Sjukdomar och allergier
En fråga till er inom aveln. Hur är det med sjukdomar och allergier på råttor nu? Vet att för ett antal år sedan var det stora problem med just allergi och vissa sjukdomar som förekom på ett stort antal råttor. Då jag planerar att skaffa råttor vill jag först se till så att jag kan vara säker på att hitta friska djur. :)
Kan ju även fråga om någon seriös uppfödare har några ungar till salu? Är ute efter två hanar.
Tack på förhand :)
Okej, om det inte finns någon som avlar som vet, hur är det med er andra då? Ni som har som sällskapsdjur? Har ni varit med om några sjukdomar och/eller allergier? Eller upplever ni att råttorna nu är "friskare" än förr?
Finns säkert någon uppfödare som kan ge svar/ ge åsikter men du kan inte ha så brottom! Vänta någon dag så kanske du får svar

Hälsan är ett jätteproblem. Vanligtvis brukar det i varje kull vara en 2-3 råttor som rosslar någon gång under livet eller kroniskt. I problemkullar några fler. Jag har en liten uppfödning och alltså rätt få djur (sammanlagt en 6-10 stycken) och jag har alltid så länge jag kan minnas haft minst en rosslare i min ägo som drar på sig skit på lungorna då och då eller kroniskt. Tumörer är också vanligt, mer regel än undantag nästan på gamla honor. Stroke är också vanligt. Har en känsla av att det blivit vanligare de senaste åren. Hos mig har det varit så att om gamlingarna inte har tumörer så får de stroke, en väldigt vanlig dödsorsak som dessutom verkar ha börjat krypa ner i åldrarna. Allergi däremot är inte vanligt alls. Tror att mycket av det som tolkades som allergi för ett par år sen i själva verket var ohyra. Sjukt vanligt och sjukt lätt att få in. Men oftast även väldigt lättbehandlat.
Älskar mina stora små vänner..
#3 okej tack så mycket!