Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 516 ggr
[VS_Veris]
0

Utevistelse spårar ur

Hjälp! allt spårar ut just nu.

Mina råttor är tama och lugna och så med mig.(har haft dom i 7 v) Men nu spårar allt ur. Dom är ute ganska ofta. Dom tycker det är jättekul. Dom hämtar mat och vatten och upptäcker och får jätte bra motion. Men nu har dom varit ute på fri fot så länge att det spårar ur.

Vet att dom inte ska ha tillgång till sladdar och grejer dom inte får gnaga på och så. Men mitt rum är gigantisk och jag har massor saker och möbler. Så jag kan likso inte precis säga till dom var dom får gå. Dom går liksom överallt. Nu trivs dom liksom lite för mycket dom har gnagt sönder massior grejer bara idag. och jag är nu rädd att dom ska börja gnaga på alla mina miljoner sladdar. Det andra problemet. Som är lite värre. Den ena som är lite mer av en kontakt-sökare. Kryper upp i handen när den ska in igen. Men den andra som är mindre och smidagare och mycket snabbare har en annan inställning på saker. Den är vanligtvis lugn och säker. Men så fort den är ute tror den liksom den är djungeln. Bara jag rör mig så kastar den sig undan.

Och det kan ta timmar att få in den. och dom har utrymmen jag inte kan komma åt dom på. Det är super jobbigt. Just nu är hon inne och hon är nu så van att få vara ute. Så hon blir liksom desperat. Hon kan liksom trycka upp burluckan!! så jag måste ha ett spänne så hon inte rymmer. Detta är jätte jobbigt. Bara jag ska typ lägga in mat och typ öppnar en mm. så kastar hon sig ut! annars står hon och gnager super mycket. Hon är liksom rastlös och jag har bytt ut grejer i buren.och funderar på att skaffa någon klättermodul innan sommarlovet som vi kan ha på landet. Där hon inte kommer kunna vara ute lika mycket.

Kan dom liksom vara ute för mycket? 

HJÄLP!

Mezzzanina
5

Jag brukar först se till att jag har bra kontakt med mina råttisar innan jag släpper dem helt fritt.Jag vet ju inte hur länge du har haft dina råttor eller hur bra kontakt du har med dem.Men annars brukar jag låta dem få springa i badrummet.Där finns sällan sladdar och sådant.Sedan när du inte är med och kontrollerar råttornas utevistelse så får du ha en stor bur, typ en voljär med mycket aktivering åt dem.Lämna aldrig dina råttor ute utan att du har uppsikt över dem.Tänk på det.Jag brukar även ha mina lösa i köket när jag lagar mat.Det är ett bra tillfälle då jag är där och kan övervaka dem.Om ditt rum inte är råttsäkrat (det vill säga att till exempel sladdar är bortplockade och annat som är skadligt för råttorna) så skulle jag inte släppa ut dem där om jag vore du.Prova med badrummet och så kan du sitta där och leka med dem. Hoppas du hittar ett råttsäkert rum där du kan ha dina småttingar ute!