Råttor iFokus

Råttor

Etikett: buren-boende-inredning
Läst 4863 ggr
KastKatt
3

Resturera och bygga om voljär!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu ska projektet "Stora buren" påbörjas! Tänkte att jag skulle lägga upp bilder på hur det går under tidens gång, eftersom i alla fall jag tycker det är kul att se på när andra bygger om burar.

Jag köpte en bur (bilden) men den var i sämre skick, men betalade bara 500 kr. Det saknas ett hjul, taket ska bytas ut, byggas våningar och målas om. (verkligen målas om, färgen är avskyvärd).

Följ med min omständiga och dyra resa och håll tummarna för att det blir bra :)

Greetings.

Legacy Mwari.
-En berättelse om en annorlunda familj!

Xristina
1

Det här låter spännande! Måste följas ;)

KastKatt
1

Inköp!

Har köpt saker till buren! Två lådor med lock som ska bli hyllplan, limpistol för att fästa något på hyllorna och vithammarlack, samt en liten roller. Tänken är att buren ska bli helt vit. För att få bort det tungaintrycket och för att det ser så ljust och fin ut. Misstänker dock att den kanske blir lite grå..

Greetings.

Legacy Mwari.

MetalMii
0

Spännande :) Lycka till, kul att vi får vara med på resan :D

KastKatt
0

#1 vad kul :)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Ve tinte riktigt hur jag ska göra med dessa två. de är 12cm höga, vet inte om jag ska skära bort kanterna eller om jag ska sätta fast små stegar eller något?

Förslag?

Greetings.

Legacy Mwari.

[[Mellebelle]]
0

detta måste följas! :) super kul och se då folk bygger sina egna burar till lite bättre och snyggare ;)

hur många råttor har du föressten?:)

KastKatt
2

#6 Vad kul :) Dock bygger jag inte mcket mer än taket ;) Men hoppas det blir bra.

3 stycken, men vill att de ska ha så bra som möjligt :)

Greetings.

Legacy Mwari.

[[Mellebelle]]
0

okej härligtt! blir nog super :)

KastKatt
2

Det har varit lite stillastående i tråden men inte här inte! Dock tar det längre tid och var svårare jag trodde. Kan säga er att om ni ska måla en bur från mörk till vit så får man ha tålamod och en bra budget!

Kommer minst bli två burkar men jag hoppas det blir bra! här är bilder i alla fall! En sida tar ca 2 dagar, men fick botten målad också :)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Eftersom jag målar i badrummet (kanske inte ultimat) så kan jag inte måla så mycket åt gången. Man blir lite yr efter ett tag :P

Här är botten! :) (den är lite fläckig men huvudsaken är att det täcker de spår av rost som finns. Kommer ändå vara tidning i botten.

Greetings.

Legacy Mwari.

iluvkottar
0

ser fint ut:) hoppas det går bra

KastKatt
2

#11 Tack! Det är hemskt fläckigt, men det har redan tagit lite över halva burken så hoppas att det inte är något man tänker så mycket på sen!

Har äntligen löst det med hur jag ska göra med lådorna som jag tycker är i djupaste laget. Jag hade ett diskställ i trä so gick sönder som jag gjort två stegar av, dock var det en bit jag inte kunde använda då den var sönder (som man ser på bilden) men tänkte såga bort den trasiga delen, och göra 4 små stegar att sätta fast så de enkelt kan klättra upp och ner ur lådorna :)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
2

Botten består ju av ett galler och en låda. Jag funderar på att ta lådan och sätta den där gallret ska sitta och sätta gallret till tak! Tänkte köpa riktigt starka stora buntband och använda!

Kan även säga att hellskotta hur sur jag blev när kom på att jag inte hade sandpapprat innan :( Men nu har jag börjat och jäklar, det kommer ta tid. men jag hoppas buren blir så fin att det är värt det. Funderar på att måla en skiss på resultatet och lägga upp!

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

STEG FÖR STEG, OMMÅLNING AV BUR.

Tvätta! Nu är et ju så att jag har en begagnad bur som dessutom stått utomhus, men det kan alltid vara värt att ställa in den i duschen och duscha av den i kokande vatten och skrubba den med lite grönsåpa. (Detta kan ta bort eventuella fetter på metallen)

Låt sedan torka tills den är HELT torr.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Sandpappra. För kung och fosterland! Jag vet inte riktigt vad man ska ha för grovlek på sanpappret jag köpte det finaste, kan tänka mig att riktigt grovt kan förstöra metallen. Men fråga i affären och se vad de säger.

Om du (likt jag) saknar den fantastiska lilla klossen som man använder när man sandpapprar kan du göra som jag. Ta ett ciggarettpaket som du fyller ordentligt med tidningspapper och tejpar igen öppningen. Det är inte optimalt men det hjläper enormt mycket än att inte ha något alls.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Jag antar att ju mer man sandpapprar destu bättre, men jag försöker få bort det allra mest och skapa en yta som inte är glatt som är enkelt att måla på. Här ser ni skillnaden mellan sandpapprad och icket sandpapprat yta. Jag försöker få så stor yta som möjligt så ljus som möjligt.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
2

ROST! är något man bör se upp med, detta gäller främst burar som står utomhus, men det kan vara färg som lossat på inmhusburar också. Har den bara lossat lite så försök att sandpappra bort det lösa, och att få kanten jämn och fin. Annars finns det risk att den nyamlade färgen släpper. Detta gäller det samma för rost, men försök få bort så mcket rost som möjligt.

Det är en del på buren som är lite rostig och det är den som är på bilderna här. För att få bort det mesta har jag använd mig av en stålborste (på bilden) denna är väldigt effektiv att få bort den mesta rosten. (Köpte den på Coop för något billigt pris när jag målade om en cykel)

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Efter sandpappring och rostskrapning är det dags för ännu en dusch. Detta är för att få bort all färg man skrapat bort, så att nästa lager med färg ska fästa bättre. Först är det väldigt tillfredställande att se färg rinna av, men sen ser det ut som om man inte gjort något alls. Men när det torkar så ser man hur mycker man tagit bort.

Nu är det viktigt att den torkar helt. Låt den stå över natten eller något så den är helt torr.

Greetings.

Legacy Mwari.

missstrawberrii
0

tass :)

KastKatt
2

I morgon ska jag börja måla igen, sen kanske tråden kommer stå stilla lite medan jag gör de andra delarna. men jag ska försöka uppdatera med bilder när det finns behov.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
2

strunta i inlägg 18!

fick först veta att jag skulle duscha av efter men nu fick jag vet att det ska man ABSOLUT inte göra! man ska bara torka av den!

Greetings.

Legacy Mwari.

Calypso & Nike
0

Sätter en tass här jag med :)

Behandla andra som du själv vill bli behandlad

coreytaylor
0

tassar! :D

Kyss

chade
0

tass tass

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Charlott_
0

Tass :)

KastKatt
1

Hej alla tassar! Varit lite kasst med bilder nu då jag är sjuk och inte har fått mycket gjort alls. Har dock införskaffat det sista till buren!

Har köpt ett stort lock (På rusta för ca 30 kr, jättebra tips att kolla där!) ett två pack penslar till (då jag glömde lägga dem i vatten, 2 för 5 kr på rusta!) en färgburk till (ca 130 kr på rusta) och ett nytt "huvud" till rollern. Den lilla rollen har varit ganska bra då den är liten och smidig.

Har även varit på claes ohlson och köpt stora och VITA buntband till buren.

Greetings.

Legacy Mwari.

iluvkottar
0

Hur går det nu?

[melinih]
0

Tass!

KastKatt
1

#27 Jag har varit sjuk jättelänge och har två tentor denna veckan men är nästan klar med nästa del (den med öppningarna) som tog extra lång tid att måla. Ett lager till på utsidan sen är den klar!

ett tips! Se till att köpa roller som är till för lack, gör det hela mycket enklare och snabbare!

Greetings.

Legacy Mwari.

123fyra
0

tass!

Vildvittrans
1

Synd att hammarlack på sprayburk är så dyrt annars hade det nog varit betydligt lättare. Spännande att se slutresultatet sen! Blir jag rik och mindre lat nån gång ska jag också göra en vit fin bur till mina hihi

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

KastKatt
0

#31 Ja det är ju det! Det går så himla mycket till spillo! Sen ska de ju målas ca 3 gånger för att bli helt fint, och man når inte över allt. Men huvudsaken är att det blir nästan helt vit :P

I helgen ska jag köra hårt och försöka få mycket gjort!

Greetings.

Legacy Mwari.

tove.mcgrath
0
Vildvittrans
0

#32 Ja precis. Sen står man ju normalt inte och synar tex gallret in i minsta detalj. Iallafall inte om det finns söta råttisar i buren man hellre vilar ögonen på ;-)

Hälsningar 
/Emma Öhr

Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen ifokus.

Även dvärgsektionsansvarig i ovanstående förening.

Min uppfödning: Vildvittrans dvärghamsteruppfödning

KastKatt
0

#34 Precis! Viktigaste r att täcka rosten som kommit i kanterna (där gallret är fäst) på insindan, sen försöker jag mest på ett lager som täcker för att skydda buren. har en känsla dock att 3 lager inte räcker.

Greetings.

Legacy Mwari.

SoKawaii
0

Spännande! ^__^

"Do small things, with great love"

kamikazerat
0

Du är bra fiffig, Kastkatt Glad! Diskstället var en bra idé! Ser jättefint ut alltihop, pojkarna kommer älska den. <3

KastKatt
0

#37 Tack! Jo jag har knepat och knåpat så mycket om hur jag skule lyckas fixa så de lätt kommer in och ut ur lådorna.

Har haft massa plugg idag så har inte hunnit måla, men är ledig i veckan så tänkte försöka få den klart iaf efter nästa helg!

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Nu  är första burken slut! (har en burk till)

Har även sandpapprat de gula skidorna som håller ihop buren, och målat ett sista lagar på framsidan och första lagret på taket. Nu ska jag samla in de små och måla lite till. Så det går framåt!

Men har dock inget kul att lägga upp bilder på just nu.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Puh! Har nästan gett upp och kastat allt åt skogen!

Kom på att det inte alls skulle kunna fungera som jag tänkte. Tänkte ju ta botten gallret och sätta som tak, och bara ha lådan längst ner som botten. Härom dagen kom jag på att lådan är utdragbar. Och att råttorna kommer lätt lära sig hur man tar sig ut. 

Så, har lagt en beställning på en bunt borrismattor som kommer få vara på botten på gallret och så får vi försöka fixa tak på annat vis.

USCH. Någon som är sugen på att slipa och måla?

Har förövrigt målat botten gallret och de gula skidorna nu :)

Greetings.

Legacy Mwari.

iluvkottar
0

Du klarar det:) Släng inte allt nu när du jobbat så hårt.

reguri
0

Jag har en bur med samma märke och design (dock andra mått) och det funkar utmärkt att dra bort gallret! 

Oroade mig också först att de skulle fatta att luckan går att öppna förr eller senare, men de har bott i den snart ett år nu och har inte ens försökt, så jag skulle pröva först om jag var du :)

Min är däremot mer bred och inte lika hög, men det ser verkligen ut som att de inte har gjort någon ändring på bottnen!

KastKatt
0

#41 Det är det som får mig att fortsätta! Men jäklar vad trött man blir på den ibland!

#42 Jaså? kanske ska testa först då? Vill bara inte vara med om att man måste byggaihop buren, inreda den för att upptäcka att jag måste ta isär den.

Tips på hur man kan fästa luckan?

Greetings.

Legacy Mwari.

Malin653
1

tass 🙂

KastKatt
1

En fråga till alla som tass'at!

Vad tycker ni är lagom avstånd mellan planen?

Update: Tagit upp och tvättat och börjar bli spännande!

Greetings.

Legacy Mwari.

reguri
1

#43 Luckan är ganska tung så den håller nere sig själv, jag bara har lådan sen luckan stängd av tyngd, funkar perfekt för mig! 

På bilden håller jag luckan uppe så som du ser är bara lådan där, men mina råttor kanske bara är extra lata och inte har utforskat tillräckligt :)

KastKatt
1

#46 Okej nice! Problemet är att jag glömde luckan i toppen liiiite öppen u buren jag har nu. 10 min senare som kom de inspringande i sovrummet. De rackarna.

Update: Nästan slipat färdigt nästsista delen! Börjar bli spännande! Måste komma ihåg att köpa ett hjul också.

Greetings.

Legacy Mwari.

iluvkottar
0

Hur går det??

KastKatt
2

#48 Det går bra! Långsamt med bra! har fältstudier nu så är nästan klar med den nästsista väggen. Har ett problem att jag inte hittar en tång som är liten nog och stark nog att klippa i gallret :(

Har även kommit på hur jag ska fixa det. Gallret som ska vara botten blir tak, har ju investerat i starka (och vita) buntband. Sedan hade jag tänkt att med limpistol limma fast luckan som går att öppna. Detta för att Akira verkar bli något av en utbrytarkung.

Får dock inte gå ner i källan förens typ tisdag och hämta sista delen då de sanerar.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

OH LYCKA! Jag har kommit på ett sätt att klippa i gallret! Jag ar nämligen en liten tång som efter MYCKET energi lyckades jag klippa en tråd, när jag böjt upp den kommer jag in med den stora tången!

Är nästan klar med att klippa en öppning. Sen ska jag sandpappra tills det blir så lent som möjligt, sen tänkte jag ta limpistolen och limma alla eventuella vassa kanter innan de åker på två lager färg till.

Nu går det fort! 

Ska åka och införskaffa två stora lock (det vi hade gick sönder) som kan vara som två stora plan, sen blir de 2-3 små plan också. Behöver även införskaffa mig nya hjul. Skulle ta med ett för att hitta ett i samma storlek då ett var sönder, och tappade självklart bort dem så funderar på att byta ut alla hjul.

Bilder kommer!

Greetings.

Legacy Mwari.

ylva00
1

Jippie!!😃

Instagram @enzo.bordercollie & @mydoodl3s puss o Kram

KastKatt
2

Här är stortången som jag klippte med. Trots detta medeltida mastodont verktyg så fick jag använda min råstyrka (icket befintlig) och jag måste medge att jag fortfarande har ömma punkter i händerna. MEN DET GÅR FRAMMÅT! Den är snart klar!

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Så här ser öppningen ut, den är underbart stor. Tanken är ju att det ska bli lätthanterligt att ta sig in i buren då de färdiga ingångarna är små och jobbiga. Tänkte ha en på var sida av buren, en högt upp (den på bilden) och en nästan vid botten nivå.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Ni kanske minns limpistolen som jag köpte? nu kommer den till användning.

Jag försöka slipa bort alla kanter så mycket jag kunde men det är svårt utan en riktigt fil. Men nu har jag alltså limmat på varje pigg som jag sen ska måla över. Tanken är att det inte ska vara några hyllplan precis vid öppningarna så att de inte kan sittaoch bita på det. Vilket jag VERKLIGEN hoppas att de inte gör.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
1

Så här ser det ut när limmet är på plats.

Som ni ser så är buren kanske fult målad men det är bara för att det är grundlagret. Det ska till 2-3 lager till :P Nästa bilder bör vara när jag fixat öppningarna..

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
0

har målat det sista lagret på den sista delen! Ska nu hämta alla delar och kolla om något behöver målas. Räcker det om den står i luftigt rum typ 12 timmar innan man Bygger ihop den? Alltså att råttorna kanske är i den typ 15 timmar efter den blev målad sist. Eller behövs du mer tid?

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
4

Nu är den helt klar! Här är en bild när jag precis byggt ihop den! (fick panik då jag saknade en skruv men då tog jag en från det gamla fulta taket)

Här är bilden när den  när jag precis byggt ihop den.

Greetings.

Legacy Mwari.

KastKatt
4

Här är en bild där jag inrett den (tog 4 timmar).

Det är 2 små hyllplan, 2 stora och en ferplasthylla :) Sen är det 2 broar, 3 rep, en stege, en stooorhängmatta, 5 korgar, en sputnik och 3 toaletter :)

Greetings.

Legacy Mwari.

Zizza
0

Vad fint :) hoppas färgen håller, sett att den lossnat för många som har försökt spreja å måla över :)

Mvh. Sanne & Djuren

Melonclementin
0

#58 Snyggt jobbat! :) Mycket snyggare med vitt jämfört med de andra färgerna! Känner du dig nöjd? :)

Mezzzanina
0

Gud vilken fin bur du har nu! Snyggare än bra många burar som jag sett säljas.

KastKatt
1

#59 får hoppas!

#60 tack! ja verkligen,  ser ut som en helt annan bur, ja jag är ganska nöjd faktiskt :)

#61 Tack! med många och stora öppningar så är en väldigt praktisk också :)

Greetings.

Legacy Mwari.

Gahich
0

#57 den vart ju suuuupersnygg! 😍

KastKatt
0

#63 TACK :D Ser så mycket bättre ut än vad den gjorde förr!

Greetings.

Legacy Mwari.