Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 657 ggr
Bebblan
0

Krångligt -hur ska jag göra?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nyligen särat på mina två råtthanar Amadeus och Colin, p.g.a att Amadeus biter Colin, rycker honom i svansen och trycker ner honom tills han ligger på rygg osv, jag fick dem av min kusin som köpt dem av uppfödare, och jag anar att dem kanske inte blivit introducerade ordentligt eller så går dem helt enkelt inte bara ihop. 

Hursomhelst så det enda jag fick tag på att sätta upp som "vägg" var en dubbelvikt fleecefilt. Jag har satt fast den på gallret med kattstrypare men sen stötte jag på ett problem, jag vet inte hur jag ska få fast den på de höga plastkanterna? Jag har vikt den längst ned och lagt borrismatta över så den hålls fast på det sättet men de har lyckats tränga sig igenom på sidorna eftersom att det inte sitter fast där, så inatt har de fått gå lite som dem vill till varandra, men de har hållt sig ganska bra på vardera sida endå.

Anledningen att jag gjorde såhär och delade på en bur var att jag bara har en, haha. Men de har gott om klätterutrymme och egna gömmor, matskålar, vattenflaskor, hängmatta, sen ska jag fixa hyllplan åt dem på något sätt, men ja, någon som har tips om hur jag kan sätta fast tyget på plasten? 😃

Ursäkta för stökig text!

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Osmos
1

Hur elaka tycker du att råttorna är mot varandra? Har de bitits så att det har blivit sår? Att de brottas och busar lite hårdhänt och lägger varandra på rygg kan ju vara helt normalt och okej om det inte är så att de också visar tecken på aggressivitet.

Om det verkligen är så att de inte kan vara tillsammans kommer du att behöva ordna två burar, tyg kan råttorna gnaga sig igenom på nolltid så det är ingen säker lösning. Dessutom kan de ju inte bo ensamma, utan behöver få nya kompisar.

Bebblan
0

#1 Ja alltså det är ju inte så att dem direkt är ute efter att döda varandra om man säger så, men Colin har fått sår, och förr ett rejält öppet sår på magen. Ja, nu har jag bara det här mer som en tillfällig lösning medans jag letar reda på en till bur. Men de "busar" ju inte direkt, låg och sov förut så vaknade jag av ett smärtsamt "skrik" och så liksom skakar hela buren när de håller på och brottas, sen så försöker amadeus barbera colin också, men det hör ju inte till något av de lite allvarligare sakerna

//Ebba

Osmos
1

Okej, vad tråkigt att de inte kommer överens. 😕

Du har inte en stor transportbur som den ena råttan skulle kunna bo i tills du har hittat en ny bur? Annars kanske en ordentlig kartongbit (typ flyttkartong) som du skär till i rätt storlek skulle vara enklare att dela av buren med?

Andreas86
0

Då skulle jag hellre försöka hitta någon större låda av hårdplast att skära ut kartong känns mer som att dom kommer igenom på nolltid. Ett annat tips kolla runt här på forumet om det finns någon som kanske har en bur du kan låna eller få för extremt billig peng.

Bebblan
0

#3 Ja, lite trist är de, har en transportbur som är ungefär lika stor som en kattransport men jag tvivlar på om det skulle vara så jättekul att bo i den medans den andre får bo i en stor normal bur? 😐 Problemet med mig är att jag får skuldkänslor så lätt, så om jag skulle sätta honom i den och så skulle jag bara känna mig som om jag stänger in honom, och så går jag ju i skolan 5 timmar om dagen också, men ska kolla om vi har någon kartong man kan klippa isär här hemma 🙂

#4 Jo det vore ju också ett alternativ, ska kika mer på det :)

//Ebba