Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2192 ggr
[Emelie321]
0

Jack "kräks", hjälp!

Jack har mått bra och varit pigg hela dagen. Jag gjorde rent i buren en kvart innan jag skriver detta. Han sprang runt under tiden som vanligt, och åt sedan en massa mat när jag fyllt på matskålen.

5 minuter senare så "kräks" han, fast jag vet att råttor inte kan göra det. En vitgul slemmig sörja väller ur munnen på honom och jag torkade klet på hakan och halsen. Nu ligger han bara ner platt och gör kräkrörelser med munnen.

Vad kan ha hänt?! 😕Det hände alltså helt plötsligt, han mådde toppen tidigare idag!

Kan han ha ätit något olämpligt? Men jag har ingen aning om vad. Kan han så plötsligt ha blivit sjuk av någon annan anledning? Jag fattar noll, snälla hjälp 😕Han har aldrig fått vara helt frisk mer än ett par två veckor i streck under hela sitt liv, stackarn, alltid är det något 😕Kan tillägga att han inte låter något, inget rossel eller ljud från lungorna.

mikeiko
1

Det låter som att han har satt i halsen, och det är mat blandat med saliv som sipprar ut. "Kräkrörelserna" är nog att han kippar efter luft!

Det du kan göra hemma direkt är att "slunga" råttan, du tar den i ett STADIGT tag runt kroppen, med dess huvud pekande FRÅN dig. Du håller råttan högt och slungar denne genom luften ner mellan benen på dig. Kan upprepas - men se till att du håller om kroppen stadigt och inte hals - så att eventuell mat som fastnat kan komma ut/upp.

Apootie
0

*tass*

Hur går/gick det??

[Emelie321]
8

#1 Tack!! Jag gjorde som du sa, och geggan bara rann ur munnen på honom. Han fortsätter fortfarande att "kräka" upp slem, men han orkar gå omkring. Jag satt på golvet med honom sen en lång stund och höll i honom, just nu sitter han i mitt knä. Herregud vilken panik jag fick! Men han verkar definitivt vara på bättringsvägen.
Tack för ett så snabbt svar ❤️

:')
0

Även om faran kan verka vara över så borde du ringa eller besöka veterinär! ❤️

Elinisa
0

Råttor har en sk.förmage, som är liksom att nedersta delen av matstrupden bildar en behållare. Ur denna behållare kan råttor stöta upp mat, om det tex ätit ngt olämpligt. Den skummiga vätskan kan vara vätska från lungor& luftvägar. Har något fastnat i strupen på honom..? Öppna hans mun& titta efter om du ser något. Då han fortf gör "kräkrörelser" kan det vara så att någonting sitter kvar& irriterar. Du kan som det står i inläggen ovan slunga honom. Förutom att det är viktigt att hålla stadigt i kroppen behöver du fixera huvudet. Annars kan man i värsta fall råka "knäcka nacken" på råttan. Du kan också ta ljummen olja, el ljummen olja+ vatten& försiktigt droppa i hans hals& massera lätt längsmed strupen. Hjälper det inte hade jag åkt in aktut m råttan t vet, så fort som möjl. Hoppas det går bra!

Elinisa
0

Jag skriver inte så snabbt, haha. Men så bra han är bättre! Om han slutar göra kräkrörelser& blir helt som vanl hade då inte jag stressat honom m ett veterinärbesök. Har han kvar ngt i halsen lär han forts att försöka få upp det& då märker du det. Då hade jag åkt in, -om han inte får loss det snart. Även om han mår bra igen nu snart& beter sej helt som vanligt igen, så håll extra uppsikt ikväll& inatt, -men det vet du säkert själv. :-)

[Emelie321]
1

#5 Tack för informationen och tipsen!

Ledsen för sena svar, men har suttit med honom på golvet. Han blir så orolig så fort det är högt från golvet, till och med från datorstolen.

Jack vräker alltid i sig mat när han äter, som om han vore utsvulten. Jag har aldrig sett någon äta så fort. Antagligen satte han i halsen precis som ni sa. Jag vet inte hur jag ska gå tillväga för att ändra på det, tänk om det händer igen när jag inte ser eller inte är hemma? :S

Han mår bättre nu, och jag har fått honom att dricka lite. Jag ska vaka och se så att det inte sitter något kvar, men slemmet har slutat komma upp för tillfället. Nu verkar han mest helt slut och trött efter händelsen. Får se om det kommer tillbaka eller inte. Blir det värre igen så åker jag till veterinären, har allt förberett för att kunna åka bums.

mikeiko
0

Vad skönt att höra att han mår bättre! :D

#6 skriver vettiga råd :)

0

#7 Okej vad bra, läskigt! :o Men bra att veta vad det kan röra sig om om det skulle hända en själv! Lycka till med allt och håll oss upptaterade! ❤️

[Emelie321]
0

#9Tack, det ska jag göra! :)

Apootie
0

Vad skönt att han verkar bättre, blev orolig när jag läste! Hoppas nu att allt fortsätter vara bra! 🌺

[Emelie321]
0

Fortfarande bra, så jag hoppas att faran är över :) Han har vilat i mina händer och inget nytt slem sedan jag skrev sist! 🙂Tack och lov! Den lilla krabaten är duktig på att skrämma halvt ihjäl mig med jämna mellanrum! ^^

Zolah
0

Vad skönt för dig :) hoppas det håller sig också, en mattes hjärta kan bara skrämmas upp så pass många gånger innan hon själv kollapsar ;)

tove.mcgrath
0

usch det lät hemskt :S men skönt att det gick bra :) och detta kan vara nyttigt vetande för framtiden om det skulle hända mig :S eller någon annan :) men usch stackars lilla rådis :(

[Emelie321]
0

Fortfarande bra idag :) Ja, det var bland det läskigaste jag har var varit med om. Men känns skönt att veta hur man ska bära sig åt om det händer igen 🙂 Det hade ju aldrig gått att hinna få tag på och åka till någon veterinär innan han kunde ha hunnit kvävts till döds om slemmet inte kommit upp. Usch, hemska tanke :S

Apootie
4

Man kanske borde göra en tråd på RiF om "Första hjälpen" för ens råtta. Skulle vara ganska nödvändigt tror jag! Jag skulle iallafall skriva ut den och ha hemma.

[rinrats]
0

Oj, vilken tur att det ordnade sig! Jag må säga att jag blev rätt rädd där ett tag tills jag såg ditt svar att han blivit bättre. Jag hoppas att du slipper gå igenom detta igen, jag kan förstå oron även om jag aldrig varit med om det förr :/

Krama om honom från mig ❤️

0

#16 Håller med!

Elinisa
1

Vad härligt att Jack är helt återställd! :-) Måste ha varit otroligt obehagligt! Jag hade också blivit skräckslagen, men har som tur är aldrig behövt vara med om det!

En gång satt dock Nikolai& typ "hulkade" ngra gger& då slungade jag honom, då jag blev rätt orolig. Märkte inget kom upp& han tittade bara på mej som att jag var dum i huvvet& så traskade han iväg, som att inget hade hänt.

Har läst fler trådar om råttor som satt i halsen& då har det m de flesta, liksom Jack varit att de hade för vana att äta jättesnabbt. Kanske en matbit som fastnade eller kom fel..?

Som jag förstått det så kan det komma upp en gul-rosa-orangeaktig, slemmig, skummig sörja& då är det vätska från lungor& luftvägar. Vet inte hur lätt råttor har för att "få mat i fel strupe", som vi människor kan..? Om en matbit fastnat där sköljdes den nog med ut med slemmet.

I förmagen samlas tuggad mat blandat m saliv. Maten börjar inte brytas ner därinne, förutom av de enzymer som finns i salivet, utan först när den kommer in i magsäcken. Tycker därför det borde synts om det var tuggad mat som kom upp..? Satt matbiten fast i matstrupen& det nu var tuggad mat som kom upp, så följde nog den fastnade biten med ut oavsett.

Vad jag menar är alltså, att jag inte tänker mej att det direkt farliga var själva geggan som kom ut, oavsett om det var lung-luftvägs-vätska el mat+spott, utan det som gjorde att själva reaktionen startade. Rimligen borde det väl varit ngt som fastnat..  Samtidigt..om de inte lyckas få upp skum-slemmet som "vispas upp" i luftvägarna av spasmerna"kräkrörelserna", el vad man säger, -så kanske det är farligt i sej..?

Kan ingen som vet mer om detta skriva& berätta?!

Känns som sånt man vill känna till så mkt som möjl om de otrevligheter som faktiskt kan hända.

Hoppas du inte tycker jag skrev massa onödigt i tråden nu..

Iaf glad att höra att det gick bra för lille Jack! :-)

[Emelie321]
0

Detta vore intressant att veta! I all panik som uppstod så la jag inte märke till någon mat bland slemmet, och det kom vääldigt mycket :(

Jag torkade honom runt munnen och drog även ut slem ur munnen på honom med fingrarna. Men det borde ju ha varit mat bland det, tycker man. Han har ännu inte visat något tecken på att vara sjuk eller må dåligt sen det hände.

Men att han satte i halsen är fortfarande inte helt säkert, eftersom jag inte såg/la märke till någon mat, även om det låter som det mest logiska, speciellt med tanke på takten han sätter i sig maten.

Jag har planerat att ta Jack till en hälsokontroll i nästa eller nästnästa vecka, för att se över foten, hans öron, och hälsan i stort eftersom han trots mina ansträngningar har gått upp i vikt igen. Jag ska då passa på att berätta om det som hände och se vad dom tror :)