Harley och fawn
Min pojkvän och jag är intresserade av att få hem en Harley, men har förstått det så att de inte riktigt finns i Sverige. Vet ni vart någonstans man kan importera dem från?
Sen undrar jag om det finns någon uppfödare av Fawn? Spelar ingen roll vart i Sverige, transport går ju alltid att fixa.
Hej jag har både Harley och Fawn, förväntas ungar i början på juni. Mina är importerade från Holland
ww.r8ttlyan.weebly.com
Oj vad roligt! Vart i Sverige finns du? Kommer du lägga upp en annons när det blir dags?
Kan tyvärr inte se din hemsida :/
#2 lägg till ett till w i adressen så kommer du in :) Det missades ett i #1's inlägg ^^ Här har du ---> http://r8ttlyan.weebly.com/ :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
joysurrender har också fawn
http://www.glamrattan.se/
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Jag finns i Ljungby ! Ja jag kommer att uppdatera både på FB o på min hemsida. Är ni intresserade så mejla
#2 så klart, missade det helt :)
Jag har väldigt mycket funderingar på att starta en egen uppfödning, så det är i det syfte jag har börjat undersöka vilka färger, teckningar och hårlag jag tycker bäst om. Jag bor ju i Sundsvall, och vad jag vet så finns det inte så många uppfödare längre uppåt i landet från Stockholm sett.
Det jag har fallit för mest är väl fawn, dumbo och hooded :P Sedan kärade sambon ner sig i harley väldigt mycket :)
#6 kan jag verkligen rekommendera glamråttan, Falgu som har bebisar nu är dumbo fawn hoooded ;)
Åh ja jag ser det! Hon var ju underbart fin :D Ska nog ta och plugga upp mig på genetik och avel, så jag vet mer när allt blir aktuellt :D
Haha gud vad glad jag är nu, att det finns dem som har precis vad jag letar efter :D
Men melissa v har inte du med fawn eller liknande i dina linjer och chans att få? :-)
Jag har det i mina linjer en bit bak, så fawn och amber har en chans ca en gång om året att dyka upp här när den linjen förs vidare.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Jo det har jag ju visserligen haha, genom Vanilj, men inget jag riktar in mig på så sätt men ibland dyker de ju upp helt sant
#10 ja precis :-). Inte varit nån som direkt inriktat sig på det under en tid nu. Men det ligger i många linjer och dyker upp i en del kullar här och där. Kan ju va smart att dra upp var det kan dyka upp så kan man ju skeppa iväg ett önskemål om att få köpa en avkomma i den färgen om det dyker upp och man klickar med ungen :-)
Är nog enklare få tag på vad man söker på så sätt.
#11 det har du ju faktiskt rätt i, smart tänkt :)
Jag tror nog jag får göra så :) Är ju väldigt mycket färgen jag blev intresserad av :)
Är det bara Harley du är ute efter och inte så fast på att den ska va fawn. Så har jag en hane här hemma som väldigt elak mot mina andra hanar. En siames Harley dumbo från grossist i Holland. Kom till Sverige i början av 2012. Feg att hantera men i övrigt snäll mot människor.
Jag själv är väldigt fäst vid tanken på fawn. Det är min pojkvän som vill ha harley, och jag vet inte riktigt när jag kommer skaffa några pojkar. Det blir iaf först när jag har skaffat mig en ny bur för tjejerna, då kan jag ha killar i den nuvarande buren. Men vi kan ju hålla kontakten :) Ska han vara en ensam-råtta då?
Tack, Melissa! :)
Det kommer fawn och beige här i höst via lilla Luna som är fawn dumbo och Falgus bror Lajja som är beige dumbo (båda uppfödda av Melissa).
Alla ungar i Falgus nuvarande kull är tingade, andra kullen ligger en bit fram i höst och beroende på hanen kanske det blir fawn där med.
Vi finns i norra Skåne.
Passar också på att säga att jag letar efter en lugn stabil siameshane till min vackra himalayahona!
JoySurrender / Glamråttan
If you fight love, you're always a loser
#16 De var ju för fina! Hur är deras personlighet? Är pappan rex, eller är det bara jag som ser lite lockigt?
#19 Vi kanske ska hålla kontakten då, och dyker det upp någon fawn hos dig så är jag mycket intresserad av att tinga den så småningom :)
#1+16 men både dom är väl från grossisten i holland. Dvs inge stamtavla eller har du fått någon info?. Tänkte på varför du anar att det kommer fawn i kullen? Och den siames honan. Har hon haft kull innan? är inte hon över ett år, mer närmare 1½ nu?
Din siames är rätt troligt syster till min siames hane. Samtidigt de är köpte och hemkomna till sv som ungar.
Det är två honor, en med Harley hårlag
Båda är väl rejält över ett år? Har för mig de importerades i April för Annelie va o mötte upp o tog emot råttor samtidigt. Kan ha fel. Är det deras första kull är de runt 15 mån när kullen kommer. Rätta mig om jag har fel.
Hälsningar
/Emma Öhr
Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.
Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.
Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning
Tycker dock att caramell är lite snipig men är parad med en bred hane så jag håller tummarna :)

Kronoskogens: Vad skönt att du fullkomligt ignorerar att honan är alldeles för gammal för att paras trots att flera personer i tråden påpekat det. Jag hajjar, dom är snygga, men är det värt att riskera honans hälsa och välmående för det?
Xristina: jag råder dig att inte stödja den här typen av avel. Att para en hona man vet är för gammal och dessutom noll koll på vad som ligger bakåt då dom kommer från utländska grossister utan koll på stam. Eller det kanske mest skrämmande, den totala ignorans som uppfödaren uppvisar när kunniga människor kommer med information.
Finns ingen anledning att kommentera sånt som inte stämmer…. Det enda jag vill tala om var att jag snart har råttbebisar…..
Finns alltid några som har åsikter om allt och alla och där tar jag mig friheten att nonchalera. Kan gladeligen berätta att jag har tillräckligt många som står på kö nu så ni som läser detta och inte har tingat så meddelar jag när andra kullar är på G. Med vänliga hälsningar Cina
#26 Jo jag förstår vad du menar, har läst i tråden nu, utan att skriva idag för att se om Kronoskogens skulle svara på det med åldern osv. Jag vill ju gärna att råttorna jag ska köpa har bästa möjliga bakgrund. Tror nog det blir så att jag kommer leta vidare efter harley utomlands möjligen, när jag har mer info och har pratat med killen om vad det är helt exakt vi vill ha :) Kommer inte heller köpa första bästa fawn, utan måste veta allt innan, haha
#28 Zickans inlägg handlade inte om åsikter, utan var bara frågor. Att du väljer att nonchalera ärligt ställda frågor skadar ingen annan än digsjälv.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Väldigt förnuftigt Xristina. Det är tyvärr inte helt lätt att hitta vettiga uppfödare utomlands också. Många är grossister :-/ Men hoppas någon av de många duktiga o seriösa uppfödarna som finns här inne kan hjälpa dig. Just harley är ju inte omöjligt att få tag på. Tycker jag sett många på sistone. Men just Harley Fawn är kanske svårare.
Sen vet jag inte vad det är som inte stämmer. Kanske att de aldrig fått kullar innan? För under nyheter på hemsidan kan man se inlägg som iaf styrker åldern.
Hälsningar
/Emma Öhr
#31 Hmm nej det kan nog vara tunt med Harley Fawn :P Men vem vet, kanske ska göra det till mitt mål att avla fram dem? Borde inte vara helt omöjligt. Och kan man få in Hooded eller Capped samt Dumbo i det vore det ju guld, haha
Och ang seriösa uppfödare utomlands tror jag också det kan vara svårt. Men ingenting är omöjligt :)
Ja varför inte? Jag personligen ser inget fel i att färgavla så länge hälsa, livslängd o temperament är prio ett ändå :-)
Nej skam den som ger sig! Med envishet kommer man långt.
Hälsningar
/Emma Öhr
Självklart ska hälsoaspekterna komma främst, men om man kan avla på det medan man samtidigt går mot utseendeaspekterna tror jag nog det ska kunna gå vägen.
Nu gäller det för mig att lära mig allt om genetik bara :D
Precis :-D
Hälsningar
/Emma Öhr
Ps. Får du trevliga harley fawn dumbo med tiden vill jag gärna köpa en eller två för sällskap haha ;-)
Hälsningar
/Emma Öhr
Räknar med att det kommer ta ett antal år, men något sådant kan nog lösas ;D
Jag har inte bråttom ^^
Hälsningar
/Emma Öhr
Jag vet att siames honan inkom samtidigt som hanen jag har hemma och de är väldigt sannolikt syskon. Min hane är ett litet minimonster. Stel sedan han kom och har svårt att anpassa sig i flock. Till och från flipprar han ut och ger sig på andra hanar. Nu senaste veckorna har jag suttit och funderat på kastrering eller avlivning.
Och de är födda runt feb-mars 2012. Var små ungar när de kom till sverige. Så honan är på tok för gammal. Tycker det är illa att man dissar folks frågor sådär. Det var inte påhopp, det var nyfikna frågor då jag tycker åldern på föräldrarna är väldigt viktig och rif gör samma sak. I annons reglerna måste man skriva med föräldrarnas ålder som vikt. Då detta är en stor grej i råttornas välmåend.
De som "anklagat" dig som du utrycker det här är jag, zickan och Lamina och någon av oss tre skulle försökt tinga av dig? Tror jag inte ett ögonblick på ärligt talat. Ärlighet varar längst. Hoppas du inser det en dag. Är inte första gången du är i blåsväder gällande sånt här. Tror ingen är avundsjuk på det faktiskt.
Trevlig kväll!
Hälsningar
/Emma Öhr
HAHA förlåt Lamina!
Hälsningar
/Emma Öhr
Nu vart det lite OT här tycker jag.
#43( Edit av mod. Ta detta via pm istället.)
Vad jag söker är friska, trevliga och fina individer som skulle kunna vara en bra bas att börja avla på. Eller avla vidare på om någon känner att de vill ta till sig en skyddsling för fortsatt avel av deras tilltänkta linjer. Då självklart med mål att komma in på just Fawn, Dumbo, Hooded eller Capped samt möjligen Harley.

Det här blir kanske också lite OT, sorry isf Xristina. Men hur ser hudstatus ut på Harley? Satiner tex har ju väldiga hudproblem, och jag har för mig jag hört något liknande om Harley, men jag är inte alls säker. Kanske kommer jag ihåg helt fel? Någon?
(Kronoskogens har tidigare blivit utesluten ur Svenska HamsterFöreningen då uppfödarrekommendationerna inte följts, just for your information.)
#49 Ingen fara, jag är väldigt intresserad av hälsoaspekterna också :) Om de har problem är det inte riktigt något alternativ för mig tycker jag. Vill ha så friska som möjligt.

#48 (Edit av mod)
Jag blev intresserad av kullarna hon pratade om i just denna tråden och mailade därför för att få lite info (har dock inte fått något svar). Sedan började folk skriva om åldrarna på föräldradjuren här, och om det stämmer är det skrämmande!😕
(Edit av mod)
Sådana människor borde skämmas, det är faktiskt liv vi har ansvar över! Och jag hoppas att fler ser denna tråden så de slipper luras till att stödja sådan hemsk avel!
Ja ju fler som ser desto bättre är det ju!
Hälsningar
/Emma Öhr

Det är inte ofta någon skriver "tack och lov för RiF" och jag har många gånger fått bannor för att jag skriver om vilka som inte borde stödjas och varför, men det gör det hela värt det om jag i allafall kan få någon att inse att det som pågår inte är okej. Bra inlägg #51 och tar för att du inte stoppar huvudet i sanden som så många andra!
Kronoskogens har valt att inte klara av att besvara frågor som ålder och vikt utan valt att avslutat kontot på rif. Är ingen mening att ställa mer frågor här till denne. Åldern ligger på hemsidan. Kom till sv runt 1april 2012. Samtidigt som min siames från samma grossist
Det var ju väldigt moget och vuxet av henne/honom *stark sarkasm*
Då vet jag iaf vem jag definitivt inte ska köpa ifrån.
En annan fråga, om jag nu ska börja med uppfödning, är det bäst att köpa vuxna fungerande individer, eller börja med ungar?
#21 , #55 etc…. ja, vi kan hålla kontakten! www.glamrattan.se
Jag börjar personligen helst med ungar, så att jag vet alldeles säkert hur de är i temperament och hälsa.
Extra kul är det ju med de två av Falgus söner (Ingefära och Muskot) som ska stanna här. Dem har jag ju verkligen fått följa från första stund!
Har faktiskt fött upp två av mina hästar också… för att gå lite OT men ändå enligt samma princip.
If you fight love, you're always a loser
#56 Det tycker jag absolut att vi ska göra :)
Ja, jag är inne på det spåret jag också. Det är ju också alltid något speciellt med de djuren man har följt sedan de föddes :) Tror nog att det är så jag kommer göra.

Jag kommer rensa upp i tråden och be er att hålla er till ämnet.
Om era inlägg är borttagna beror det på att dom bryter mot forumets regler. Det finns några inlägg till som jag vill radera men behöver ta upp det med teamet då jag är lite osäker på vad gränsen går.
//mvh