Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 976 ggr
Zolah
2

Att köpa råtta/råttor från andra

Hejsan :) tänkte det skulle vara intressant att diskutera om hur folk gör när dom skaffar råtta.

För det är ju rätt knepigt med att finna vars man ska skaffa, hur gammal den ska vara, bakgrund etc… Jag ser det lite som att gå in i en skog, jag vet att det finns massor med djur därinne men tricket att finna det som passar mig och så är svårt!

Jag personligen håller mig till dom jag fått bra kontakt med och sedan skaffar jag mins fuzzbutts därifrån hela tiden, för jag känner att jag kan ha tillit till personen.

Men nu utgår vi från att jag inte har mina kontakter, så skulle jag nog först kolla på nätet. Jag är en riktigt misstänksam typ igentligen, för jag börjar 'snoka' runt - om vi tar blocket som exempel så börjar jag kolla informationen som står samt att jag försöker bedöma hur personen har skrivit. Plus om det finns bilder så kollar jag på dom - om jag känner mig nöjd på den nivån så börjar jag prata med dem via mail.

jag tycker om mail, för då har man allt sparat till skillnad från telefon. Där frågar jag om information om råttorna, hur deras föräldrar är osv.  Oftast när man börjar prata om föräldrarna så tycker jag att det brukar ta två väger, antingen käpp rätt åt fanders eller så går det bra. Efter det så kan man försöka med telefonkontakt och om man kan hälsa på. 

om det skulle vara på ett forum så brukar jag kolla på personens profil och tidigare inlägg, för det brukar skvallra lite om hur h*n är och vad h*n gjort tidigare.

**Hur gör ni när ni är på jakt efter en ny kompis? är det något ni brukar vara extra noga med att kolla? eller kanske rent av varit med om nåt som är dåligt?
**

Apootie
0

Jag har nu aldrig köpt av en annan person (har zooisar) men när jag kollar på råttor som ska säljas eller omplaceras blir jag också den där "snokiga" personen som är väldigt misstänksam och försiktig. Även väldigt försiktig med att inte skriva "Jag vill ha" utan fråga mycket först och så.

:')
0

OT - #1 Hur är dina zooisar? Vissa påstår att dom kan vara "sämre" än råttor från uppfödare.

#0 Jag ska bli ägare för första gången så jag är väldigt "snokig" just nu. Vill hitta en seriös uppfödare! :)

Zakaraa
0

#2 att man avråder från grossistråttor beror inte på att de är sämre än andra råttor utan främsta anledningen är för att de är från just grossister (= hemsk djurhållning samt 0 koll på vad som avlas)

Det är lite olika när jag införskaffar råttor. Har under senaste tiden fått en del foderråttor och då är det ägaren som valt ut råttan i fråga :)
Nu ska jag dock få hem 1ev 2 bebisar i slutet av månaden. Den ena var inte planerad först utan jag skulle ha en från en tjuvparningskull men fick då höra att hon även hade en "riktig" kull som även kunde resultera i blivande avelsråttor så då valde jag att helt enkelt skippa den färg jag längtat efter ett tag och istället slå större och hoppas på en blivande avelshona :)

Brukar hålla koll på facebook vilka som planerar kullar osv och på så sätt få reda på om det finns något intressant eller inte där ute.
Går främst efter temperament men ofta bor folket så långt bort så jag försöker lyssna på beskrivningar av ungarna och se om någon av de skulle kunna passa in i min flock och med mig. Sedan träffar jag bebisen vid leverans oftast, klickar det inte så klickar det inte. Har dock inte hänt ännu att jag åkt hem utan en råtta :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

1

#3 Förut innan jag var så insatt i råttvärlden så tänkte jag inte på hur råttornas burar såg ut hos djuraffärer etc. Men nu när jag tänker efter så brukar de ju ha 4-5 råttor i en inte så stor bur….:/

Apootie
0

#2 Som #3 sade så är det oftast inte så stor skillnad på just råttan. Mina är hur mysiga som helst (dock väldigt busiga och leker hellre än att gosa). Varför jag köpte dem från just den affären jag gjorde är för att enligt dem (och jag känner flera andra personer som köpt därifrån, andra djur då) föder de eller kompisar till dem upp iallafall råttorna (och antagligen de andra djuren). De bor bra och även om man inte ska stödja djuraffärer… så trivs jag där och det känns säkert och jag litar på dem. Alla de råttorna jag köpt har jag verkligen "klickat" med. verkligen fått känslan att "det är hen som ska bo hos mig". Ni råttmänniskor som jag förstår nog vad jag menar 😃

Zakaraa
3

#4 ja även djurbutikers hantering är inte den bästa tyvärr. Ofta är det rent av plågsamt för en själv att se det :/

Grossist och djurbutik är alltid ett hett ämne så om du skulle vilja :') så kan  du skapa en egen tråd så det inte blir allt för mycket OT i denna :)

0

#5 Nej det stämmer nog, det är nog burarna det är fel på. Tyvärr vet jag inte hur det är att "klicka" med en råtta då jag aldrig ägt en. Men får hoppas att jag kommer klicka med mina blivande råttor! 😃

Zakaraa
0

#7 jag kan säga som så att du Vet när du hittat Din råtta :)
Man känner det på sig verkligen att det är Rätt ^^

Ungefär som att hitta ett perfekt klädesplagg, hahaha

0

#8 Åh hoppas jag kommer hitta min råtta ^^

Lilith
3

Jag brukar kolla efter uppfödare, se hur de skriver på sin hemsida om de har någon eller på forumet.
Känns hemsidan lockande? Verkar personen trevlig?
Höra med andra som jag litar på (det här är andra råttmänniskor som jag har fått upp ett förtroende för).

Om allt verkar bra så köper jag en råtta (helst två). Om råttan visar sig vara problematisk på något vis (har haft lite otur med det en tid) så handlar det MASSVIS om hur uppfödaren hanterar det.

Jag hade kontakt med en uppfödare som var svår att få kontakt med när det blev problem, där kommer jag inte köpa ifrån igen trots att det finns flera som tycker den personen är bra. Det handlar om tillit för mig.

Om jag får problem med en uppfödare (det kan vara allt från att jag är osäker på hur djuren sköts till att temperament till bemötande), så brukar jag i viss mån undvika andra personer som samarbetar med den uppfödaren.

Bemötande är A och O för mig. Får jag ett halvkasst bemötande så vill jag inte ha en råtta därifrån.

Det är därför jag inte vill köpa från djuraffär, för de kan inte hjälpa mig om det blir något fel (utöver faktumet med grossistavel och så). Jag har gjort mina misstag med otrevliga och oseriösa uppfödare, så jag gör allt jag kan för att undvika det igen.

Terato
4

Jag har ett par säkra kort som jag köpt många råttor ifrån. Jag vet var jag har dem och känner till djuren i linjerna mer eller mindre. Ärliga personer som inte tar det personligt om bebisarna visar sig ha mycket problem. Har realistiska uppfattningar om vad en problemkull är. De pratar samma språk som mig.

Med nya uppfödare kikar jag framför allt på råttorna i annonsen, kollar djuren bakåt och försöker forska lite. Kan fråga andra vad de har för uppfattning om personen. Kollar på hur annonsen ser ut. Jag föredrar uppfödare som har för avsikt att hålla lite koll på hur kullen utvecklas. 

För mig är det också viktigt att personen i fråga hanterar sina köparkontakter bra. Och att deras egna råttor får vård, bra mat, bra och rena burar och att man har lite koll på sina flockar så att de är snälla med varann och så. 

Det finns inga perfekta uppfödare, helheten är det som räknas och att kommunikationen flyter på bra. Med nya kontakter lär man sig så småningom var man har varandra. Det kan vara rätt givande med nya kontakter eftersom man får fundera nåt varv extra över sin egen praxis och så.

Men som många nämner ovan så vet man oftast inte riktigt var man har en uppfödare förrän det stormar. Men en god förutsättning för att det ska funka är att både köpare och uppfödare lägger lite krut på kontakten i början, och att båda parter är tydliga med sina förväntningar. Det brukar leda till en bra framtida kontakt. 

Köparen är i ett litet underläge jämfört med uppfödaren (uppfödaren sitter på information, makten att välja köpare osv.) MEN kom alltid ihåg att uppfödaren är beroende av att det finns köpare till deras kullar. Köparna har en makt där som de tyvärr allt för sällan utnyttjar. Våga ställa krav på uppfödare! De ska kunna ge information om linjen, och allmänt råd och stöd. Om en uppfödare skulle rata en köpare som ställer "besvärliga frågor" så kan man räkna med att det samma kommer ske i framtiden om det blir besvär med råttorna.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

[Emelie321]
2

Jag är tyvärr en av dom som skaffat de allra flesta av mina råttor från zoobutiker :\ Anledningen är enbart att jag har tyckt så synd om råttorna, och tanken att uppfödarråttor aldrig (hoppas jag) blir avlivade på grund av att ingen köpt dom, som det kan bli i djuraffärer, har fått mig att oavsiktligt agera emot det jag egentligen vill - stödja seriös avel. Av den anledningen har jag oftast valt att ge zooråttor eller "blocketråttor" ett nytt hem.

Jag vill inte stödja grossister och djuraffärers sätt att hantera råttor och uppfödning genom att köpa deras djur, men det är så svårt om man bara utgår från den redan födda råttans perspektiv som sitter där i sin bur dygnet runt. Jag är för blödig helt enkelt.

Endast två av alla mina råttor (två av tjejerna) kommer från en uppfödare som jag efter kontakten åtminstone tror är seriös, och deras temperament och hälsa är för övrigt i toppskick.

Allamej
0

Jag har ett par som har liknande filosofi som mig som jag kommer att köpa ifrån när jag ska skaffa fler råttor.

För mig är kontakten med säljaren väldigt viktig och när jag sålde råttor så svarade jag gladerligen på alla frågor som kunde uppstå. Jag kände mina flockar så väl att jag visste precis hur rangordningen var och om jag köper råttor vill jag ha samma kvaliteér som hos mina.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor