon! :) )

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!

Zolah
0

Ok :)
Du får ta och visa oss kort senare ;) men åter till TS och hennes problem.

turbopsyk
0

Mer tips tack :<

turbopsyk
1

Tack för tipset om spånet! Läst på om burmaterial nu och jag ska se till att byta underlag. Hade ingen aning om det! :)

Melonclementin
1

Vägen till en otam råttas hjärta går genom magen skulle jag vilja säga. Kanske vägen går annorlunda på många, men de flesta råttor är svaga för godsaker. 

Saken är ju den att du vill få dem att inte vara rädda för dig. Det inkluderar din doft, dina händer, dina armar, din röst, din storlek - ja det vill säga hela dig. 

Nu vet de säkert inte så mycket om dig förutom att du är jäätteläskig. De måste helt enkelt förknippa dig med någonting bra, för de förstår ju inte att de inte behöver vara rädda när man säger "snälla tåttis, du behöver inte va rädd". Nice om de hade funkat men nu gör det ju tyvärr inte det :P 

Mitt tips är att istället för att sätta in en skål med färskmat som de antingen äter upp på natten ensamma i mörket eller tar ifrån och springer in i någonstans så ger du dem maten för hand istället. 

De ska ska alltid ha FRI tillgång till Torrfoder, men färskmat som de inte ska ha fri tillgång till får man bestämma själv när de ska ha. En del ger varje dag två gånger om dagen medans andra ger dem några dar i veckan bara. Det beror helt på ålder och om de har viktproblem (åt båda hållen) Om man ger dem en skål med färskmat och samtidigt försöker mata ett par otama råttor från handen kommer inte att vara så lyckat. 

Så ta ett tillfälle, helst när de är som mest pigga (vanligtvis på kvällen) och ta med dig en skål matrester som de kan få äta och börja helt enkelt mata dem. Sätt inte in skålen (bara senare när du har gjort framsteg) i buren - färskmaten ska komma från din hand. Gör små bitar så de inte får en hel köttbulle, för då kommer de springa iväg med den och äta och sen är de nöja och vill inte komma ut nå mer. Men börja att sätta dit godsaken en liten bit framför näsan och sen äre bara å upprepa, upprepa, upprepa. Allt handlar om att de ska förstå att du är snäll och inte vill dem något illa :) Och börjar de förknippa dig och din hand med nåonting som de tycker om då kommer de bli mindre rädda för dig :)

Om du bestämmer dig för att prova så säg gärna till hur det går så kan vi kolla på nästa steg :)

turbopsyk
0

Åh tack så himla mycket! Ska verkligen testa detta! Vad rekommenderar du att jag ska ge dem i handen? För min ena stänger liksom av bara och jag kan hålla massor med godsaker framför nosen på henne och hon bryr sig ingenting :<

Melonclementin
1

#9 Ja nästan vad som helst de tycker är gott, där är också råttor olika och tycker om olika saker. Men ägg, speciellt äggulan brukar va poppis, även välling, yoghurt, banan (mogen, ej grön), avokado (i små mängder), majs, ärtor, pasta, rå köttfärs, fisk, gröt, you name it :)

Ja tror jag förstår vad du menar med att hon stänger av, men om den andra är lite lättare så börja med henne och låt den andra vara. Hon kanske inte ens vant sig med att du rör dig så nära henne än, och då är det viktigt att ta steg för steg :) Så låt henne vara så länge, för de går som sagt inte att göra någonting när de är så rädda. Se till att hon kan springa och gömma sig om hon vill. Då kommer hon bli mer trygg och våga sig fram. 

Förhoppningsvis så kommer hon, när hon ser den andra gå fram till dig, förstå att hon också kan göra det. De funkar lite så, är en råtta rädd så smittar det lätt av sig till de andra i flocken. Men likadant tvärtom, om en eller två råttor visar att -denhär människan är ju inte farlig- så händer det att den/de andra tar efter. 

Så, låt den andra vara och tvinga inte fram något. Låt henne vara än om det tar flera veckor. Hon blir bara stressad annars och hon behöver känna sig trygg och lugn för att börja våga någonting. Sen kan man ta dem från buren även om de inte är jättetama, men då är det grundläggande att de inte får panik och blir paralyserade, det kommer bara göra saken värre. För det går ju inte att tvinga någon att inte vara rädd, det går bara inte, det måste komma inifrån henne själv :)

Lycka till! :D