Tam Råtta upphittad i Lund
Idag såg jag en råtta(tror det är en råtta) utomhus som verkade tam eller trött. Jag kunde locka in den i en pappkass med en morot och den finns nu i mitt garage. Lite trött men äter med god aptit. Har grå/brun päls.
Den ser väl inte ur som en "vanlig" vildråtta, eller? Vad är det?
Har någon i Lund (väster)blivit av med denna lilla krabat?
Vad göra nu?
Tacksam för tips/
Camilla
Vet inte, är det arg på dig? söker den uppmärksamhet osv? annars kan det faktis vara en vild råtta.
Du kan höra av dig annars till råtthjälpen samt sätta upp lite annonser om bort tappat djur i ditt område.
Plus, om du kan byt ut botten spånet mot papper. Just för råttor är inte spån så hälsosamt i längden :) och dom äter inte gräs ^^;
Tack för svaret!
Den är varken arg eller uppmärksamhetssökande. Sover mest. Tänker att om den är sjuk hade den inte haft aptit och ätit???
Har vildråttor sådan här päls? Jag tar bort spånen och gräset ;)
Vad gör jag om detta är en vildråtta? Finns det fler förslag?
Camilla
Kan vara sjuk, men det är svårt för mig att bedömma över internet :/ Bättre att du i sådanafall går till en veterinär ~
Jag tror dom brukar ha sådan färg, kan förekomma också 'tamråttor' i det vilda då folk släppt ut sina djur så om man ser en som är svart/vit tex kan det vara en vilding. Vi hade några idioter som gjorde så på våran soptipp i älvsbyn.
Om det är en vildråtta kan du ju efter den har fått vila släppa ut den i nån skog eller så, tror det inte finns så mycket annat val om du inte vill ta bort den.
Jag har för mig att det ser ut som en vildråtta men jag kan ha fel..
Har du någon bättre bild? Är det en toppörad eller dumbo? Var som suddigt precis där, så lite svårt att se. Den ser ju i vilket fall som helst väldigt sjuk (eller kanske bara kall?) ut…
Jag tycker att det ser ut som en sjuk vildråtta? Men det är lite svårt att säga…

Mvh Stephanie 

Tycker mest det liknar en vildråtta som inte mår så bra.. Den ser uppburrad ut& ögonen trötta.
Hade det varit en frisk vildråtta borde det varit mer fart på den tycker man.. Betett sej mer skyggt/ försvarsinställt ..el iaf mer aktivt..?
& hade det varit en tamråtta som var hyfsat frisk hade den nog också gett ett mer vaket intryck ..kan jag tänka mej. .
Det är klart.. det kan ju vara en sjuk tamråtta, men möjligheten är ju lite större att det är en sjuk vildråtta, just för att de är så många fler av dem därute..
Samtidigt är det inte normalt vildråttbeteende att traska in i en människas påse för att äta morot. Är det som gör att jag tänker det finns en liten chans den kan vara tam ändå… (Läste iof om en som utan några större svårigheter fångade in en sork, i tron att det var ett utsläppt husdjur. Den levde gott innomhus i en liten bur& satte i sej massa mumsig mat innan den efter ngt dygn blev utsläppt igen.)
Finns viltrehabiliterare man kan kontakta, om det skulle visa sej vara en vildråtta, men frågan är ju om de gör annat än avlivar då det handlar om en råtta..?
Det är skrämmande likt en vildråtta men jag kan lika gärna tro att någon slängt ut sin tamråtta bara för att dom inte vill hantera sjukdom osv.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Råttan är/var nog vild och sjuk, till och med döende. Nu på morgonen ligger den nämligen död. Märkligt att den hade aptit….
I vilket fall fick den dö en stillsam död i mitt garage.
Tack alla för Era kloka tips.
Se för allt i världen till att tvätta händerna riktigt noga, och desinficera allt råttan har varit i kontakt med. Vilda djur, speciellt sjuka sådana, bär på en del äckelpäckel du absolut inte vill ha.
Kan vara att den fått i sig råttgift, det är långtids verkande för att råttor är för smarta för snabba gifter
#11 Jag funderade också på det. Blödde råttan? ..Eller finns det andra sorter nu?
Nix, inget blod. Inte avmagrad, inga uppenbara sår. Inte flåsande eller plågad. Bara seg och trött och lite för "vänskaplig"/orädd.
Nu blir det begravning.
Tack än en gång för alla svar.
Stackars lilla råttan. Nu mår den iaf inte dåligt mer. Den måste ju trott den kommit t himlen redan då den satt där i buren& åt lyxmat! Virkon är bra att decinfisera med. Finns på Granngården bl.a.

Lilla tåttisen då! Jag tror också på att det var en väldigt sjuk vilding. Vad skönt ändå att kunna somna in någorlunda mätt i allafall.
#4 Jag håller med dig. Den såg ut att vara vild. Hoppas den har de bra i råtthimeln nu! :(
Råttgift ska ju ge inre blödningar vad jag vet, läste en vetenskapens värld. Vet inte om det syns utvändigt
Ååh vad fint av dig att ta hem den för det första! Och vad skönt att den fick dö mätt i lugn och ro i alla fall😐Må den lilla vila i frid❤️
#17 De råttor jag har sett som har dött av råttgift (möss med för den delen) har alla haft antingen bara blodig nos eller en pöl runt munnen (och ibland rumpan), lagom äckligt.
#18 Jaa, faktiskt, tänk vilken trevlig sista tid för en vildråtta 🙂

Mvh Stephanie