Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 633 ggr
MissFake17
0

hemska matte behöver råd..

Usch känner mig som världens sämsta matte just nu… på något sätt hade mina tjejer tagit sig ur buren och hade hur kul som hellst med att röja i mitt rum.. tills jag vaknade satte då först in ena tjejen å hörde att den andra var på väg in bakom en "låda" skulle då dra ut denna lådan men upptäckte att i precis samma sekund så klättrede hon i den.. det är typ ett å ett halft finger mellan lådan å "taket".. Allt gick snabbt å jag han inte riktigt med men efter massa pipande (fy va hemsk jag känner mig..) var hon i lådan å jag kunde ta upp henne. höll henne en stund för att sen sätta henne på sängen å klappa henne.. hon som brukar vara så sprallig är helt lugn.. Har känt på hela henne med hon verkar inte ha ont någonstanns.. är hon kanske bara i chock? Låter henne vara en stund men jag har sånna skuldkännslor :'(

DwarfHamster
0

Råttor piper ibland för att de är rädda men min väns råtta piper om den vill ha sällskap..

:')
0

Så du råkade alltså klämma henne mellan hyllans tack och själva kanten på lådan? Okej men du borde vänta och se vad som händer. Det kanske är bra om hon inte är i buren och klättrar runt om hon nu skulle skadat sig eller ryggen. Men om hon är chockad så är det bra om hon dricker. Uppdatera göra och såg hur det går!

MissFake17
0

Hon har både ätit och druckit, har känt på ryggen å hon är helt oberörd så hon har inte ont, hon klättrar lite mindre än vanligt men tror mest hon är i chock.. hoppas det blir bra.. min lilla ängel :(

MissFake17
0

putt..

[Emelie321]
0

Hur rör hon sig? Ser det normalt ut när hon går och klättrar, eller undviker hon att göra vissa rörelser?

Stephanie
0

Det är svårt att svara på, råttor är ju kända för att kunna klämma sig in i minimala hål. Det enda du kan göra är nog att avvakta och kolla hur hon rör sig, äter/dricker, kissar/bajsar etc.🙂 Mina kan ibland vara väldigt snabba med att pipa om de kläms mot burdörren, även om det inte alls är hårt. Tror att det är i lite förebyggande syfte ibland också. 😛

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Lamina
1

Tycker du har fått bra tips och råd här. Håll koll på henne bara, visar hon tecken på att bli dålig så får du åka in med henne till veterinär. Men det är nog ingen större fara med henne, råttor är tåligare än man kan tro. Och du, känn dig inte som en dålig matte. En dålig matte skulle aldrig känna sig som en dålig matte. Olyckor händer så lätt, och det händer oss alla. Man kan bara hoppas att råttan inte tagit alltför stor skada och lära sig av det till nästa gång. Dina råttor älskar dig ändå, och är glada att dom har dig. :)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

MissFake17
0

Tack för alla tips! Hon är aningen tröttare än vanligt men det skulle kunna ha att göra med att hon va uppe å röjde hela natten plus att det är ganska varmt, hon äter å drivker som vanligt, har inga problem att puttsa sig trots att hon står på en vinglande skål, klättrar runt som alltid.. hoppas det blir bra med henne har sånna otroliga skuldkänslor :/ håller er uppdaterade

MissFake17
0

hon ligger just nu och sover i mitt täcke medans jag klappar å kliar henne, dock så hackar och tänder å liksom tuggar med dom.. är det för att det e skönt eller obehagligt? hon har inte gjort någonting för att komma undan..

Stephanie
0

#9 Hon tycker att det är skönt förmodligen 🙂 Råttor brukar knastra när de myser.

MissFake17
0

Gu va bra, blir liksom orolig för minsta lilla, tack! 🥵

Stephanie
0

Kan tillägga att de kan knastra sådär med tänderna även när de är riktigt arga, men det hade du nog märkt om hon var 😛

MissFake17
0

Aa det hade jag nog märkt :P