Hur ofta blir du nedkissad/bajsad på?
av dina råttor
Inget illa menat men vill bara kolla :)
Typ aldrig.
bajsad på blir jag aldrig.
inte nerkissad heller, hanarna brukar markera någon gång ibland men det är inte mer än några droppar här eller där
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
okej :) För de är de som nog avgör om jag ska ha råttor i framtiden :(
normalt funtade råttor ska aldrig bajsa/kissa ner dig
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
okej :) visar dem att de behöver gå på toa ifall man ha dem på sig på något sätt?
Alltså mina hanar brukar revirmarkera någon gång ibland på t.ex mina byxor bara. Men annars har det bara hänt typ… max 3 ggr när de var bebisar och allt var nytt och läskigt (samt jag var lite rädd och nervös då de är mina allra första råttor).
okej :) de verkar ju lovande :) Dem är så söta
Alltså, vilka ordentliga råttor ni verkar ha. Mina markerar med små droppar mest hela tiden när de klättrar omkring på folk, även mig och då och då händer det att de kissar på riktigt när de gosat ner sig i tröjan eller annat. Jag menar, de kissar ju där de sover generellt så varför skulle de skona matte. Och nej, de visar inte när de ska ner. :)
Minns inte att mina tjejer har kissat (eller bajsat) på mig någon gång, de är 1 år nu. Däremot brukade killarna markera med små droppar när dem var yngre.
okej :) De blir tjejer för min del men inte pga makeringsrisken utan för att ja är inte så förstjust i könet
Alla mina tjejer kissmarkerar på mig och andra. Kissar och bajsar gör de aldrig på folk.
Markerar gör nog alla råttor någon gång i sitt liv, aldrig stött på en som inte gjort det.
Men just urinerat eller bajsat har mina råttor Endast gjort om jag råkat ha dem ute för långe under en utställning. Då har de inte så mycket val liksom och då är det helt och hållet mitt fel.
Och så klart stress-bajs av nya osäkra råttor har j uhänt någon gång men det beror som sagt på osäkerhet och stressmage vid flytt, med tiden har alla dessa blivit bättre och inte gjort om det.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
De flesta av mina råttor (alla honor) har revirmarkerat mycket, speciellt under första året eller när det kommit någon ny spännande människa (på hud och tyg). Och det är ju vanligt urin, inte någon specialvätska. ;) En del har markerat otroligt mycket, så att jag har fått följa efter med papper. Det har dessutom hänt att de har kissat på sig i sömnen några gånger, på mig. Mer när de blivit gamla och inte riktigt hunnit iväg till toan. Och stressbajsande vid veterinärbesök, eller när någon extra jobbig undersökning ska göras. Det är tyvärr något man måste ha med i beräkningen. Man kan inte vara helt säker på att råttorna man köper alltid kan hålla helt tätt (och revirmarkering får man räkna med), även om de flesta föredrar att inte kissa ner någon annan totalt.
De beror nog från råtta till råtta.. samt hur toatränade de är.
Endel råttor revirmarkerar mer än andra.. speciellt om man har ute flera ur flocken samtidigt.. Då blir det ju lite dominans aktigt mellan råtthanarna. Om en i lägre rang har revirmarkerat på ett ställe så vill den i högre revirmarkera över det :P Har då jag varit med om.
Mvh. Sanne & Djuren
Mina hanar revirmarkerar ibland och de har aldrig bajsat på mig. Kissat har hänt ett fåtal gånger när jag tagit ut någon nyvaken och myst länge med, men då har de gått runt lite vilset innan också…
okej. byter ni kläder om ni märker de eller hur gör ni? Jag är inte jätte pryd men vill gärna sätta i soffa och så får den urin på sig eller så
Även om de rör sig om markeringar
Nej byter inte kläder då det är såpass lite(när dem markerar), om det kommer lite på handen torkar jag av/sköljer lite snabbt :P
Mina honor har aldrig kissat på mig eller någon annan ända som hänt var att dom kunde bajsa lite i början när dom var nya och stressade, men redan efter 1-3 dygn när dom lugnat ner sig och känner och känner sig hemma så har det aldrig hänt igen.
#16 Hm, fast är du rädd för smuts etc så är det nog svårt att ha djur överhuvudtaget. Du kommer ju ändå behöva städa buren?
#16 Nä, det gör jag inte. I så fall hade man fått byta kläder var femte minut, då de kanske vill markera det nya utan deras lukt. ;) Och de markerar gärna lägenheten som "sin", inklusive alla möbler. Svabbar man golven och torkar de andra ytorna får de börja om från början igen. Ett skäl till att ha tvättbar soffklädsel, om man får folk på besök som ska sova på den. Jag slänger även över filt + badlakan på sittytan på soffan, eftersom det händer mer olyckor med gamlingar. Vill man ha ett superfräscht husdjur är nog något som inte behöver springa löst utanför buren eller bli hanterat speciellt mycket det bästa. Till exempel fiskar, spindlar eller små reptiler.
Aldrig nedkissade. Dock precis som övriga säger så revirmarkerar de och det är något man får räkna med! Dock har jag så att min ena hona revirmarkerar mycket mer än den andre.
Bara små bebisar som är lite nervösa och inte kan hålla sig så bra. Plus hos veterinären. Men aldrig normalt sett.

Mvh Stephanie 

#21 Håller med. Råttor är inte att rekommendera om man inte är beredd på att det kissas/markeras lite överallt, varje dag. Råttor behöver röra på sig varje dag för att må bra, så det är något man måste ha i åtanke om man skaffar råttor.
Sen är det ju förstås väldigt individuellt från råtta till råtta. En del sköter sig exemplariskt, andra revirmarkerar bara ibland, och vissa är rent utsagt små sluskar.
Mina flickor markerar väldigt sällan, men det händer. Kissar och bajsar gör de bara i toan. Däremot så har de hänt ett fåtal gånger att de har kissat på stället de valt att sova på utanför buren (Nerbäddade bland mina kläder i byrån är favoritplatsen 😇) Men då har de oftast sovit där väldigt länge innan olyckan varit framme.
Två av mina pojkar är jätte duktiga på att hålla tätt, men det händer att dom revirmarkerar.
Min tredje pojke håller aldrig tätt. Han både bajsar, kissar och markerar runt om i lägenheten. Men så tycks han sakna sinne för renlighet över huvudtaget, då han dessutom sällan tvättar sig. Han har varit sjuk från och till under större delen av sitt liv, och jag vet inte om det delvis hänger samman, men något stämmer ju inte med pojken rent hälsomässigt. Hans luktsinne verkar också vara väldigt nedsatt, så orsaken kan även delvis ligga där.
Mitt råd är att ha som utgångspunkt att åtminstone en av råttorna revirmarkerar väldigt mycket (vilket överlag inte är så ovanligt), och tänkt efter hur du skulle hantera det, och hur det skulle påverka dig, och framförallt råttornas möjligheter till att röra sig utanför buren.
🙂
Nä så känslig är jag inte :)
#25 Vilket inlägg svarade du på? :)
I stortsett varje dag. Alltid nån man plockar upp nyvaken från buren som inte riktigt kan hålla sig, och nån som sniglar över knäet eller nått.
Har jag luvtröja och nån råtta är med mig ett tag så är det stor risk på bajs där i. Har även några lätt stressade råttor hemma just nu som inte kan kontrollera blåsa/avföring när de blir för stressade. Men oftats är de rätt duktiga på att gå iväg till lådan som jag brukar hålla där de är lösa.
Men har en del råttor så det brukar alltid vara nån.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#28 Okej
Vad är de för djur du har på bilden föresten?
Jätte söt :)
Jag har haft honor i flera år och kan nog räkna på ena handen gångerna jag blivit "nerkissad". Vissa av mina damer har markerat mer än andra- jag har tex en råtta nu som markerar hela tiden, har alltid gjort. Hon är oerhört social och rolig, så det väger upp de små "minipölarna". Däremot kissar hon inte i soffan, inte bajsar heller. Men fjärrkontrollerna, miniräknaren etc är förstås revirmärkta😛 Jag har filtar (med babyskydd under) i sofforna och är inte så kinkig🙂
okej :)
#30 Men gud så söt! 😍 (förlåt för OT)

Mvh Stephanie 

#32 förlåt om ts tycker blir off topic/utanför ämnet. Men vad har du för baby skydd under. Sytt fast i fleace filt eller bara lagt ovan?
Typ sånt här? http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40143304/#
Det är ingen fara :)
Mina två hanar har aldrig bajsat på mig, men det händer att de markeringskissar nån gång ibland. Det är bara att skölja av med lite vatten, är bara några droppar!
Vänliga Hälsningar
Malin
#35 Jag använder dessa engångsskydd: http://www.libero.se/Produkter/Product-Range-Container/Babyvard/Libero-skotbordsunderlagg-6-st-Libero-mats-ar-skotbordsunderlagg-som-byts-nar-de-blivit-smutsiga/ , lägger dem mellan soffa och filt🙂
#27 Ja? xD Tror din text blev lite knas där?
Jag blir sällan nedkissad. Det har hänt någon enstaka gång att en väldigt ung råtta inte kunnat hålla sig. Sen är det någon hane som ibland lämnar någon droppe på min arm eller fot. Men aldrig annars. Varken mina vuxna råttor/de i tonåren kissar eller bajsar på mig. De vet att det är vad toalådorna är till för ;)
Okej :) De låter inte så farligt nu :)
#41 Ett tips är att låna hem en flock i några veckor, så att du vet vad du ger dig in på. Snart åker folk på semester, så du kan ju passa på att ställa upp som råttvakt för att prova på hur det är att ha råttor. :)
Ja de vore något men kan inte ha råttor förän jag flyttat hemifrån dock
#43 Okej, då kanske du kan hälsa på någon med ett flertal råttor, för att prova att umgås med dem och se ifall du står ut med revirmarkerandet. :)
Lite vanesak med kiss och bajs. Vissa klarar av det mer andra mindre.
Så besöka någon med lite flera råttor kan du nog enklast få svar på vad du klarar av :-). Finns alltid tvål och tvättmedel. Men sitter det psykist kan det vara lite segare att ändra på.
Jag tycker inte alls det är konsigt, varken med kiss, bajs eller revirmarkeringar. Jag bryr mig inte, torkar av och fortsätter att leka med de. Men jag märker stor skillnad när jag har olika vänner här hemma på besök.
Vissa bryr sig inte alls och kommenterar det inte ens. Andra reagerar med ett "Åhhh.. Euuuwww.." när det kommer några få droppar som revirmarkering på fingrarna. Så det är verkligen helt inviduellt. 🙂
Sen kommer du förmodligen bli mer "skvätt på" om du träffar okända råttor- de har en tendens att markera på det som är för dem okänt. Så förhoppningsvis kommer dina egna råttor hålla sig lite lugnare😛
#47 Det där har jag också märkt här hemma. Mina tjejer revirmarkerar mycket mer på andra människor än på mig.
#48 Ja, det är ju tur det- men synd om ens gäster blir avskräckta😇
#49 "Men, sådär brukar de inte hålla på när jag är med dom." 😇
#50 Precis😃
:)
Mina tjejer är ganska duktiga på att pissa på mig xD speciellt lilltjejen men hon är endast tv månader (?) gammal och inte fullt pottränad än, stora tjejen som är ett år och några månader pissar på en när hon varit ute för länge eller när hon blir väldigt nervös men om hon har möjlighet att gå in i buren så gör hon alltid det. Lilla Esmeralda lämnar även små pluttar då och då när hon springer runt men jag har aldrig varit känslig av mig så plockar bara upp dom och slänger dom i buren, torkar av mig på ett papper så länge. tvättar alltid händerna efter jag har hållit på med råttorna då katten blir alldeles knas i huvudet om jag inte gör det.
sen har jag en del kläder jag inte är rädd om som jag använder vid långpromenader då jag vet att det ofta sker en del olyckor.
ett tips ärr att leta upp några gamla skjortor med bröstficka på helst några storlekar för stora) på en loppis eller något då det är billigt och VÄLDIGT populärt!
tänk bara på att tvätta dom först så dom inte har med sig någon ohyra.
skjortor kan låta varmt på sommaren men att klippa av ett par ärmar tar inte lång tid ;)
Åå, där lärde du mig nåt nytt! :) Mina markerade mycket mer i början, både på mig och omgivningen, men det har minskat markant med tiden. Däremot skvätte de direkt på min kompis som var råttvakt i två dagar.. Kan det ha att göra med att de är tryggare nu och min kompis var "främmande" då tror du?
Vänliga Hälsningar
Malin
#54 Det tror jag säkert🙂Det är iaf min erfarenhet med mina honor. Kan ju alltid vara en tröst om man är orolig för mkt skvättande🙂
Haha, ja nu känns det bättre! ;)
Vänliga Hälsningar
Malin
#56 😃
Mina tjejer stänker små droppar här o där, gärna på översidan av handen, jag tillhör ju dem trots allt:-) Skulle dock inte säga att de med flit skulle sätta sig o kissa på en, men det e klart det kan hända en olycka.
Har inte haft en enda råttas om inte gjort det.
Bajjar gör de däremot i toalåda, sålänge det finns en inom rimmligt avstånd.
Min ena kille är duktig, han visar tydligt när han är nödig och blir sprallig och vill ner, så det blir aldrig några olyckor med honom. Min andra kille är inte lika duktig så det har hänt att han har kissat på mig… Men de är trots allt bara 7 veckor gamla så! :)
Det har hänt att man fått lite kiss på sig, men det är sällan det händer.
Hanarna skvätter en del och bebisar har svårt att hålla sig. Annars är dem rätt duktiga på att hålla sig. Dem bajsar bara på toa numera. Dock händer det att man får plocka lite bajs och man släpper dem på en nya plats och dem inte riktigt hittat toan än. Jag ser det som ett väldigt litet problem