kliar sig mer än vanligt
Jag har tre råttor och två av dem har börjat klia sig mer än vanligt den senaste dagen. Jag har kollat efter löss och ägg i pälsen men kan inte se någonting, inte heller några sår. Någon som vet om de kan vara något annat och isåfall vad?
Skulle kunna vara att huden är lite torr, har de badat eller liknande?
Skulle även kunna vara vädret som torkar ut huden, det har ju varit ganska kvavt den senaste tiden
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#1 tänkte också på att huden kan vara lite torr. Har inte badat dom någonting :/ finns det någonting man kan göra för att motverka torr hud? Tack för svar :)
#2 fuktkräm fungerar mot torr hud, typ någon barn-kräm :)
#2 okej tack!
#3 oj blev fel nr. Funkar kokosolja tro?
Olja brukar vad jag vet ha en uttorkande effekt så jag kan faktiskt inte svara på det. Skulle hellre använda en fuktkräm.
Är det bara att "gnugga" in barnkräm i pälsen till huden eller hur ska man göra?
Gör precis som du skulle göra om du skulle smörja in dig själv :) Notera att råttorna kommer tvätta sig själva så det bör ju vara en kräm som inte innehåller skadliga ämnen
Helosansalva! funkar på kaninen hästen och fågeln, jag har det som läppsyl och även om jag har (väldigt) känslig mage har jag inte ens mått illa eller fått ont av den :) funderar på om jag ska smörja in tjejens svans lite hon är aningen torr efter ett bad här om dagen :/
#9 svansarna är väldigt bra att återfukta (och tvätta, slöa råttor.. *suck*) :)
Va bra! Tack för tipset. De ska genast köpa in :)
Kan vara skabbkvakster också för de lämnar inte alltid sår och är svåra för ett ovant öga att upptäcka
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
#12 brukar inte det lämna sår, främst runt haka och mun? Aldrig hört om ett fall där det inte synts sår därför sa jag det aldrig :O
#13 röda prickar och småsår beror främst på att värddjuret kliar sönder sig, men betten från själva skabbkvalstren ser man inte. Blanda inte ihop tropiska råttkvalster och skabbkvalster för det är helt olika arter. På MusiFokus finns en kanonbra artikel om ohyra där jag har bidragit med bilder på skabbisar
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare
tropiska råttkvalster? Det har jag inte hört talas om innan så blanda ihop dem gör jag inte :)
Det är den här kvalsterskabb:en jag tänker på
Normala är löss och skabb. Men även torr hud eller känslighet av foder som för mycket protein. Kan ge lite omega(lax olja, fet fisk osv).
Eller uppsöka veterinären och kolla upp vad det kan va någon ohyra.
kliar råttan sår är det definitivt nån form av ohyra. Kan klia sår av både skabb som ohyra.
Tropisk råttkvalster, fågelkvalster och liknande är inte så vanligt på råttor som tur var. Kan kika på trähus, pappers inredning och i ströet så brukar man oftas se svarta/röda små prickar som rör sig.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Fick Stronghold hos veterinären trotts att han inte kunde hitta någonting :/ men eftersom dom klia sig så mycket så tyckte han att jag skulle testa mee de. Och efter bara någon timma så slutade alla klia sig! Så någonting måste de ha varit. Mwn eftersom jag tog dom till veterinären direkt när de hade börjat klia så hann de inte bli några sår. Så de var säkert någon form av ohyra. Men nu är det allafall bra igen :)