Pratande råttor?
en av mina råttor "pratar" ganska mycket? kan hon vara sjuk?
Menar du att hon piper? Jag tror inte råttor ska låta
Kuttrar hon? Eller hur låter det?
jo de e det jag menar… visserligen kanske hon vänjer sig vid doften hemma hos mig?
sniffar å nyser å grejjer…
Vilket svarade du på, piper eller kuttrar hon? :)
Vad jag har märkt kan råttor nysa mycket de första 2 veckorna dom är nya men sen försvinner det för alltid. När dom blir stressade får dom dåligt imunförsvar och då brukar ofta någon bakterie hitta fram då.
Om den fortsätter "prata" och nysa efter några veckor skulle jag gå till en veterinär. Då får du säkerligen medicin mot mycoplasma.
#6 jo det har jag märkt:P men min nya flicka pipertill då och då..
:( som om hon hade ont…
Först trodde jag att peanut var elak mot henne men när jag tittar in så ser jag bara två råttor som ligger och myser … vad gör man?
Kolla om hon piper när du tar henna på någon del av kroppen.
det gör hon inte :)
då har jag ingen aning om varför hon piper. Kan vara ngt invändigt så fortsätter det bör du kontakta vet. Lycka till
Det verkar bara vara på kvällen nu… kan det vara Peanut som är elak mot henne? hon låter bara ibland helt plöttsligt…
Det behöver inte vara nåt fel heller. Vissa är fjantiga och piper för minsta lilla, utan att de har ont för det. Råttor piper ofta när de blir putsade av en burkamrat också, även om denne är snäll.
En av mina förra hanar var riktigt pipig. Acke som var låg i rang pep bara Baloo, som var hög i rang, kom i närheten. Ibland pep han när han blev upplyft också, men han var inte sjuk och hade inte ont (konstaterat av vet.).
det låter som om det skulle vara som du säger ninja :) jag har kollar och hon har inte ont eller nå sår så :) det är bara på natten hon låter :)

Min syster tog sin ena kluns som pep så fort nån rörde honom till veterinären, kostade 300 kronor att få reda på att hennes råtta var kittlig! :P Själv har jag en hona som har "lärt sig" prata, hon piper och skriker som den bortskämda lilla dam hon är. piiippiiiip heeeela daaagen :P
Jag har oxå en kille som ofta piper när man tar i honom. Men han har inga tecken på sjukdomar eller så, så vem vet.. han kanske oxå är kittlig? :D
våran råtta Doris piper när man ska ta ut henne ur buren (när vi ska städa t.ex annars får de klättra ut själva till mig), hon är en omplaceringsråtta som har fått flytta endel, så hon tycker att det är läskigt att bli utlyft, utanför buren reagerar hon inte alls om man lyfter upp henne.
Haha, min råtta Bart låter som en gris hela tiden! Han liksom grymtar, det är jättecharmigt! Min andra råtta Crusty nyser och fnyser riktigt mycket, och började med det direkt när jag släppte in honom i buren hemma när jag köpt honom (ca 4 veckor sedan). Men undrar om det inte kan vara ngt slags beteende bara, ibland är det som att han blir jätteupprörd på ngn av de andra råttorna och fnyser och låter som fan, och tar man upp honom så slutar han direkt?

Min ena råtta brukar pipa ganska mycket, varför vet jag inte riktigt…
Vad jag har hört så finns det "pratglada" råttor och råttor som i princip aldrig piper. De kan pipa pga. att de ogillar beröring eller att de är uppspelta. ;)
Min ena råtta mimsan sitter och "smaskar" för jämnan, ser jättegulligt ut:D och de låter rätt skoj, hi hi^^
Alla mina fyra tjejer är riktiga pipråttor
. De piper särskilt mycket vid putsning och mys. Tycker om när det låter lite från buren, annars är de så tyst under dagarna och jag tror inte heller att de skulle ha någon sjukdom av något slag. Värre är det väl om det är nysningar.
jag tror inte att den är sjuk, bara väldigt pratglad.. Hade själv en råtta för några år sedan som pratade typ hela dagarna…

#17:
jag tyckte också det var skitcharmigt när mina råttor grymtade som grisar. trodde det var nåt slags trivselljud. sen fick jag konstaterat av en annan råttmänniska att de var sjuka. fick medicin och ljudet försvann (nästan helt, bara svagt svagt ljud från ena fortfarande). men jag vet inte om det är ett annorlunda ljud du försöker beskriva? kan vara värt att kolla upp iaf, OM det kommer inifrån kroppen, från lungorna.
OJ.. shit.. Vad var det för ngt dina råttor hade då? :(
Nja jag vet inte.. Bart grymtar när han är igång (dvs nästan dygnet runt haha..), men inte när han ligger och vilar eller sover. Men jag skall ta mig en ordentlig titt på bägge råttorna idag när jag kommer hem. Och de andra två som bor i samma bur.

veterinären som andra veterinärer var ovan vid råttor och satte därför ingen säker diagnos, men trodde det var mycoplasma så jag fick baytril. senare hade ljudet inte gått över helt och de fick vibramycin.
jag är ingen råttexpert så ta inte allt jag säger på alltför stort allvar, men jag skulle lyssna på lungorna och ringa en veterinär som kan något om råttor. finns en tråd här någonstans där det står nummer till olika som är bra.
bart är söt ;D