Råttor iFokus

Råttor

Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 1001 ggr
Bara Anna
5

Utställnings-hyfs

För att först och främst stilla min rått-abstinens, men även se om sonen kanske faller lika handlöst som jag, så hade jag tänkt och ta familjen till Stora Vår i Stockholm på lördag.

Men jag har lite funderingar kring en sak: Vad gäller det angående kontakt med råttorna där? Är det OK att fråga om jag och sonen (7½ år gammal) får hålla och/eller klappa någon av råttorna? Eller är det strikt "Se men inte röra" policy? Vill inte komma ditt och göra bort mig totalt inför stora delar av råttsverige…..

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

wintermynta
1

Vad kul att ni kommer på Stora Vår.
Det går alltid bra att fråga om man får hålla eller klappa en råtta.
Tänk bara på att använda handsprit emellan om ni klappar från olika personer.  
Det går också bra att titta medans domarna dömmer bara man inte stör själva bedömningen. Det finns alltid en utställningsansvarig på plats som kan svara på dom flesta frågor.
Varmt välkomna

zickan
2

Det är lite upp och ned på vem man frågar. Men alla på plats är ju lite av ansiktet utåt för föreningen då de knappt har så mycker mer än utställningar. 

Fråga kan man alltid göra och det är aldrig fel!.

En del kommer troligen besvara dig att tyvärr just nu har jag inte tid pga att de måste ställa en råtta eller göra något. En del kommer säga nej pga att de troligen är lite oroliga för bakterier. 
Men jag skulle tro att mertalet kommer be dig sprita händerna och sedan hålla fram en råtta. 
Kanske tänka på att sprita händerna mellan man rör olika djur. Vill man gärna gå och kika på flera olika råttor från olika hem. Skulle jag rekommendera att dra upp tröjärmar och inte ha dom så mycket på kläderna. Det kan sprida bakterier och smittor mellan råttor. Och många vill gärna akta sig för detta. 
Normalt sitter folk i små gäng och dessa umgås en del och tar råttor från varandra. De har normalt inte den räddslan för bakterier från just dessa djur utan mer de som kanske är på andra sidan lokalen. Så enklast är att ringa in sig på ett bordsdel om man vill ha upp råttor i famnen.

Det ska även finnas en utställnings ansvarig på plats. Denne är lite av värd och bör kunna ta era frågor och kanske peka ut en utställare som är öppet att visa upp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sara FE
1

Som synes på Svenska Råttsällskapets hemsida är Lycia utställningsansvarig. Hon har långt svart hår, högst troligt svartklädd och i sällskap av en schäferliknande hund. Syskonen bakom uppfödningen Hallonvarg är nog på plats i vanlig ordning, och de brukar uppmuntra folk till att hälsa på deras råttor (efter väl spritade händer). Även de har antagligen sällskap av en hund, en whippet. :)

Bara Anna
0

Tack för tipsen båda! Blir till att införskaffa handsprit för goodwill och se till att ha lätt-kavlade tröjärmar…..

Me. Myself & My Sims

Lancia
7

Jag kommer finnas på plats. Har långt rött hår med ljusare toppar. Ni är välkomna att hälsa på mig och mina små långsvansade barn. :)

Bara Anna
0

#5 Jag skickar dig ett PM så kan vi kanske byta telefon nummer eller dylikt! :-)

Me. Myself & My Sims

Sorkland
0

Jag kommer vara där med Lancia dock utan råttor denna gång men det innebär att jag kommer ha massor med tid över.

zickan
0

#7 som att ta tåget till mig ;-)

Sorkland
0

#8 Orka träffa dig igen 😂 Kunde ha funkat om jag inte får panik av tåg och hållplatser. Fast det låter lockande så jag kan få hem min Lortgris.

zickan
0

haha tack du 😭… Äh är ju bara typ 3 hållplatser till bålsta. Sedan gå från ena sidan perongen till andra sidan. Ta tåget mot västerås, andra stoppet sedan är du ju här

Sorkland
1

#10 Vi såg ju hur bra de gick för dig som är van att resa runt.. Om du hade halv panik skulle jag ha 5 gånger mer panik innan jag ens kommit på tåget… Du vet ju hur det blev när jag åkte till dig första gången när jag trodde att jag var i Finland men hamnade i Eskilstuna med gråten sprutandes genom öronen.

zickan
0

Hahahaha.. ja den dagen kostade mig nästan 600spänn och jag lyckade bara ta mig från västerås till enköping. Normal res tid med tåg är det 27min. Om man nu inte lyckas pricka in alla färdmedel som är försenat så man missar nästa och inte hinna betala, utan få ta dubbla summan på bussen. 
Intressant dag som efterlämnade en finfin migrän och musen jag skulle hämta har hamnat i norrköping istället för göteborg 🥳