Hanar eller honor?
Vilka föredrar du? Hanar eller honor? Skriva gärna varför också! :)
//Nike
Hanar… har bara blivit så :) har alltid fallit för just handjur.
Kan vara för att de oftast blir större och en aning lugnare som äldre.
Mvh. Sanne & Djuren
skulle nog aldrig kunna välja, men så är de ingen skillnad i gosighet bland mina små nystan heller, men både hanar och honor har sina för och nackdelar :)
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag är ganska ny inom "råttvärlden" så jag har inte så bra koll. Jag älskar djur och funderar på att skaffa två råttor. Ska såklart läsa på väldigt noga innan! Men jag kan inte bestämma mig för om jag ska ha två honor eller hanar. Har läst att honor är mer aktiva/busiga och att hanar är mer lugna och gosiga. Det är väl olika från individ till individ. Hm…blir svårt det här! 🤔
//Nike
bästa är att kolla med uppfödare runt dig om du kan hälsa på dom, träffa båda könen och känna efter vad som passar ditt liv och personlighet bäst
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
#4 ja ska nog göra det :)
//Nike
Verkar i andra trådar som att du bestämt dig? hur som helst så började jag med honor och trivdes fantastiskt bra med dem. Det är ingen tvekan om att personligheten varierar.
En älskling vid namn Rosie tröttnade aldrig på att komma ut ur buren. Hon skulle upp och klättra, leka och utforska allt. Efter ett tag kom hon dock gärna och myste eller sov innanför tröjan. Coco kände mestadels för att ta en tur och kolla läget utanför buren, men "chillade" helst hos mig alt. i buren. Tess var det bara fart och fläkt i :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Mina honor var alltid så prilliga och spralliga när de var små. Men nu vid 1 års ålder fortfarande lite så men mest gosiga och knastrar jätteofta i knät.
Som sagt det skiljer sig ju jättemycket mellan personligheterna. Jag tycker att du ska vänta till kullen kommer och bestämma då vilka du faller för 🙂
Mvh RåttanElin 
Kickan<3Strumpan <3 Flisan <3
#8 Ja, en ung råtthona och en gammal tant kan ju vara väldigt olika i beteendet, ofta kan dom bli lugnare och mycket gosigare som tanter. Men som sagt, är väldigt olika! Hade en råtta som hette Berit som betedde sig som en "gammal tant" hela livet, sen har jag en annan råtta som antagligen alltid kommer vara sprallig och springig!
Jag är ju ganska ny råttägare, har två hanar som är snart nio månader, men jag måste säga att (åtminstone mina) hanar är helt underbara!
Hade också hört att hanar luktar mer än honor och tvekade därför, men jag tror delvis också det beror på hur pedantisk man är med buren. Jag småstädar lite varje dag (tar max 5 min) och storstädar en gång i veckan (ca 15-20 min), och det känns inte ens på lukten att vi har husdjur i lägenheten.
Personlighetsmässigt är mina killar både pigga och gosiga (båda mer och mindre av det ena och det andra), men jag märkte att de hade nån slags tonårsperiod (?) runt 3-5 månader där de var mycket mer rastlösa, ville utforska ALLT och skuttade runt som tokar. Nu har de dock "taggat ner" lite :P
Annars är det väl som folk här säger väldigt individuellt, och du blir nog nöjd vilket som eftersom råttor är fantastiska djur :)
Vänliga Hälsningar
Malin
Till en nybörjare skulle jag rekommendera honor av den simpla anledning att de är mycket enklare att introducera för nya flockkamrater. De har dessutom inte heller samma tendenser till överdominans som kan te sig mot både råttor och människor, och sådant är aldrig kul.
Jag har bara fallit för hanar :) Själv tycker jag att dom är lungare o mysigare, sen så gillar jag när dom blir ganska stor ;)
Jag har bara haft hanar så kan egentligen inte säga vad jag föredrar. Är sugen på att ha honor också, men just nu finns inte riktigt tiden och platsen att ha två flockar.
Så kan bara utgå från varför jag valde hanar :) Det berodde främst på att de är större och sades vara lite lugnare än honor, vilket var något jag ville ha helt enkelt.