Vägrar medicin
Hur gör man på lättast sätt att ge råttorna sin medicin? Mina total vägrar och spottar ut en del av medicinen. Och känner mig hemsk som verkligen måste tvinga in dom medicinen
Beror väl lite på formen, hittils har jag bara fått flytande.
Jag håller fast råttan och sprutar in den i munnen, beror lite på mängden hur mycket jag sprutar.
Hade en herre som sparade all medicin i munnen och sedan torkade av sig på mig och buren, det löste jag dock genom att uttnyttja hans girighet ;)
Jag tog fram en bit skinka, och samtidigt som jag medicinerade honom så hade jag en burkamrat med mig. Då när jag gett honom medicinen skyndade jag mig att ge honom skinka, och då framför burkompisen. Då var han ju tvungen att skynda sig att äta upp skinkan innan hans polare kunde ta den! och då finns det ju ingen tid eller plats att låta medicinen stanna i munnen!
kanske funkar för dig med? :3
kom dock ihåg att viss mat ( tror det var mjölk produkter ) kan försämra medicinens effekt. kolla gärna upp det med din veterinär eller så kanske det står via fass ( eller vad det heter )
Är det i tablettform har jag en sak att säga: Mjuk pepparkaka 👍
Krossa tabletten och rulla in i en liten bit mjuk pepparkaka, den kommer dölja både doft och smak i början. Vissa råttor kan dock lära sig att det ett trick så man får variera med olika saker.
I värsta fall har jag fått mosa och blanda ut med lite vatten och ge med spruta i munnen. Har haft en hel hög med medicinvägrare och provat diverse saker.
Mjuk pepparkaka
Barnmats efterrätter (päron, persika gick lättast)
Vatten i spruta
är de saker som funderat bäst i längden.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej led är flytande är baytril dom ska ha får testa det med att muta med godbit framför kompisen eftersom grabbarna mina är väldigt giriga allt ska va deras =) jag ger dom inte allt direkt eftersom min största ska ha ganska mycket så får dela upp insprutningen eller man ska försöka ta allt direkt?
Beror som på, min kille klarar av 0,2ml i ett svep. Men ibland blir det att jag får göra det i 2-3 doser efter varandra istället, man ser som på råttan när det går och inte
#4 Okej ja min största kille ska ha 0,55ml är lite för mkt för ett enda svep
Man kan väl spruta in den flytande medicinen i en bit bröd? :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
jag skulle vara orolig att dom ignorerade brödbiten. om dom gör det så har man ju förlorat medicin :c
#6 skulle säga så som #7 gör.
Råttor är experter på att känna igen medicinstanken så använder man inge något extremt gott eller något som täcker stanken så kommer de vägra. Skulle krävas en ganska stör brödbit för att slippa en dyblött deg-klump och då är risken väldigt stor att de inte äts upp.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Jag gjorde så till mina råttor (de fick Vibranord) och de slukade dem direkt. Men när jag bara gav dem genom en spruta så vägrade de.. Hehe konstiga råttor, för de måste ju ha känt doften av medicinen och smaken.. :P
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Min kompis hade en råtta som hatade medicinen om han fick den med spruta, men om han fick ta medicinen från handflatan så drack han upp hela saken. :) så ibland så gör råttor lite hur dom vill ;)
Haha, ja, så kan man ju också göra. :P 😃
Jag började med att försöka muta Fläskis med god mat, men hon lät sig inte luras. Så jag fick helt enkelt hålla ett fast grepp om hennes överkropp och framtassar, lirka in sprutan i munnen och trycka ut en munfull, låta henne svälja och sen upprepa tills medicinen var slut. Funkar dock bäst på råttor som har häng tror jag. 😛 Hon vande sig faktiskt rätt bra med det, även om det inte var så jättepopulärt. Jag blandade ut det med blåbärsproviva som var otroligt poppis. Sög alltid upp lite ren proviva efteråt också, så att hon fick bra erfarenheter av den där sprutan också… 😛

Mvh Stephanie 

Får komma på något men ska prova med proviva =)