behandlingstid stronghold
Fick idag stronghold till långsvansarna(skabb).. Har behandlat dem en gång ny. Men jag funderar, har ju läst här att det bara behövs en behandling, men veterinären sa att jag skulle behandla dem 3ggr, med en veckas mellanrum? Min hona kommer ju föda nångång i början av nästa vecka.. Kommer ägg och själva djuren dö av en behandling som jag läst här? Eller måste jag behandla dem 3ggr som hon sa? :)
En droppe (ibland 2) och ev en återbehandling på samma sätt 3-4 veckor efter skall det vara.
#1 så jag ska behandla dem igen om 3-4v? :) Ungarna som min hona får nästa vecka då? Kommer inte de smittas eller? :) (Har aldrig haft ohyra innan)
Oftast dör de av första behandligen, men den andra är till utifall att.
Minns inte, men jag TROR att ungarna är behandlade eftersom de fått det genom blodet via mamman, men det får någon mer kunnig svara på.
#3 okej! Tack så hemskt mycket för snabbt svar! :D
Mina tjejer hade fått skabb å i samma veva fick ena honan barn å de va inga problem att behandla mamman. Barnen fick oxkså behandligen på ngt sätt genom mamman :)

Det beror på vilken sorts lus din hona har då dom har olika äggkläckningstider. Bebisarna får stronghold genom mammans mjölk.
#5 vad skönt å höra! :) Var lite orolig att bäbisarna skulle få det :) Frågade veterinären också, men hon gav mig inget vettigt svar :\ Våra veterinärer är inte så pålitliga. Fast jag visste redan att det var skabb så gick bara dit för att få stronghold :) #6 de har skabb :)
#7 När mina fick de så skickade hon receptet till mig under vårt samtal. Slapp åka dit :)
#8 vad skönt! Jag behövde iaf bara ta med en av råttorna.. :) så släpade med den som såg värst ut.. :) Hon bara slängde en blick på honom och sa jo och så sprang hon iväg och hämtade stronghold :) Men dyrt var det!!! Fick en smärre chock när hon sa 1096:-!! ;o
#9 FY F*N 1096 kr? :O Tur att jag bor här och har Jan Riese om du vet vem de är. Han har vart med i tv.. Han va jätte duktig och inte alls dyr!
Men hur i hela friden kan dom kräva så mycket? Frågade du inte vad som kostade så mkt????? :O
#10 jaadu. Jag vet inte.. Bor väl på världens sämsta ställe för att äga djur. Bara inkompetenta veterinärer och inga bra djuraffären.. -.- :) Norrbotten i ett nötskal ^^, Vet inte, har ju 9 råttor att behandla.. Var väl det.. Men blev som lite ställd när hon kläckte ur sig att det kosta så mycket! Hade tippat på max 700:-!! ;o