nejnejnej..
åhnej!! jag håller på att städa råtternas burar och hade hett Bianca i en liten bur där hon inte kan tränga sig igenom som hon kan på den stora buren. Så då skulle jag städa Chaspers bur så jag hade ut han så att han fick springa fritt ett tag. Som jag alltid låter dom göra. Allt gick jätte bra och när jag hämtade rent vatten till Chasper så såg jag att Biancas bur var öppen! hon hade öppnat den på nått konstigt sett!! Och Bianca springer runt runt och Chasper efter henne. Försöker så fort som möjligt få fast nån av dom och så klart så springer dom under min trånga jäkla säng.. och jag försöker verkligen trycka mig in under sängen och tillslut så får jag fast Bianca. När jag kollar på hennes mage så ser jag att hon har nå vit sörja!?? :(
Det var inte alls meningen att det skulle bli så här! det har ALLTID gått bra att rensa burarna på det viset, aldrig har Bianca tagis sig ur.. Kan inte anklaga någon annan än mig själv, men jag fattar verkligen inte HUR hon tog sig ut!? Jag hade stäng burdörren ordentligt och allt ju.. Känner mig som en värdelös idiotisk råttägare, vad ska jag ta mig till nudå?? Jag vill verkligen inte få massa ''skrik'' på mig nu, jag hade absolut ingen aning om att detta skulle hända.. absolut inte.
Ojdå, får bara hoppas att det inte blev något då! :)
//Nike
Nej de var inte roligt :( tyvärr kan jag igen om kullar oså men läs på om det och be om råd av uppfödarna här :) Hoppas att det gick bra iaf Sen lyckas ju råttor med de mesta ;) Inte ens ett ogenomträngligt superkassaskåp skulle kuna hindra dem från att hitta på bus :P Men håller tumarna här att det inte blev något
// Stephanie och hårbollarna 
Finns inte så mycket mer att göra än att vänta och se, det är tyvärr sånt som kan hända. håll koll på hennes vikt. Ta en nu och ta igen om en vecka och se om de är nån skillnad. Sen kan du börja ta vikten lite oftare.
Mvh. Sanne & Djuren
2# jo jag har läst på osv i en lång tid nu eftersom jag har planer att skaffa kull om några år absolut inte nu.. menmen dom lyckas med de mesta ja..
#3 ne precis det går ju som inte göra nått åt det längre, får bara hoppas som sagt. O ja jag får hålla koll på hennes vikt och se om den ändrar sig.
Ojdå. Hoppas att det inte blev någonting, annars så önskar jag lycka till med kullen. Det ordnar sig nog ska du se 🙂🌺
Det är verkligen konstigt att det inte finns akuta p-piller för smådjur. Eller en abortspruta.
#6 de borde man uppfinna, då är man stenrik sen😃
Håller tummarna för att det inte blev något!
Tråkigt… Men olyckor händer så lätt. Det har hänt mig TVÅ gånger, så jag klandrar dig absolut inte. Båda gångerna har det dock gått väldigt bra eftersom det enbart var tilltänkta avelsdjur inblandade.
Håller tummarna för att du slipper en massa oplanerade bebisar!
Olyckor händer.
Håller tummarna att det inte blev något! För det du skrivit om Chasper så kanske han inte är den lämpligaste pappan.
Det är mycket möjligt att det inte blev något 🙂Men bäst att förbereda sig på att det blev något.
#5,6,7 jaa varför har ingen kommit på det?? :o vi borde hitta på ett..
#8 jaa verkligen..jahaa, du hade tur när det gäller det iallfall. själv hade jag inte så tur men vilka råttor som skulle gå och tjuvpara sig ;/ tack så mycket!
#9 Nej precis, han är ju rädd av sig och väldigt försiktig men snäll är han iallfall, men inga avels råttor är dom.. men verkligen otur var det. Ska förbereda mig, men endå hoppas på det bästa!
Jag kan åter komma om en vecka och se om hon gått upp nånting..
Det har hänt mig med, så du ska abosult inte känna dig dum!
Lycka till och hoppas att det inte blivit något!
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
Vilken otur! ..men som sagt det behöver ju inte ha blivit något. :-)
Det ska finnas ett abortmedel.. Tror det var i en grupp på FB som det nämndes. Ska leta& se om jag hittar tråden.
Här har vi det: Alizin ska det heta, -ett abortpreparat för hundar, som är utprovat på råttor. Ges i samma dos som till hundar(dos/vikt)& 2 injektioner med 24 timmars mellanrum. Det är tydligen ganska dyrt, dock.
Ett alternativ vid situation där en dräktighet tex innebär stor fara för honans liv, så bra att veta att det finns iaf.
#11 tack så mycket!
#12 hmmn så de fanns ;o jaa jag är ju som inte världens rikaste heller för tillfället då jag inte går skola och inte får studiebidrag osv.. så jag klarar mig med på jag har just nu iallfall.. :/
men som du säger, det behöver ju inte vara nånting för hoppingsvis! :)
slutar råttan löpa eller vad den nu gör direkt efter att den blivit parad??
ingen som vet??
En dräktig hona ska sluta löpa, ja. Men det händer att de "löper" ändå, så det är inget sätt att vara helt 100% på. Exempelvis min Måne visade tecken på löp trots att hon var dräktig, så hon lurade mig rätt rejält, haha.
#16 hmm.. jahaa, för förut då man klia Bianca på ryggen så hoppa hon runt och sen ''puta'' med rumpan, nu hoppar hon bara runt och piper lite? Föressten märker man av någon vikt förändring efter några dagar eller tar det längre tid?
Hm, ja då är det inte säkert hon löper mer. Kan ju vara skendräktig också, det vet man inte säkert förrän i början av 3e veckan.
Dräktiga och skendräktiga honor äter mer, så de kan absolut gå upp ett par gram de första dagarna, men inget märkvärdigt. Bästa är att väga honan varje eller varannan dag för att se minsta förändring på vågen :)
Okeej.. men då ska jag väga henne nu och sen om ett par dagar till och se ifall hon gått upp nå mer. :) Vad ska en dräktig hona äta mer av? tänkte ifall hon nu är det så hon får i sig det hon behöver.
Bianca har gått upp 6 gram dom här dagarna.
#20 Behöver inte vara något för det :) + en råtta kan bli skendräktig.
Mvh. Sanne & Djuren
okej, aa men jag får se om hon går upp osv :) om råttan är skendräktig blir magen stor då också? som att hon skulle vara dräktig men det kommer inga ungar eller?
Celine gick upp 80 gram, började bädda och dona vid beräknad ankomst, fick en fin bula till mage och även små tuttar tittade fram, sen så poff, inget. Dessa (ja två ggr till och med) skendräktigher som gjorde att jag numera heter Berta , jäkla råttskrälle :D
Dom är duktiga på att luras ibland
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
En av mina flick liiiite större mage när hon var skendräcktig, men inget märkvärdigt direkt!
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3
23,24# haha okej får hoppas på att det är derå ^^ men alltså när vet man att hon är skendräktig då är det om hon går över tid eller?:)
#25 när det inte kommer ungar.. :) dock kan de bli så att ungarna fastnar i magen med.. så man får ju känna efter lite försiktigt.
Svullnaden på magen brukar gå ner ganska fort efteråt också.
Men brukar hålla i sig precis som en riktigt dräktighet och sedan försvinner den helt.
Mvh. Sanne & Djuren
#26 jaha okej då vet jag ju de, men jag åter kommer iallfall med vikten så får vi se om hon går upp i vikt eller om hon stannar där hon är. Och om hon nu går upp i vikt och blir en tjockis så får vi se om det är skendräktighet eller att hon är dräktig.. :)
En tass här så man får veta hur det går :3
tass
#23 jag har alltid tyckt att Bertas Råttor låter väldigt rekorderligt :D
If you fight love, you're always a loser
Har varit utomlands en vecka och kom hem igår kväll. Då skulle jag väga och kolla om Bianca gått upp i vikt men nej det hade hon inte! Snarare så hade hon gått ner lite i vikt.. så jag antar att det inte blev nånting? :) meen.. då äre två tråkiga saker som hänt då jag var borta. När mamma var borta en dag så kom hon hem nästa dag och såg att Bianca var lös. (det får hon vara då hon kan tränga sig igenom bure och springa fritt när hon vill (oftast) och sen när hon blivit less så tryck hon sig in i bure igen) Men då hade lilla Felix också tagit sig ur sin bur, mamma sa att gallret hade blivit glesare och han hade lyckats trycka sig igenom det också.. Så dom var alltså med varandra en hel dag/natt så nu vet jag inte om det blivit nått??
+ att min andra råtta Alice märkte ja igår har blivit tjock runt magen?? Hon och Bianca har alltid varit dom små, smala små råttorna aldrig gått upp haft sin normala vikt hela tiden. Nu när jag vägde henne så väger hon 324g och hon har förut legat runt 268g aldrig överstigit 300g. Hon kan inte trycka sig igenom bure, och jag kommer inte på något sätt HUR hon skulle kunna bli dräktig? Kan dom bli det genom galler? fast det låter rätt så omöjligt tycker jag.. hon kanske bara har gått och blivit en liten tjockis?
Inge illa menat men du får ta och hålla lite mer koll på dom haha 😃
//Nike
#32 nu var det ju så att jag var borta en vecka, och jag har säkrat alla mina burar. Och mamma hade ansvaret för råttorna då jag var borta. men jag bekyller inte henne precis för det. Och det var ren otur att felix fick upp gallret på bure så att han tog sig ut. Så man kan inte heller säga att jag inte har koll på dom för det har jag haft alltid, och haft extra koll då Bianca och chasper kom lös tillsammans.🙂
Men som sagt jag får hoppas ännu en gång att inte Bianca blivit på smällen eller vad man ska säga. Och Alice låter det bara som omöjligt att hon sku gå och bli dräktig då hon aldrig varit lös med nån utav hanarna.. :)