Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 476 ggr
GeishaoChick
0

För sent att medicinera?

Millan har rosslat nu i en månad så hon låter som ett marsvin, men BARA när hon får tryck på lungorna (när jag håller henne eller när hon andas hårt)

Hon är två år gammal, hon har gått med det ett tag (har inte haft tid eller pengar till veterinär, kommer dock få pengar snart igen) vill bara veta om det är för sent att medicinera henne eller ej, om det har gått för långt för att bota? Jag var inte i landet då hennes rossel var mildt, så jag hann inte agera snabbt!

Detta kan låta hur själviskt som helst men jag vill inte lägga ner flera hundralappar på medicin som inte kommer ge effekt.

Jag vill gärna lindra hennes smärta när hon andas genom att medicinera Millan trots allt.

Jag tog ju med henne när jag avlidade Geisha igår, jag bad veterinären lyssna en snabbis på Millan och hon bekräftade att hon behöver medicin. 

Tacksam för råd.

Bara Anna
6

En sak som jag håller hårt på är att inte svara på frågor som lekman när expert finns att tillgå. Du har låtit veterinär titta på henen och denne har sagt Medicinera. Du har ditt svar där. Sedan är det upp till dig hur ansvarskännande ägare du vill vara.

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[pepparkatt]1
5

Tycker inte det är något att fråga om, gå till vet och skaffa med.

Sara FE
4

Veterinären sa ju att hon behöver medicin, då är det ditt ansvar som djurägare (om du inte är under 18, då är det dina föräldrars ansvar) att även köpa medicinen och behandla henne.

GeishaoChick
1

Min egentliga fråga är, kan jag medicinera henne och se resultat, eller är det för sent?

Jag behöver råd, mina tankar vandrar iväg väldigt lätt och blir ofta osäker. Därför kan mina frågor vara väldigt skumma även om dom ger svar till sig själva, för jag måste få mina tankar bekräftade.

Jag vill inte lägga ner flera hundralappar på medicin som inte kommer ge effekt.

Jag kommer till forumet för att få råd och stöd. Jag är inte erfaren när det gäller sjuka råttor.

Känner mig också väldigt dumförklarad när jag ser att folk "gillar" övre kommentarer.

Sen är det så att veterinären visste inte hur gammal Millan är eller hur sjuk hon är.

Sara FE
4

Ja, du kan medicinera henne och få resultat. Om det är för sent kan nog inte ens en råttkunnig veterinär svara på. Man medicinerar och hoppas på det bästa. Man kan aldrig vara 100% säker på att en behandling eller operation kommer att hjälpa. Det finns alltid saker som kan gå snett. Djuret kan bli sjukt på nytt, och så vidare. Det är dock lag på att man måste behandla sjuka djur. Att bara strunta i det för att man inte vill slösa pengar i onödan är inget alternativ.

GeishaoChick
1

#5 Jag kommer gå till veterinären så snart jag kan, bara pengar som måste inskaffas. Tack.

Fjordell
8

Du som djurägare är skyldig att ge dina djur den vård de behöver, och din råtta behöver medicineras snarast möjligt! Låna pengar av din mamma eller nåt, och ring och boka tid på en gång, och har de inte helgöppet ringer du på måndagmorgon istället.

Se sen hädanefter till att alltid spara en eller två hundralappar i månaden och bevara dem i en buffert ifall någon råtta i framtiden snabbt behöver komma till veterinären, precis som denna gång. För var dag du väntar minskar chansen för din Millan att kunna återhämta sig med medicinering.

Hade du lagt undan 100 kr varje månad sen du skaffade Millan så hade du haft omkring 2200-2300 kr för veterinärvård nu, förutsatt att du haft henne sen hon var 5 veckor gammal.

Jag vill absolut inte uppfattas som arg eller elak, men det är faktiskt allvarligt. Det är rent ut sagt olagligt att hålla på veterinärvården som djuren faktiskt behöver. Jag vill bara dig och dina djur väl, så jag hoppas du förstår.

Håller tummarna för att Millan blir bra!

GeishaoChick
2

Tack för svar Fjordell. Jag har inte levt på så mycket dom senaste månaderna. Jag har bara haft råd till basic saker till råttorna (mat, spån och godis)

En annan sak, Millan har en tumör under armen som inte är större än en köttbulle. Jag vill inte att hon ska sluta som Geisha. tror du att man kan operera henne fast hon är 2 år gammal? Har sett alldeles för många trådar där ägare säger att deras älskade råtta somnade in för gott :(

Men har tagt beslutet att verkligen gå til veterinären med henne. Så det är avklarat, nu gäller det bara att skrapa ihop pengar ASAP.

Och min mamma kan inte lända ut pengar hela tiden. Hon har sin egen hyra att betala och min bror frågar också ofta om pengar, dessutom tjänar hon inte så hög lön och har de senaste månaderna levt under minimum. Det är det enda jag kan säga angående varför jag inte kan få pengar hux flux. Jag tjänar 6000 i månaden men hjälper till att betala vissa räkningar (bor hos min pappa) och han tjänar inte heller särsklit mycket pengar.
Jag kommer dock tills nästa betalning lägga undan pengar. Tro mig.

Men jag kan nu vänta mig en massa kommentarer "Kan du inte ha råd att ta dom till veterinären ska du inte ha husdjur!!"
Ingen verkar förstå hur fel det är, och hur ONT det gör att få höra sånt. Hoppa inte på någon du inte känner och inte vet hur deras livssituation är. För alla har det inte lika lätt som andra. Det ger de inte mindre rätt till att ha ett husdjur.

Jag vet att jag älskar mina djur.

Jag satt uppe hela, HELA, natten och vakade över Millan för hon var så ensam i buren. När hon ville sova fyllde jag upp en tom siraps flaska med hett vatten och träde på en tjock strumpa över så det känns som att någon ligger brevid henne… jag lämna henne inte ur sikte en sekund När flaskan blev kall bytte jag vatten. Jag gjorde detta tills jag kollapsade på sängen. Jag pratar ofta med henne, tar ut henne so ofta jag kan, ger henne mat och vatten. Millan sörjer, och jag finns där för henne.

[pepparkatt]1
0

Men är hon alltså ensam nu? Ska du då fixa en kompis till henne isf?

orats
2

Det är en jobbig situation helt klart.
Tycker du inte ska skaffa fler djur tills du har fått ordning på ekonomin, om du nu inte börjar lägga undan pengar varje månad.

För djurens bästa 🙂
Hoppas det går bra med henne nu.

GeishaoChick
1

#9, jag håller på att para ihop henne med Molly. det går framåt!

#10 Självklart jag kommer vänta. Jag har inga planer på att skaffa husdjur tills jag flyttat hemifrån, vilket kommer nog bli i Australien med min pojkvän. Men det dröjer minst ett par år!