Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 1084 ggr
[Nigatsu]
0

Gå ut med råtta?

Jag har funderat på att börja ta med mina råttor när jag är ute på tex. promenader. Ni som gör det, skulle vara kul att höra hur personer reagerar om dom ser att ni har en råtta med er? 🙂

Zolah
1

Jag brukar göra det, har som inget speciellt sätt jag gör. Brukar se till att ha en huvtröja iafl, om råttan behöver gå undan en stund.

annars brukar jag ofta få jätte bra reaktioner, bara som idag då jag klippte råttornas klor på altanen. Då kom det en söt gubbe som var pratglad och nyfiken på killarna :)

Om jag ska till en kompis så brukar jag ta med mig en transportbur + mat.

Stephanie
0

Åh, det kanske jag ska göra. Det skulle dom nog bli glada över ^^

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Tilde]
2

Spanade in här av en tillfällighet… men förut på tåget var det en tjej med en transportbur där hon hade två råttor. En tant kom in på tåget och såg väldigt förtjust och glad ut åt transportburen, men sen såg hon att det var råttor och hennes ansiktsuttryck blev till "😐", haha. Tror därför att du skulle få väldigt blandade reaktioner ;)

Zolah
0

Många blir ju uppfostrade till att vara rädda för råttor, och så länge man låter personer komma till en och inte tvärtom så brukar det gå jätte bra :)

Stephanie
5

Hehe, jag hade med en av mina gamla råttor till skolan för några år sedan. Vi skulle till veterinären och jag hade inte tid att åka hem och hämta henne efter lektionen. När jag sitter där med mina kompisar så kommer det fram en kille och säger "men åååh, en hamster! vad sööööt!". Jag rättar honom och säger att det är en råtta. Då utbrast han "aaaah, vad äckligt!!" och skyndade sig därifrån.

😉

UrchinFamiljen
0

#5 Haha! 😃:P

Fingal Silver ♥ Tay Urchin Ceder Juniper Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!

[Tilde]
0

#5 Haha vad roligt! Men råttor är ju i grund och botten skadedjur (hoppas ingen tar illa upp, det är ju inte jag som har hittat på), så många uppfostras som sagt till att se ned på råttor. 😛

Zolah
3

Alla djur som inte är på rätt plats är 'skadedjur', kaniner är ju fina… men när det blev kanin invasion i australien ( fördes in på 1800 talet )så blev det också ett skadedjur. Finns massor med liknande fall

Så allt handlar igentligen om perspektivet, var/när/hur. Tamråttor är inte skadedjur, men vilda på fel plats :)

Iafl så jag tänker

[Tilde]
0

#8 Ja det är sant :) Men vildkaniner är ju inte skadedjur (att felaktigt importera dem till ett land där de inte ska vara är ju en annan sak), medan vilda råttor är det oavsett land. Tamråttor däremot är ju jättesöta ^^

Stephanie
2

Skadedjur blir dom väl när dom gör skada helt enkelt… 😛

Men iaf, vi skrattade rätt gott åt den där killen som tyckte att hon var så söt ändra fram till att jag berättade att hon var en råtta, då blev hon helt plötsligt äcklig. I wonder how?

:holmgreen:
3

Jag brukar gå runt med dem ute på promenader. En del råttor jag har haft har varit rymningsbelägna så det var lite svårt att ta med dem ut, utan att de skulle utforska allt. Men nu för tiden har jag bara matte-kära "bebisar". Så brukar ha med mig en eller två i en huvtröja som Zolah skriver.

Folks reaktioner är lite olika. Många blir nyfikna och börjar prata med mig. Många vet inte ens att man kan ha tamråttor som husdjur, så en del blir helt förvånade och undrar om jag är helt mentalt sjuk, medan andra blir jätte intresserade och vill veta allt.

Sist så träffade jag en tant som såg att jag hade en råtta som sov i jeansjackan. Hon stirrade jätte mycket på mig först, sen gick hon fram till mig och började prata. Det visade sig att hennes sons flickvän hade haft råttor och hon älskade dem. 

Så kan det gå. Haha nej men, reaktionerna är väl rätt blandade skulle jag säga. Ofta positiva dock. (Byggt på egna erfarenheter, det behöver ju inte vara så i alla fall.) :)

[kerstinthemilklover]
10

Att ta ut råttor kan vara riskabelt.
Min råtta Kakan satt på min axel i stan, så kom en kille iklädd militäroverall och sträcker fram handen. Kakan tog chansen och kröp in i ärmen på snubben.
Jag fick vänligt men bestämt klä av främlingen och ta ut min råtta.
Spännande saker kan hända på Göteborgs centralstation.

Hanna
0

#12 Ahahaha!! 😂

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Kaiia
0

tass, detta kan vara kul att läsa xD

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

WarMinerTool
0

tass

Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!