Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 708 ggr
byggarbob98
0

Hur skall buren vara renoverad?

Hur skall råttburen vara renoverad? :)

Och när ska den städas? (Vad ska det vara för slags hö i buren,tidningar osv) Kan någon vänlig svara😃

Sathalie
0

Renoverad vet jag inte direkt. Men den ska städas minst en gång i veckan skulle jag säga. Inget hö. Inget spån. Strimlat tidningspapper är oftast en hit att kunna boa med. ^^,

orats
1

Vet inte hur mycket du vill veta 😉 Men iallafall.

Inte hö då råttor kan få löss av det. Inte spån heller då det inte är bra för råttors luftvägar och kan göra dem förkylda.
Som #1 säger är  strimlat tidningspapper populärt. Men andra bra material att ha i botten är toalätt (men är lite hårt att gå på), BORRIS dörrmattor från IKEA (4 kr/st), eller alspån (tror jag det heter).
Sedan är det bra att ha en toalett i buren med något annat material, typ kattsand. När råttorna är rumsrena så brukar de gå på toaletten istället för över allt annat i buren.
Du borde byta och tvätta buren när det börjar lukta/se smutsigt ut. Dessutom är det bra att hålla rent från kiss osv i hängmattor, hyllplan, hus etc för att det är inte bra för råttors imunförsvar att andas när de ligger i urin.
Hyllplan måste du inte köpa "färdiga" i djuraffär, du kan lika gärna köpa hyllplan från t.ex Ö&B och sätta upp med buntband. Hängmattor kan du använda en handduk och hänga upp. Finns även plastlådor på IKEA som jag hängt upp i burväggarna som är populärt att sova i med fleece bitar. Klätter rep och mycket annat kan du använda :)
Som sagt är fleece bitar kul att boa med.
Det finns massa kul för en råttbur, gå en runda på IKEA och du hittar massa kul till buren.

Zakaraa
0

Kolla under "Råttburen" så får du massor med tips.

Gissar på att du menar Inredd när du säger renoverad?
Hur man väljer att inreda är helt individuellt, vissa inreder färgenligt, andra i total färgkaos, vissa älskar hängmattor andra gillar andra hängfunktioner. Man får hitta sin egen stil som passar både en själv och framför allt råttorna.

Hö ska man inte ha till råttorna, dettillför ohyra och ingentign som råttorna behövar, samma sak med saltstenar och annar sånt strunt som djurbutiker säljer, fullkomligt onödigt.
Vilken typ av underlag man använder beror ochså på person och råttor. Så länge man aldrig använder kutterspån, dvs spån från barrträd så kan man använda i stort sett vad som helst. Dock bör man undvika hårt underlag, personligen anser jag att Toa-Lätt ingår i hårt underlag.

Inga gallerhyllplan då det orsakar skador, bland annat bumblefoot och använder du trä-inredning för du lacka x antal gånger med gnagvänlig lack.

I artikeln jag länkar så hittar du svar på massor av "nybörjar"frågor men även saker som man bör påminna sig om även som "rutinerad" ibland :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning