Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 636 ggr
Lenichu
0

För liten bur?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan! 

Ska bli råttägare för första gången, har läst på mycket kikat runt en hel del här på forumet. Känns spännande!

Har kikat på den här buren, tycker ni den ser bra ut?
Eller är den för liten för två råttor? Måtten som angivs är:

Yttermått: 66 x 61 x 116 cm. Höjden inne i buren är 80 cm. Galleravstånd 10 mm. Den har två trähyllor och två trästegar.

Tacksam för svar och åsikter :)

prutt

Zizza
0

Jag tycker nu som hastigast att den ser bra ut.. förutom gallerbotten, de ska man inte ha till råttor.

Mvh. Sanne & Djuren

Skogsmongot
0

Jag tycker storleken och speciellt höjden blir jättebra åt två råttor. Men det verkar vara ett galler på botten som du borde ta bort då de inte bör gå på galler (inte alls bra för de små tassarna) och trä suger åt sig urin och blir snabbt snuskigt, så ett tips är att köpa in andra hyllplan i plast eller metall (finns färdiga eller går att göra själv).

Lycka till med dina kommande kompisar!🙂

Lenichu
0

Åh tack! 
Ska byta ut botten om det blir den här buren.  Vad tycker ni man ska lägga istället? Bara ha plastbotten?
Har fått tips om masonitskiva, fleecefilt?
Fleece var mer till hyllplan och hängmattor iof :)
😃

prutt

Zizza
1

Far till en plåtslagare och få till en bottenlåda.. plastlådor är aldrig speciellt bra.. om man kan välja en i plåt istället, nu när det ändå kommer bytas ut.

Mvh. Sanne & Djuren

Cederin
1

Den räcker gott och väl. Jag har en mindre bur till 3 och de är nöjda! (Det agerar ju trots allt ändå bara som "bo")

Medarbetare på Naglar och Hår

Dramatik
0

Jag tycker också buren ser bra ut, förutom gallerbotten då som redan nämnts. Ett tips är också (om det inte funkar att ta bort gallret) att köpa borris dörrmattor på ikea och lägga ovanpå gallret. Då blir det mjukt för råttorna ändå.

Sen hyllplan i trä kan man visst ha om man vill, det är bara att lacka dem så de inte suger åt sig kiss:)

Lenichu
0

Tack för alla svar! Bra tips, har tänkt mig en tripp till IKEA för att inskaffa sånna mattor som jag sett att många nämnt här i forumet :)

prutt

Skogsmongot
0

#3 På bilden ser det ju ut att vara en bra metallbotten som man bara lägger gallret på… så då är det ju bara att skippa att lägga dit det tänkte jag :) 

Lacka tänkte jag inte ens på men det går det också! Man kan säkert klä in trät i mattor eller tyg, det borde också funka om man byter och tvättar tillräckligt ofta. Jag har själv tygbitar på ett hustak och ett egengjort trä-hyllplan, och det har funkat i ett halvår med råttor som         är duktiga och inte massakerar dem 🤪 Menade absolut inte att man inte kan ha inredning i trä!

Lenichu
0

Får se hur botten ser ut utan galler när jag får den :) Blir säkert några bilder som jag vill skryta med ;)
Bra idé att lacka träet, tänkte också att det skulle börja lukta annars.. Eller klä in det i något! 

Åh, vill ha den nu så jag kan börja greja! 
🌈

prutt

NiallsFucker
0

Det är en bra storlek faktiskt:) tror dom kommer ha det bra där. men som andra nämnt,är inte gallerbotten så bra, så du kan ju liksom alltid införskaffa dig rn ny botten av typ plast, eller dörrmatta som sagt. Buren var jätte snygg, lite sugen på att skafa en sådan faktiskt. Var fick du reda på den..? internetbutik eller vad..? :)

Lenichu
0

#10  Den är beställd från www.kattlycka.se :)
Den ligger däremot inte uppe i galleriet eller någon annanstans, utan hon skickade bilder till mig när den buren jag egentligen ville ha var slutsåld/tillfälligt slut.  :) Men gå in och kika där, billigt och har bara hört bra saker om Helen (som hon som driver sidan heter).  :)

prutt