åt en tusenfoting
hade min råtta ute i gräset igår kväll, hade honom lös och han sprang vid mig hela tiden tills han började tröttna och tyckte det blev för kallt och började gå mot dörren för att komma in i buren.
aja, när han var ute s¨låg jag med honom på sidan, han satt vid min mage och tvättade sig, jag tittade upp då en cyklist cyklade förbi(bor på landet) och hörde sedan när den cyklat förbi ett litet knaprande. jag tittade ner på Tasse och såg han släppa en halv tusenfoting han höll i tassen. ush tänkte jag, men han verkade inte gilla den då han släppte den.
det är ingen fara att äta tusenfoting va?
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Vanliga svenska tusenfotingar är det ingen fara med. Enda som kan vara är att de har avgaser eller bekämpningsmedel och dylikt på sig. Men handlar det om en sådan liten insekt ska det inte vara någon som helst fara vad jag förstått.
Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus
Skulle inte tro det, det enda som kan vara något att tänka på är att insekter kan bära på parasiter (läste det på ett ställe iaf), ha avgaser etc. på sig😊
//Nike
Råttor i naturen äter insekter och liknande så rent praktiskt bör det inte vara någon större grej att han åt den :)
Däremot så kan du ju hålla lite koll då insekter gärna bär på diverse andra ohyror (med brist på bättre ord) som kan störa våra råttor eftersom deras naturliga miljö inte är lika utsatt som en vildråtta.
Men tror som sagt inte att det är någon fara, många råttor gillar att jaga insekter, lite lustigt att se när man fått in en mal i rummet och råttorna jagar som en tok :P Även vissa ägare ger syrsor :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
vilken tur. aja, tror inte han äter fler eftersom han spottade ut den. faran är ju inte så stor då, men lite äckligt kanske… i alla fall att äta den..
Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse
Minns jag inte helt fel så har jag för mig att tusenfotingar har en speciell smak som ett försvar så att han släppte den förvånar mig inte om jag minns rätt vill säga :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning