Hon bet mej :(
En av mina råttor har på sista tiden varit ganska skygg och "utanför". Hon sover ensam i ett hörn medans dom andra 3 sover i en hög i sputniken eller i nån hängmatta.
och nu för nån timme sen när jag stack in handen så hon kunde nosa på den så bet hon mej, ganska hårt, men jag började inte blöda…
vad kan det vara med henne? >.<
Brukar hon vara frammåt annars, vilja vara med dig? Kan det vara så att hon har ont någonstans?
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
jag har bara haft råttorna i 2½ vecka, dom är fortfarande blyga… så ingen kommer fram till mej för att gosa >.> men dom kommer fram och nosar på mej när jag ställer in maten^^
jag har inget i buren som är vasst eller som dom kan skada sig på heller :/
Alla 3 andra råttisar nosade på mej nu när jag stack in handen, men Mio stannade i sitt hörn.
så jag satt handen utanför buren vid gallret, och hon högg till… om hon fortsätter såhär kommer jag inte kunna se om hon har ont nånstans D:

Hur gamla är råttorna i fråga? Är det bebisar så kan det gott bara vara "bebis-bit". Då är de inte aggressiva eller så utan de "smakar" på sin omgivning. Naturligtvis vill man inte att de ska fortsätta så när de är vuxna så man får säga nej och fy och visa att det inte är ok. Tänk hundvalp - de biter som tusan men de är inte arga alls. :) MEN man vill de ska sluta tills de blir vuxna. o.O
Är de dock vuxna är det en annan femma. Hm.
#4 dom är 13-14 veckor, så dom är inte sååå jättegamla… >.<
men hon började i förrgår, annars har hon varit jättesnäll… jag förstår inte :c
Tass:)
Med vänlig hälsning, Maria
ingen annan som har en ide på vad det kan vara?
Om hennes beteende har förändrats från tidigare så har hon förmodligen ont eller är sjuk. Hon behöver inte ha ramlat eller skadat sig fysiskt så sett, hon kan ha ont för något annat som inte syns. Det är svårt för oss som inte vet hur hårt hon bits, bebisar smakar gärna och även det kan skrämma vissa, men om du upplever att hon är mer skygg än vanligt och hon inte blivit skrämd eller så så har hon tyvärr förmodligen ont. En av de vanligaste tecken på smärta/sjukdom hos djur är förändrat beteende.
Hade jag varit du hade jag försökt ta ut henne (ta på dig en handske om du måste) och undersökt henne. Har hon ont lär du märka det då, och om hon bara vaktar sitt revir så kommer hon vara som vanligt utanför buren. Och då vet du iaf vad det är :) Så, ta ut henne ur buren, det måste tyvärr göras hur "läskigt" det än är. Hoppas det går bra!!
tack för tipset ^^
Hur har det gått SoWiierd??
Ja hur har det gått?💛
Med vänlig hälsning, Maria
Tyvärr är en del råttor så, speciellt honor, dock är det mer vanligt att det är äldre honor som biter när man sticker in handen där de ligger och sover.
Eftersom jag tillhör den hårda skolan med noll tolerans så tycker jag det är dåligt temperament. Så länge du äger den råttan kommer du aldrig att kunna sätta in handen där hon ligger och sover utan risk för att bli biten. Risken är också stor att hon kommer att bita mycket hårdare när hon blir äldre.
Att en ung hona som är nyinköpt skulle ha ont eller så köper jag inte riktigt. Det här är ju inget ovanligt. Det gäller att uppfödare tar hänsyn till sådana här beteenden när de väljer avelsdjur (väljer bort dem). Tyvärr kan det vara så att honor redan gått i avel och uppvisar beteendet i högre ålder… Då bör man om möjligt avsluta linjen.
Nog om det, om du är en duktig ägare kan du lära henne att fingrar skall man respektera och inte bita i. Bit-träning. Det finns många sätt att träna sådant på. Enkla metoder är min grej, jag är inte mkt för klickerträning, men om du är duktig på det så kör det. Själv gömmer jag ofta mat i händerna och låter råttorna endast få maten när de försiktigt öppnar händerna, dvs utan några tänder i mina fingrar. Kommer tänder på mina fingrar säger jag något eller blåser lätt på råttan (vet inte, jag är inte fullt medveten om vad jag gör eftersom det här är en grej jag gjort dagligen med mina råttor i många många år…). Steg 2 är att låta råttorna slicka kladdiga saker från fingrarna utan sätta några tänder i. Kladdiga sakerna kan vara rå äggula, välling eller annat.
Ta också som vana att prata högt med råttorna när du ska ta ut dem, sträcka in en hand i buren osv, så att de är vakna och inte blir skrämda. Stör också råttorna ofta. Om får vänja sig vid att din hand är i buren ofta så blir den inte lika främmande…
Vad bra att det har ordnat upp sig ! PS: älskar din klädstil *_*
#15 ja^^
haha, jag klär mej inte sådär när jag är ute >: det där är mest "slöa hemma" kläder.. xD
är mycket tuffare annars c;
Hihi okej :)
Gaah, nu har Mio(som hon heter) börjat bitas igen, så det börjar blöda också >.<
Har tagit ut henne och undersökt, men hon har varken sår eller knölar… hon hamnar ofta i tjaffs/bråk i buren med sina systrar också..
Nyss stog hon och en till vid luckan och ville nosa på mig, och var nyfiken osv, så stack jag in handen, hon nosade på den och högg till 4-5 gånger varav ett sår började blöda, men sen började hon slicka/pussa på min hand normalt igen <.<