Råttor iFokus

Råttor

Etikett: råttägare
Läst 1918 ggr
:')
1

Kanske ska få köpa råtta

Har tagit reda på massor med fakta om råttor och visat mamma och hon  kanske går med på att jag får köpa två råttor. Jag tror att jag vill ha honor. Men då mamma inte gillade den stora buren man måste ha så tror jag inte att hon blir mer positiv när jag säger att vi måste ha två (även om den ena blir mindre) eftersom en kommer användas som karantän. Men om jag köper två kullsystrar så borde inte karantän behövas va?

Sedan så har vi ett litet problem som behöver lösas. Vi har släkt 60 mil här ifrån som vi åker till minst 1 vecka varje lov. Bilresan blir inget problem, det gick bra när vi hade marsvin. Men problemet är när vi kommer fram. Vi kan ta med en mellanstor kaninbur i bilen men inte hela stora råttburen såklart. Men klarar råttorna av att vara i en mindre bur i 1-2 veckor ibland? Jag kommer då såklart att ta ut dom så dom får röra på sig och ha en massa saker i buren.

Nu låter jag som en nybörjare, och det är jag. Men jag gillar när råttan är svart och vit. Vad kallas det? Själva färgen/teckningen? :)

Bananbullar
0

Köper du två kullsyskon behövs det ingen karaktär.

Enligt min åsikt så klarar sig råttorna i en mindre bur en begränsad tid på grund av en resa. Jag har själv haft med mig råttorna på en husvagnssemester och har då använt en betydligt mindre bur än vad dom har till vardags. Men då är det som sagt viktigt att de får komma ut ordentligt. 🙂

En teckning som är svart vit är antingen kanske Black Hooded eller Black Eubk?

0

#1 Okej tack :D

[melinih]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad roligt att du ska få råttor, det är nog världens bästa gnagare! Om du köper kullsyskon behövs ingen karantän, de kommer ju från samma ställe. :) Hur ofta ska ni åka? Så länge de får röra på sig tror jag inte det är några problem! Svart och vit råtta… Du kanske tänker på en hooded? Jag har en liten hoodedkille, menar du såhär? :)

0

#3 Men vad bra, då ska jag nog försöka hitta två kullsystrar hos en uppfödare. Det blir väl på jullov och sommarlov som vi reser, men vi blir aldrig borta mer än 2v :)

Ja en sån! Tack då vet jag :D

Blodfot
0

Mina vänner ska få än kull på råtter snart, om du vill kan ge dig lite info om dem? Lovar att de är bar uppföda och bra råttor, osv

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

0

#5 Visst, men var i Sverige håller de till?

Fjordell
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kul att du kanske ska bli med råttor!😃 Att tillägga så finns det fler teckningar än just black hooded om man vill ha en svartvit råtta, även om hooded är vanligast :) Det finns bland annat capped, masked, american berkshire, variegated osv.. Alla dessa kan vara svart/vita.

Nedan ser du exempelvis en bild på min egenuppfödda black capped hane på 4 månader.

0

#7 Okej, han var fin!😊

Blodfot
0

bor i Stockholm

Det som ses som onska kan i verkligheten vara Godhet, och det vi ser som godhet kan vara onska!

0

#9 Okej bor i Uppsala så det skulle funka, skriv gärna lite information till mig i ett PM :)

Blodfot
0

okey

Elinisa
0

En rätt god ide, -om dina föräldrar går med på det, är att skaffa tre råttor, för om en skulle avlida, så blir chocken aningen mindre för de som blir kvar då de har varandra+ att du behöver inte stressa för att få tag i en ny kamrat åt densom blir kvar. 

Även om det är för bara två veckor så är det bra om buren iaf håller minsta lagliga mått. (Det är jättelitet ändå& de flesta anser att råttor behöver mer utrymme på höjden än så.) http://rattor.ifokus.se/articles/4fb6815488f472329b001c80-rakna-ut-hur-stor-rattbur-du-ska-ha 

Men om du inte får tag i den perfekta tillfälliga buren på en gång, utan har ett provisoriskt alternativ första resan el så, -så är det nog ingen fara bara du tar ut& rastar dem utanför buren, helst dagligen. Bara att kolla blocket& hålla ögonen öppna så dyker nog snart en bra reservbur upp. 

Finns hopfällbara burar, vilket är ett utmärkt alternativ om man behöver transportera buren.

Sen kan man ju också göra så att man har en bur stående dit man ofta åker, så beh man inte flytta den fram& tillbaka. Jag har en enkel bur hos mina föräldrar, trots att de bara bor drygt 2mil bort. :-D Men det beror ju då på om dina släktingar har plats för en bur stående, på tex en vind el i ett garage, då ni inte är hos dem. (Uthus är väl mindre bra då där kan finnas vilda möss& råttor -& då bör du desinficera den m tex Virkon innan användning)

Som de ovan skriver finns en hel rad teckningar i vitt på en råtta. Oavsett om råttan är svart, el annan färg, så är det det vita fältet/fälten, fläcken el mönstret som är teckningen.

Här är några vanliga teckningar: http://www.rattsallskapet.se/