Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1142 ggr
Bebblan
0

Giant Pouched Rat

Har länge funderat på att skaffa en GP, har läst väldigt mycket bland GP-trådarna här och så, men undrar

Har någon här av er en GP? 🙂

Posta gärna bilder om ni vill, är väldigt intresserad av dessa gigantiska råttor 😃

Var väl inget speciellt jag sökte med denna tråd antar jag 😊

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Lancia
1

Jag skulle vilja hänvisa dig till Exptiska Djur I Fokus när det gäller GP. Större chans att du får napp där. :)

Bebblan
0

#1 Jaha, ja då ska jag se efter där :D

//Ebba

zickan
0

Skriv istället på exotiskadjur.ifokus.se rif önskade att man inte diskuterade det här. Därav startades exodjur

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Bebblan
0

#3 Åh, jaså, ber om ursäkt! 👍

//Ebba

Lancia
6

To slow, Zickan! :D

#4, inget att be om ursäkt för. Du är inte den första som frågar här om GPs. :)

Bebblan
0

#5 🤪

//Ebba

zickan
0

#5 haha märkte det. Segt att skriva på traschad mobil skärm😎

vapensyster
0

Jag har en som där pappan är GP och mamman vanlig^^

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Lancia
6
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

zickan
4

#8 hahaha hur går det ihop? det är ju inte ens samma art för fem öre.
Bild på den sk gp råttan, andra föräldern och ungen?

Isåfall borde man kunna para ett marsvin med en råtta.

zickan
6

#8 och om du nu lyckats para ihop två totalt olika arter med varandra. Så bör du kontakta en forskare, tror de kan vara mycket intresserade på hur du lyckades med detta och gärna vilja ha in ungen för en kontroll.

vapensyster
0

ööh? Hans pappa är GP och hans mamma är inte det,

[Anyniel]
1

#12 "Jättepåsråttor tillhör familjen Nesomyidae, det finns alltså inget närmare släktskap till de egentliga råttorna (Rattus) som tillhör familjen råttdjur (Muridae)." 

Tamråtta och jättepåsråtta tillhör inte samma art, därför kan du inte ha en råtta som är av dem båda. Du måste missförstått vad pappan var. :)

PaaatyPalm
4

#12 det är genetiskt omöjligt. Lika stor chans att du har en sån "blandning" som att min hund ska skaffa bebisar med mina gerbiler.

20 årig djurgalen moder* 

Www.windsoropalm.weebly.com

Apootie
0

Fast häst och åsna kan ju skaffa barn, hehe. 😎

Men det kanske inte är samma sak? 😕

zickan
0

#15 Nä häst, åsnor och zebror är rätt lika, tillhör både equus. Dvs dessa kan få sterila avkommor. Dock är zebra+häst en dålig kombo pga zebran har mindre kromosomer eller vad de nu var. Tror kombon även bara går om zebran var en hane. Dykt upp i tidningen vetenskapensvärld.

Apootie
0

#16 Jaha… Okej 😃

vapensyster
0

Enligt uppfödaren och stamtavlan jag har på han så står det de. Dock har den uppfödaren flyttat till usa nu. Har aldrig brytt mig om att läsa på om gp. Men iaf. De kommentar jag fått får än inte direkt att må bra. Allt hahahah?

Apootie
3

#18 Men har du några bilder? Skulle vara kul, och om folk får se kanske de också kan spekulera om ifall det verkligen är så som du säger. För det låter lite knasigt 🙂

:')
1

#18 Har du någon bild? :)

vapensyster
0

Ska fixa när jag kommer hem! Blir lite svårt när jag är inne på mobilen

:')
1
ÖrjanLax
14

#18 Det kan inte bara vara så att det står GP framför hans namn som i Guld Pet? Alltså från utställningar.

Tror inte folk har menat att låta elaka, utan snarare att dom blivit chockade då det låter så himla bissart eftersom det är genetiskt omöjligt att din råtta är hälften gp-råtta hälften tamråtta.

Ta gärna en bild på stamtavlan också! :)

zickan
8
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det lät väldigt bisarrt att det skulle ens vara möjligt på att din tamråtta skulle vara en kombo med hamsterråtta, trode lite att du skämtade först och ber om ursäkt att det blev lite haha skämtar du svar från mig. Hamsterråttor(engelska gambian pounched rat"gp") väger upp mot 4 kg och har inte något gemensamt med en tamråtta förutom att både är från släktet gnagare. Vilket även marsvin är om jag inte mins fel. Isf borde man kunna para en råtta med ett marsvin. 

Du har en stamtavla från SRS. Dvs råttan är srs reggad och på det papperet står det GP?. GP = Guld Pet, Vilket i sin tur betyder att råttan är utställd och har tagit en titel som heter Gp. 

Min ena tamråtta som är utställd och hans namn är Emerald. Men på stamtavlan heter han grch GP emerald. Vilket betyder grand champion GuldPet Emerald.
Och det skulle förklara lite till varför det där blev uppåt väggarna avigt med att tro en hamsterråtta och en tamråtta har fått avkomma.

På bilden har du min tamråttshona(oranga) och min ändå rätt lilla gp råtta över på 1½kg