Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 1399 ggr
Exxozzie
0

Hårlösa råttor

Jag har tagit en nakenråtta som omplacering och har därför blivit intresserad av hur genetiken ser ut för de olika typerna av hårlösa råttor.

Jag har förstått att en bubbelrex får man om båda föräldrarna är rex. Men hur är det med de andra, fz, shn och rnu? Hur får man dem? Kan man se skillnad på dem?

Jag har försökt hitta information men har bara hittat sjukdomar och och hälsorelaterande fakta. Skulle vara kul att få detta förklarat. :)

Jag har inte tänkt att avla. Är bara nyfiken.

Fridborg
0

Fz som jag förstått kan komma med två släta föräldrar om båda bär på det. Fz brukar vara i princip helt kal. Vissa dx kan ju bli väldigt hårlösa så de kan blandas ihop, men har man en stam kan det vara lättare att veta :) Int mycket till svar, men det jag tror att jag vet om det i varje fall :P

Dramatik
0

Finns det inte fyra?

hr/hr, hairless (kromosom 15)

fz/fz, fuzzy (kromosom 1)

shn/shn, shorn hairless (kromosom 7)

rnu/rnu, rowlette nude (kromosom 10)

Alla är i alla fall olika mutationer som ger hårlösa råttor, och alla är recessiva dvs att både mamma och pappa måste bära på anlaget för att avkomman ska bli pälslös.

Dramatik
0

Kanske ska tillägga lite om hälsoproblemen också.

Rowlette nude råttor saknar en fungerande thymus, och därför också en viktig del av immunsystemet. De växer också endast 60-80% jämfört med en vanlig råtta.

Shorn råttor får onormala hjärtan och njurar, de blir mindre än vanliga råttor och dör oftast tidigare (ca 12-14 månader).

Fuzzy råttor lider av njursvikt, vilket förkortar livslängden.

Här är en bra länk (dock på engelska):

http://www.ratbehavior.org/CoatTypes.htm

DwarfHamster
0

Kan du visa bild på den? Jag vill se en nakenråtta!

Exxozzie
0

Min råtta har en släthårig mamma men pappan vet jag inte. Hon är en fuzz, sa hon som gav henne till mig. Så det stämmer nog som du säger, Fridborg. :)

Finns det fyra? :O Jag tycker redan detta är rörigt. Men då vet man det i alla fall. Däremot är jag inte jätteduktig på detta med anlag.. Är det någon av dessa som måste ha en/två nakna föräldrar?

Det är väl någon av dem som föds med päls som sedan försvinner? Vilken är det?

#4 Jag har ingen bild just nu men jag kan fixa en så småningom. Det finns nog bilder om du söker här på forumet annars. :)

zickan
0

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Exxozzie
0

#6 Jag har redan läst den. Det var det första jag gjorde 😉 Men det står inte vilka föräldrar de olika typerna har/kan ha eller hur man ser skillnad på dem. Eller så är det jag som är trög. Fattar jag rätt om nude måste ha en naken förälder? Tack ändå, Zickan. :)

Dramatik
0

#7 Som jag skrev innan så är alla nakenanlagen recessiva. Dvs att en råtta behöver ha ett anlag från mamma och ett anlag från pappa för att bli naken. Alltså kan du få en pälslös råtta från två pälsade föräldrar, bara de bär på samma anlag för pälslöst. Likaså kan du få en nakenråtta från en naken och en pälsad förälder, eller från två nakna föräldrar.

Exxozzie
1

Okej, tack. Jag har lite svårt för genetik och sånt men jag vill gärna förstå det. ;)

mikeiko
0

bubbelrex :D