Mer frågor
Repar råttornas klor golvet eller det de går på? Gnager de på lister sängben osv? Tar de sönder kuddar madrasser etc? :)
//Nike
Mina har mest varit på plastmattan i köket så vet inte om de repar trägolv. Men har svårt att tro att de gör det.
Mina gnager lite ibland. Mina äldre har gnagt på vår sänggavel av trä. (Har hyllor i sänggaveln de brukar ligga på och då har de gnagt lite på kanten). Mina yngre har gnagt på listerna i köket också, men bara på ena väggen(?). Men jag har försökt täcka över listerna och ha uppsikt över dem, och det har fungerat bra :) Mina äldre har dock aldrig gnagt på listerna vad jag vet, så det är nog väldigt olika.
Jag skulle kunna svara på samtliga frågor såhär: De Kan men inte alla Gör det :P
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Tvivlar på att de repar golvet, våra gör iaf inte det. Sen kan man ju klippa klorna på dem ifall de inte gör det själva. Våra gnager inte alls på trä, förutom litegrann på vår dörr när de vill komma in. Men däremot gnager de på gummi och mjuk plast, ibland på tyger. Har aldrig gnagt på buren dock.
Jag har trägolv i mitt rum, och det springer dem ofta runt på, inte en repa har synts till. Och min ena som är ganska bitsk av sig och gnager på det mesta har inte gnagit på några lister eller framförallt inte plasten i burbottnen som jag är otroligt förvånad över, jag skulle nog vilja säga att olika råttor får jag för sig att hitta på olika saker, men repa golv gör de inte, dem är för lätta för att det ska kunna bli något i golvet 😛 Dock har dom gjort hål i mina lakan ibland 🤪
//Ebba
"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"
Mina repar inte golv, och då har jag sett dom springa fort, fulla av bus och försökt vända så fort att dom bara glider! men tapeten har blivit smakad på, varenda dyna i sofforna har hål i kanterna. Våra lakan och morgonrockar har små kikhål i sig, men det är något man får räkna med att det kan hända, det är ju trots allt gnagare 🙂
En av mina gnager under soffan, väldigt jobbigt då den är ganska dyr & ny. I övrigt gnager de inte speciellt mycket alls, det har hänt att Nimbus, som är den kaxigaste av de alla klippt ett par sladdar 😮Men ja, en råttägare kan aldrig försäkra sig helt om att hemmet inte blir lidande, hehe..
Repar golv gör de inte, så vassa och stora klor har de inte. Lister och kuddar kan däremot vara i farozonen. Det beror lite på råttorna och hur mycket de aktiveras. Jag hade mina helt lösa i mitt rum förut, då knaprades det på en del lister. Men här där jag bor nu, när råttorna får komma ut och springa men i övrigt är i buren, så har de inte ens tittat åt listerna. Har blivit nåt hål här och där i sängkläderna, ett par trasiga hörlurar, ett antal tamponger/öronproppar/godisar etc, en tröja och lite så… 😃
Så, det är svårt att säga, ha de inte lösa ensamma hela dagar om du inte vill ha något söndergnagt… 😛 Annars får de gärna för sig att skapa mysiga sovplatser med hjälp av lite kläder och annat.

Mvh Stephanie 

Tack alla! Vi bor i ett nytt hus och mamma är lite rädd om våra nya lister och så, men har gått med på att köpa råttor. Vi får hem två systrar om 8 veckor förhoppningsvis men jag har redan börjat planera och en FT kommer om en vecka. Så två råttor kommer få dela på en FT, de blir nog glada 😃
Jag kommer låta de vara i den buren när jag är på skolan eller gör andra saker men är jag hemma så får de springa löst. Ska råttsäkra rummet och ställa undan allt jag är rädd om.
Rensade även mina gamla kläder nu när vi flyttade. Men till skillnad från förut när vi skänkt bort kläderna jag inte velat ha kvar så har jag sparat dom och kallar dom "råttkläder". Dom kan jag sätta på mig när jag kommer hem och ska mysa och busa med råttorna. Har även tänkt göra sovplatser av vissa tröjor! Älskar att pyssla så kan knappt vänta tills jag får börja designa saker till buren 😊
Funderar även på att göra en liten "råtthörna" ute i rummet där det står en toalett, finns lite mjuka saker att sova i och en liten hinderbana etc. Ja jag har typ 100 000 ideer och har redan städ-och matschema fixat. Längtar! 😃
//Nike
Tror att det är väldigt individuellt. Två av mina tjejer tyckte att hörnet på väggen var väldigt kul att riva och bita på, samtidigt som de gärna gnagde på "golvet" intill en list. Har fått både kläder, kuddar och sängöverdrag sönderbitna. Mitt hetaste tips är därför att du inte låter de vara själva med dina käraste ägodelar, men du verkar vara redo. Mer än redo :)
Repar golv gör de inte, men gnager kan de absolut göra. Individuellt såklart, men generellt, så är allt som står ut lite alltid kul. Knappar, en liten flik tapet som sitter löst, lister kan också vara ganska mysigt att gnaga på. Madrasser är extra populära bland mina nya bustjejer.
Mina kuddar och sängkläder har blivit massakerade här hemma!
Alla mina har älskat att gnaga på kablar, kläder, soffor och tyg. Men dom repar inte golvet åtminstone;)
Just ja lite tapet har också försvunnit..
Jag har trägolv där råttorna är, och jag har inte märkt några repor. Ingen av mina 6 råttor gör sönder något med klorna när de går. I sängen skuttar de bara runt men förstör inget. Papper och bita på skrivbordet är dock en hit här hemma. ^^ #14 Haha, tapeten har också gått åt här. :P
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
#12 menade jag. Lycka till med råttorna! :)
♥ Fingal ♥ Silver ♥ Tay ♥ Urchin ♥ Ceder ♥ Juniper ♥Besök gärna min fotoblogg på rattien.weebly.com!
Ingen av mina biter på täcken, kuddar, madrasser, lister och inte heller repar trägolv men däremot är gardiner tydligen kul att kapa av. Hänt flera gånger :O
Skulle ärligt talat vara mer orolig för kiss på trägolvet…
När mina töser var i soffan var de mycket mer intresserade av att pilla på tapet än vad de någonsin varit när de är ute, men å andra sidan är de bara ute ca en timme i stöten så de hinner inte "få tråkigt" och börja hitta på bus. För först ska ju allt kollas av och se om man denna gången lyckas klättra ner i lådorna. Dumma små sötnosar.