Tifa låter konstigt
Min hona Tifa har alltid haft ett märkligt läte för sig när hon kommer och hälsar på mig eller sitter på axeln och gosar. Jag har liksom inte brytt mig så mycket om det eftersom att hon värkar helt frisk och glad i övrigt.
Jag tycker faktiskt att ljudet låter lite sött. Men nu har jag inte hört om andra som har "pratande" råttor så jag tänkte höra här.
Lätet:
Det låter ungefär som att hon säger "Tu tu tu tu" eller "Pu pu pu".
Det låter inte som hosta, hicka eller nysningar.
Låter inte lika högt i frekvens och strakt i volym som när hon piper.
Låter mer som att hon lugnt vokaliserar ljuden (pratar?).
Ofta innan eller efter knaster och kel.
Någon som har erfarenhet är liknande?
*EDIT*
Måste också nämna att jag funderat på om det kan vara början på Rossel. Men det har inte blivit värre sen jag fick henne (7 månader sedan) och det låter inte alls som den rossel jag hört råttor ha.

Några av mina råttor gör små ljud.Jag lyckades få på film när min ena hanråtta Chester låter.Om du skruvar upp volymen och lyssnar på den här filmen så kanske att det är samma ljud som din lilla råttis gör.
I vilket fall så är min Chester som du ser på filmen helt frisk.Det är helt enkelt ljud som han gör.Låter som små gruffningar liksom.
Titta på länken och glöm inte att skruva upp volymen när du gör det:javascript:nicTemp();
Min råtthona hade också för sig konstiga ljud, typ pep lite ljust från nosen.. men hon var aldrig förkyld eller sjuk på något sätt :P Och hon hade de så hela livet. Lite små sött på något sätt.
Mvh. Sanne & Djuren
#1 Det där skulle jag säga är rossel dock. Rossel kan låta lite (så lite att man måste hålla upp vid örat och lyssna) eller mycket (så att man hör från andra sidan rummet etc). En råtta kan gå hela livet utan att det bryter ut värre, men rossel är dåligt oavsett.

Mvh Stephanie 

TS våra låter också, åtminstone 2 av dem! Gjorde en tråd här för länge sen och undrade om det var fler vars råttor lät så, men verkar inte som att det är det! Det är svårt att förklara, det är ju mer som ett viskande läte, men som du säger, ungefär som tu tu tu, fast snabbt och viskande! Stämmer det? Har ännu inte lyckats få det på film men det är som du säger, oftast när de kommer fram och hälsar och sätter sig på axeln! Åh vad roligt att det är fler som gör så! Och det äg definitivt inte ett sjukdomstecken, våra har hjort det sen de var små och de har aldrig varit sjuka. Och lyssnar man på det hör man att det mer är ett vokabulärt läte, alltså ett som de aktivt gör själva och inget biljud. #1 det låter tyvärr som rossel, om du söker på det kan du säkert få upp liknande videor.
#1 Min hona låter inte sådär. Det är inget grymtande ljud hon gör.
Hennes ljud är mer som #4 beskriver.
Fast det är inte som viskningar det är bara väldigt låg volym :)
Det låter tu tu tu eller pu pu pu snabbt någon sekund sen kan det dröja timmar eller dagar till nästa gång man hör det.
Låter som att hon medvetet gör ljuden.
Läste någonstans att rossel är ärftligt men ingen av Tifas ungar eller burkamrater låter. Antar att det bara gäller om det orsakas av mycoplasma. Som sagt det inte låter som rossel i mina öron.
Om jag lyckas spela in det nån gång så lägger jag upp det här.
#6 Försök spela in det, det är nog bäst 🙂 Rossel är ärftligt ja, men det innebär inte att alla ungarna börjar rossla direkt, utan att immunförsvaret är dåligt och att ungarna lättare börjar rossla senare i livet.

Mvh Stephanie 

Min råtta Chester är kollad av vetrinär. Han har inget rossel utan är frisk som en nötkärna, så jag kan med all säkerhet säga att detta inte är rossel.Detta är ett grymtande som han gör när han busar. Jag har ju haft råttor i ett antal år och visst har man haft råttor som rosslar, men det är inte alls samma ljud som min lilla Chester gör.
DaniPoo, det vore bra om du kunde lägga ut en film där du får med hur din råtta låter. Jag har suttit här och skrivit med en råttuppfödare som heter Batrats.Hon har hållt på med råttuppfödning sedan tidigt 90-tal och hon är mycket påläst.Hon menar på att bara för att råttor gör ljud så behöver det inte alltid tyda på rossel.Råttor gör ju vanligtvis ljud med frekvenser som vi människor inte kan höra.Men det finns även råttor som har en lägre frekvens och där man kan höra vissa av deras ljud.
DaniPoo, om din lilla Tifa visar tecken på att vara sjuk så skall du naturligtvis ta Tifa till veterinär och kolla upp det.Men är Tifa pigg och inte visar några sjukdomstecken så tror jag inte du behöver vara orolig.
Men som sagt var lite vaksam på hur Tifa mår.
Kollad av veterinär? Vad kollade veterinären då? "Grymdande när han busar" låter som rossel i mina öron, bus och annat röj brukar få mina att rossla högre i alla fall. De är ju inte sjuka i övrigt, men de rosslar ändå.

Mvh Stephanie 

Stephanie, jag behöver inte dina råd.Jag skriver här för att ge råd och tips till tråskaparen av denna tråden. Så det är nog bättre om du koncentrerar dig på att hjälpa trådskaparen istället för mig! 😛
#10 Men jag tycker att det är dumt om du går och säger att du har en råtta som gör ljud utan att rossla, och det egentligen kanske är rossel även i ditt fall. Jag har aldrig hört en råtta göra såna ljud utan att det är rossel och det är inte bra om folk får för sig att råttor gör ljud även när de är friska. Därför är jag nyfiken på hur det faktiskt ligger till i ditt fall.
Nu lyssnade jag igen, på datorn denna gången, och det låter solklart som rossel.

Mvh Stephanie 

Ge dig nu.Jag har inte bett dig om hjälp Stephanie. Jag har vart med om att du hoppat på mig här iFokus fler gånger. Var gång är du otrevlig.Jag skrev in här för att hjälpa trådskaparen inte för att tjafsa med dig så ge dig nu. Jag har en bra vetrinär som jag tar mina råttor till och det räcker för mig.Och tänker du fortsätta att tjafsa så kommer jag inte att svara dig mer.Samt att jag ber medarbetarna på råttor iFokus att ta bort inlägg som inte rör det som trådskaparen skrivit.Han ber om råd, inte jag.
Chester rosslar inte. Han lider inte av rossel problem vilket jag kan garantera då jag mött honom ett par gånger. Och mezzzanina är väldigt snabb på och kolla sina djur hos veterinären. Ett av de bättre råtthemmen i mina o nicciz ögon. Antingen är det en form av skratt och ja råttor kan skratta. Finns en rätt bra undersökning av detta. Eller så har han lite trånga nosgångar som man själv kan ha. Vid uppspelt så blir andning fortare och ges ifrån ljud. Exakt vad är inte alltför lätt att säga. Låter det som rossel, råttan köns inte tipptopp osv och det inte försvinner inom en vecka eller blir sämre. Bör man kolla upp hos veterinären om den är sjuk eller ek. Ett steroskop är väldigt bra investering. Kan man snabbt kolla på var det kommer ifrån. Älskar mitt fast det är rosa.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#13 Då får jag utgå från att det är fel ljud jag lyssnar på i videon då 🙂

Mvh Stephanie 

Ja det tycker jag du kan göra. För sjuk rosslar gör han inte. Och minst en veterinär har kollat på honom och denne är helt ok. Även tre uppfödare har varit där varav ena varit reggad i flertalet år.
Tänker även be er alla hålla tonen och hålla tråden. Väldigt mycket onödig ot. Starta gärna en ny tråd istället. Vill trådskaparen ha rensning så är det bara säga till.
Här händer det grejjer som vanligt hehe ^^ Tack för tips och råd :)
Försökte spela in Tifa idag, men det gick inte att höra när jag spelade upp videon. Får göra ett nytt försök när det är tystare runt omkring.
Nej Tifa beter sig inte som att hon mår dåligt/är sjuk på något sätt. Väldigt glad och pigg tjej :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är en skrattande råtta
#18 Ultraljud? ^^ Coolt! Jag vill ha en mikrofon som kan fånga upp ultraljud och pitcha ner dem till hörbara frekvenser nu!! :D
#19 yes varit uppe ett par gånger här inne redan. Jag är rätt hundra på att man kan höra deras skratt med örat om man bara lyssnar. Dock inte alls lika tydligt som på filmen med ultraljud. Men det förklarar vissa ljud rätt väl, speciellt när det rör sig om just vissa och alltid samma tillfällen som råttor låter lite svagt.
#20 Häftigt :)
Men bär ju även sägas att man inte ska tro att det alltid är skratt. Man bör ju givetvis utesluta så det inte rör sig om en förkylning eller värre.
Jo men det är ju häftigt att råttor kan skratta iaf :)
Det är det inte många djur som gör liksom. Skulle vilja höra om mina skrattar mycket. Det gör dem säkert för husse har humor ^^
Lyssna på andra råttor med rossel så borde du kunna urskilja, min tjej har haft Rossel två gånger nu och första gången trodde jag det var hennes egna mysglada ljud då jag aldrig hört rossel förut och hon har aldrig varit hängig! Men enligt vet var det akut luftvägsinfektion.. :-( rosslet låter "gulligt" men inte när man vet att det är deras stackars lungor och luftvägar som har det jobbigt.. Hoppas innerligt att det inte är rossel men som tidigare skrivet, filma så får vi höra! :-)
#24 Ska försöka om hon vill sammarbeta med mig nån gång. :/
Det där om just skratt har jag hört från mina råttor ett fåtal gånger. Har även gjort en tråd om det tror jag. Det är då inte rossel, utan riktigt skratt. Låter som på videon, typ som fågelkvitter.