Hur lär man råttorna lite mer avancerade tricks?
Ja som rubriken lyder… Som tex. hämta bollen och slalom och sånt där. Länka gärna en video! Och vad är en "klicker"? Och vart kan man få tag på såna?(Har sett att vissa skrivit om sånt)
Vad du än gör, tryck inte på Alt och F4!
Klickerträning i fokus 🙂
Fanns en annan hemsida förut men den har tydligen tagits bort, fanns extremt mycket bra information om klickerträning.
Men man behöver inte en klicket för att klicketrtäna, man kan använda andra verktyg :)
På den ifokussidan bör du även kunna hitta en del träningstricks, oavsett djurslag så går det att träna in :) Det är metoden inte djurslaget som är viktigt :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här än en video när vi tränar inkallning med våra tott när de var små. Här kan du se hur man använder en klicker. Det är väldigt effektivt för man får en otroligt effektiv belöning då den kan komma på sekunden som råttan gör rätt. Det fungerar på samma sätt med alla trix. Du klickar så fort råttan gör det önskade beteendet och sen ger du en godis.
Det kan vara bra att börja med att "klicka in" råttan, det är inte jätte viktigt dock, de lär sig snabbt vad klickljudet är men kan förenkla och snabba på träningen så jag rekomenderar det. Våra tott var lite rädda för klickljudet i början. För att klicka in så sitter du bara med en tott och klickar - ger godis. Klickar - ger godis. Om och om igen tills råttan förknippar klickljudet med belöning.
Du kan köpa klicker i alla djuraffärer. Det finns de som klickar högre och lägre. Vi har en som är lite tystare och inte så skarp. Man kan givetvis klicka med munnen också, men det är ju lättare med en klicker.
Lycka till :D
Behöver man en klicker eller kan man bara få den att förknippa ordet "bra" med belöning?
Det går lika bra det, dock kan det vara lite svårare att befästa, då ett klickljudet är väldigt enkelt att förstå och ett bra blir lite ordigt. Det kan också vara enklare med klick eftersom det kommer mycket snabbare då det ändå tar fn stund att få ut ett bra. :)
#3 du kan använda vilket ljus som helst. Det är inte själva klickern som är tekniken :)
Dock bör man se till att det är samma ljud (och i detta fall betoning) så det inte blir olika ljud varje gång Samt att man inte bör använda ett ljus som används i vardagen. Så säger du bra i din vardag bör du Inte använda det.
Det är just därför klickern är så bra för det är ett ljud som inte används i vardagen :)
Ah.. Ok. Ska väl köpa en sån då.. Får min bur på Torsdag sen får jag råttorna. Bäst att jag frågar det jag undrar över nu så jag vet vad som är bäst!
#6 När du då är och kollar på en klicker så köp inte den som är som en låda utan en som är mer runt med en knapp utanpå.
Den som är som en box är för utomhusbruk och har ett mycket starkare ljud medan den rundare (och mer bekväma att hantera) är för inomhusbruk :)
Kan du länka en klicker?
#8 Sök på "klicker" på google så får du upp massor av bilder ;)
Kan man köpa den online någonstans billigt? Bor ganska långt ifrån närmaste djuraffär.
http://www.csigora.com/produkter/hundtraning/89688__premium_clik-r/
Här är den. :)
Finns säkert på fler ställen också.
Zooplus.com
Zooplus.dk
Zooplus.se
Animal.se (29kr + frakt)
Pets online
Vet inte riktigt hur många länkar du vill ha.. :P Sökte helt enkelt bara på "djurbutiker online" och sökte sedan på deras sajter efter klicker..
Riktigt bra inlägg! Roligt med filmen! Nu ska det beställas klicker och börja övas :-)
När jag började träna mina råttor tricks så använde jag bara ordet ''bra'' med en vänlig ton så förstod dom att dom gjort rätt. Har alltid gjort så och de funkar med det också, men klart de kan va enklare med klicker.. :)
har ett svårare problem, även när de gör rätt så ta det ingen belöning. mina 2 flickor äter typ aldrig utanför buren!!
Varför är det så och vad är bäst att ge i belöning? :O
EXTREMT TACKSAM FÖR SVAR!!
OT - Kan man använda en hundklicker, det här t.ex http://biltema.se/sv/Fritid/Husdjur-tillbehor/Hund/Klicker-for-hund-47069/
//Nike
#16 det beror oftast på att de inte känner sig helt trygga. Börja med att vänja dem ordentligt vid en plats och se till att de känner sig trygga sär, så kommer de säkert börja äta utanför buren. :) #17 det kan man absolut göra, den som jag la upp bild på i #10 är en klicker för hund. Men välj en som har ett tystare klickljudet. Ofta brukar de med en knapp, som min eller den du länkade till vara tystare, de som är fyrkantiga och med en metalbricka är ofta högljudda. De är för utomhusträning, de med knapp för inomhus :) Vill man inte köpa klicker kan man ju alltid klicka med en penna :)
#18 Okej :D Åh vad smart :O😊
//Nike
#17 Det finns inte art specifika klickers utan det är samma Klicker så en "klicker för hund" fungerar på exakt samma sätt som en "klicker för häst", det är samma produkt ^^
Mitt inlägg #5 berättar ex om det som #18 skriver, du kan använda en penna om du så vill så länge det är samma ljud du använder.

Å, jag är så himla nyfiken på det här med klicker. Vi MÅSTE ha en klickerdag hemma hos mig sen när jag slutat skolan. Jag har två väldigt bra kandidater, en pigg och väldigt lättlärd hona och så min spralliga hane från Zeldakullen. Tyckte det var ganska enkelt att lära dem snurra runt och lite såna mindre avancerade tricks med godis och "bra". Men ska man göra lite svårare saker är det säkert mycket lättare om man använder klicker. Dock behöver jag lära mig från början, kan inget alls om klickerträning!
Älskar mina stora små vänner..
Terato, efter studenten har jag gott om tid så efter det är det fritt fram för en "klickerutbildning" 😉

Wee! :D
Älskar mina stora små vänner..