Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 4245 ggr
turbopsyk
1

Min råtta har rymt!

Hade mina råttor ute på i en liten inhägnad i köket och hade kollat noga så dem inte kunde smita. Dock råkade jag missa ett litet hål på 5 cm under mitt städskåp där min otama Pepsi lyckades komma in. Jag vet att hon är där inne men enda sättet att få ut henne är om man river hela skåpet. Haft dem i fyra dagar och jag har nu mat utanför hålet men hon bara kikar ut snabbt och sen springer längst in igen (cirka 50 cm djupt). Jag har suttit och vaktat nu i en timme men hon kommer inte ut, vad ska jag göra ? Risken finns ju att hon kommer ut men smiter in igen utan att jag ser :/

I'm not crazy. My reality is just different from yours.

Hanna
1

Du kan ju köpa, eller låna från ett katthem om du har i närheten, en sådan fälla där det antingen är som en fallucka eller en grej djuret ska trampa på för att bli fångat. Helt smärtfritt, bara att lägga in något gott.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Fjordell
3

Erbjud ett nytt gömställe åt henne, råttor, speciellt de unga och nyanlända gillar inte öppna ytor då de känner sig extra utsatta och sårbara av att inte ha något att gömma sig i. Ta ett hus med endast en ingång, eller klipp till en kartong och sätt den precis utanför hålet hon är i, men med ett litet mellanrum så att du kan se när hon går in. Sätt gärna in nåt riktigt gott där också, så sitter du och väntar. Så fort hon kryper in i lådan/huset så blockar du in/utgången.

turbopsyk
0

Ah jag har väntat på henne nu i över en timme och hon har smyg kollat ut ur hålet så hon vet ju vart det är. Men jag kan inte sitta där då hon är alldeles för rädd för mig då hon är den skygga av dem två. Ställt in en kartong nu med mat i och hoppas på att hon kommer att komma ut snart! Lille älsklingen.. :/ Känner mig jättehemsk som skulle göra det till en rolig grej så rymde hon in dit.

Hanna
0

#3 Det ska du inte göra! Det är lätt hänt. Nu har du lärt dig något till nästa gång. Så länge råttan finns inomhus och inte kan skada sig på något så tror jag det ordnar sig. :)

turbopsyk
0

Finns inget att skada sig på men är bara rädd att hon sticker in dit igen. För sent för att handla någon fälla nu också, himla typiskt. Tycker så synd om min andra råtta som får sova själv nu men hoppas hon kommer ut snart då hon tycker det är jättetryckt där inne :( 2 timmar sen hon kröp in nu..

Emmieline
0

påminner mig om Tai när hon blev rädd och hoppade ner på golvet och under tvättmaskinen. hon kom fram efter 3 dagar=)

turbopsyk
0

Det värsta som skulle kunna hända är att hon dör där inne, skulle aldrig kunna få ut henne därifrån..

Men hur fick du tag på henne bakom tvättmaskinen? Alltså så hon inte riskerar att hoppa in igen? :o

ceccie
0

Jag hade en råtta som det tog en vecka o få tag i. Hade en springa i mitt 50 tals kök som jag inte hade tänkta på innan.

MissFake17
0

hon kommer nog ut snart ska du se, beroende på vad du har för bur så lägg en tygbit på den i närheten av där kompisen sover så kanske hon är där när du vaknar :) det går ingen nöd på henne, hon kommer komma fram när du slutar kolla på henne, gå därifrån och gör något helt annat, kartongen kommer erbjuda bra skydd se till att det finns mat å massa tygbitar i den så bestämmer hon sig nog för att stanna där, va noga med att smyga förbi sen när du ska kolla bara

:')
0

Så länge hon inte kan skada sig där inne och hon har tillgång till mat och vatten så kommer det gå bra, hon kommer inte dö precis! 😊

Zolah
0

Du kan, om du vill see om hon springer ut… lägga ett tunt lager mjöl just utanför-

turbopsyk
0

Tack för alla tips! Smyger fram lite då och då för att se om hon gått in i kartongen men inget framsteg! Ska lägga ut lite mjöl men väntar tills på kvällen då hon kanske vågar komma fram/vaknar. Tror att hon sover där inne just nu. Men tack återigen, hoppas hon kommer fram då lilla Pimpim inte vill sova själv mer :(

Emmieline
0

7# hon kom fram och ville äta=) hon blev hungrig tillsist

Allamej
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Påminner om min Lilith när hon och Happy hade en utespringardag. Buren var öppen så dom kunde gå in om dom ville.

Men när jag kom in så var det bara Happy som kom studsandes över golvet, Lilith var spårlöst försvunnen.

Jag sprang över till min granne och bad henne hjlpa mit leta och det tog inte mer än 10 minuter innan hon hittade lilla damen, sovandes, i en salladsboll, som låg i en burk, som låg i tvätthögen

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

turbopsyk
0

Märkt nu att Pepsi (som min råtta heter) har varit ute och hämtat mat i smyg och tagit in det igen. Såg det i mjölet att hon sprungit där några gånger + all mat var borta. Försökte locka ut henne med skinka och hon var halvvägs ut då hon kom på att jag var farlig så hon drog in igen. Har suttit i köket en timme nu och väntat på att hon ska smyga ut så jag ska hinna blockera ingången men nej.. Ingen framgång. Så nu har jag endast vatten utanför samt "hägnat in" hålet så hon inte kan springa fritt i köket. Imorgon blir det att köpa en oskadlig fälla. Någon som vet vart sådana finns att köpa ? 

Mina små damer, det är den svarta som är där inne :( 

Hanna
0

Såg sån för något år sedan på Coop. Kolla coop, granngården och liknande affärer. Fråga som sagt även på katthem om sådant finns i närheten.

ÖrjanLax
3

Om du hade haft hanar hade jag tipsat om att locka ut henne med råttpung, har funkat för mig! Men du kan ju alltid testa att hålla i din andra hona vid ingången och se om henne lukt kanske lockar ut henne till kartongen.

Mezzzanina
0

Jag hade en hona som hittade ett hål under ett skåp som hon smet in under.Och jag fick absolut inte fram henne.Men till slut satte jag en av mina hanar på golvet och då minsan kom den lilla tösen ut ganska snabbt kan jag säga.Har du ingen hane så kanske att det finns någon råttägare som bor nära dig som kan låna ut en hane tillfälligt, för det brukar faktiskt funka för att locka fram dem.

turbopsyk
0

Grejen är ju den att jag vågar inte hålla min hona utanför då hon inte heller är tam och kommer också att smita in i hålet :/ Har tyvärr ingen som kan låna ut en hane. Men ska köpa en fälla imorn och hoppas på att hon kommer ut! :)

ceccie
2

Jag hade en råtta i en bur som lockbete . Ovan på taket hade jag gallret till en hamster bur med takluckan öppen. Smurfen kröp in där o luckan stängdes.

turbopsyk
7

Hon har inte kommit fram än, har dock varit och röjt inatt och lyckades hitta maten jag tyckte jag hade gömt bra. Så hon är kvar där inne. Varit på massa affärer idag och letat efter råttfällor men alla var dödande så nu har jag fått byggt en egen samt köpt jordnötssmör. Hoppas på att Pepsi kommer fram då både jag och Pimpim saknar henne!

Hanna
0

#22 Smart! Håller tummarna!

[[Mellebelle]]
0

tass, håller tummarna!

Trollhund
4

#22 Förlåt… Men ser framför mig hur du kom på den där à värsta McGyver. Fantastiskt! Hoppas hon kommer fram snart.

turbopsyk
1

Haha man tackar! Fantasin flödar när man är desperat :D 

Kul att ni tycker om den! Hoppas hon går på den bara.

mikeiko
3

Tänk bara på att en råtta kan hoppa 1m rakt upp utan sats, så risk finns att hon kan ta sig ur fällan :)

turbopsyk
0

Jo tack, jag märkte detta imorse. Hon har tagit sig ur fällan men jag hörde henne igår att hon ramlade i.. Gud. Har åkt i två timmar idag för att få tag på en oskadlig fälla så nu hoppas jag att hon blir tagen. Min andra råtta är helt deprimerad just nu så jag mår sjukt dåligt över detta.. Men, jag har lärt mig en läxa att vara ännu mer noggrann innan jag släpper ut dem.

turbopsyk
28

Kolla vem jag hittade när jag kom hem!

Så nu springer råttorna omkring i buren och leker och har sig. Äntligen!

CamillaS
0

Nämen titta! Så skönt att hon äntligen har kommit till rätta!🙂

Hanna
0

Skönt!

ceccie
0

Skönt att allt gick bra

mikeiko