Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 849 ggr
:')
0

Toa träna råttan

Jag letade runt lite här och hittade ingen riktigt bra så gör en ny.

Jag ska få hem två råttor om ca 7 veckor och vill såklart att de ska vara så toatränade som det går! Hur gör/gjorde du? Kan man börja redan när man får dom 6 veckor gamla? Kan man använda klickerträning för att berömma när man ser att de kissar/bajsar på toan? vad har ni för material i toalådan? Ge mig tips! 

Sedan så lär väl råttorna kissa utanför buren också, eller kissar de mindre då? För vi har laminatgolv och jag är rädd för att kisset ska tränga ner mellan skivorna och att det ska börja mögla etc…

Någon som haft det problemet? :)

Jennifersråttor
1

Jag har vanlig kattsand i toan, vilket funkar jättebra. Mina råttor fattade rätt snabbt att de skulle kissa och Bajsa i lådan. Såfort de hade bajsat utanför lådan så la jag det i den med en spade. Tillslut fattade dem bara. Vet inte hur ni andra gjorde men så gjorde jag i alla fall. En annan grej är att de inte vill Bajsa där när det är för mycket bajs där redan. Då bajsar de utanför, så rensa den när du ser att det blivit för mycket. :)

0

#1 Okej :)

Zakaraa
1

Här har du artikeln om hur du gör dina råttor rumsrena: Rumsrena råttor

Sedan är det alltid bra att det finns toalådor utanför buren om råttorna är ute, på så sätt kommer du då lära dem att gå på lådan även om de är i buren eller utanför och därmed slippa problem med avföring och urin utanför buren. Råttor brukar över lag inte urinera utanför buren har jag märkt men ibland sker ju olyckan och då är en ute-toalåda alltid bra.

Använder EverClean kattsant i mina lådor.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

0

#3 Okej tack :)

irjavera
0

alltså, när det gäller toaträning… Det känns som att det är medfött. Alla mina råttor har bajjat i låda, däremot kissar, gör de alla vid sidan om lådan, systematiiskt. .Råttor måste få revirstänka lite vid sidan, så är det bara, att säga ngt annat är lögn. Mina tjejer går på toan o bajjar o kissar på riktigt, men stänk= "nu äger jag dig" skvättar komme du aldrig att koma i från:-) Det e bara o okeja. Lyssna på MIA o tänka girl power.

Zakaraa
0

#5 ja, medfött skulle jag inte säga men de är väldigt renliga djur så jag tror de lär sig extremt fort bara, även om man kanske inte tränar dem så fattar de ganska snabbt själva om man inte har väldigt förvirrande spån (dvs samma eller liknande i och utanför lådan)

Tyvärr så är det ju så med urinet, det är få som lyckas få dem att gå på lådan, jag önskar det var lättare! Tänk så mycket trevligare hyllplan och sovplatser skulle vara om de inte kissade där! 😡 haha..

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

deeremf
0

mina lärde sig själv, blev positivt överraskad när allt bajs låg i en plastlåda som de själva vänt uppochner.

Dock får jag inte ha något på botten då blir de arga.