Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 359 ggr
[pepparkatt]1
0

Kiwi bråkar m Dexter :-(

Hej! Nu har friden försvunnit och bytts ut mot blod! I måndags kom jag hem till en skadad Dexter, hela ögat var fyllt med blod och han hade ett rivsår (gissar) i nedre ögonlocken. Det blev vet på en gång och färgprov på hornhinnan men inga skador tack och lov! Resten har läkt fint med ögondroppar. Nu kom jag precis hem och Dexter har nu andra ögat blodigt.. Ett mindre rivsår men ändå!! Vad är det som händer? Pojkarna har gått ihop hur bra so helst och dom är bröder, 3 månader gamla och förutom detta så funkar allt. Förstått att det har med kiws dominans att göra men vad kan jag göra? Går det över? Allt är välkommet! Tack!

Allamej
1

Ärligt, i min erfarenhet så blir det inte bättre. Dom blir värre i tonåren och då kan dom tom. ge sig på människor. Jag skulle personligen, jag säger inte att du ska göra det, avliva honom. Men du kan testa med kastrering så fort han är gammal nog, samt sätt honom ensam och skaffa ett par snälla kompisar till Dexter

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Melissa V
0

avliva är kanske lite extremt som förstaåtgärd. 
Personligen skulle jag kastrera honom rätt fort (hur gammal är han?) och sen testa igen lugnt och sansat med återintroducera honom. Funkar inte det mot alla odds så testa ha honom som ensamråtta. Trivs han som det och du har tiden till en ensaming annars så går det ju omplacera honom (om han trivs ensam dvs och funkar med människor)

Alla förtjänar en andra chans

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

[pepparkatt]1
0

Jag har läst många som säger att kastreringar är att riskera deras liv? Med tanke på nedsövning osv. Hur gammal ska han vara för kastrering?

Melissa V
0

Alla operationer är risker som kan handla om liv eller död, där spelar det ingen roll om man är människa eller djur. Det är många procent på hur begåvad veterinären(/läkaren) är vid utförandet av operation och narkos  som avgör om det är större procent till lyckad utgång eller inte. 
Sen såklart ålder och hälsa spelar stor roll . 
Men jag personligen anser att det inte är så extremt som alla skräckexempel alla skriker om. Dödfall finns alltid men de gäller att kolla på hela bilden. Men ju mer fullvuxen denne är, bättre hälsa och starkare kropp (ung) ju större chans att allt går bra

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum