Jag vill ha en råtta!
Just nu har jag 4 st möss (i samma bur)och en guldhamster.Mössen är äldst…så efter dom vill jag ha en råtta,men mamma och pappa gillar inte råttor….hur ska jag övertala dom?! och finns det nån uppfödare i Borlänge eller falun? hjälp mig…
Hej!
Det är lag på att ha minst två råttor av samma kön i buren.
Du kan övertala dem med att de är som små hundar och katter i miniformat, man kan ta med dem nästan överallt, de går att träna tricks och att de är väldigt sällskapliga och intelligenta, mycket roligare än både hamster och möss, plus att de luktar mindre :)
ok 2 är andå bättre,
,men det är pälsen och dom "äckliga svansarna" (enligt dom) som gör att jag inte får
visa en bild på en råtta som inte är typiska vildråttan, utan typ en fawn eller ngt ist som är lite annorlunda, hellst en liten bebis också de har en tendens att vara söta så till och med min pappa Smälte ;)
Visa dem dessa bilder och läs på mycket så du visar att du har koll. :)
Mina föräldrar sade ja då jag talade om att jag kände mig lite ensam (bor hos min farbror som reser väldigt mycket, och nästa år själv i en lägenhet). Först i början var de lite skeptiska, men tyckte att de var söta och så (särskilt efter bilderna jag tog på dem 😉). Nu går min mamma inte och lägger sig förrän hon har pussat och gosat med dem när jag är där. Min pappa är inte lika intresserad, men han bryr sig ju om dem och tycker de är söta och så. Han har aldrig hållit i dem, men jag kommer aldrig tvinga honom. Han byggde även snygga hyllplan åt dem och fixade iordning buren som jag har där 🙂
Läs på massor om råttor! Om du visar dina föräldrar att du verkligen är intresserad och kan ta hand om dom på ett bra sätt så kanske dom tänker om. Berätta roliga/intressanta fakta om råttor, det är inte lika irriterande som tjat. ;) Hälsa på hos någon som har råttor så dom får se hur underbara djur det är. Berätta att råttor och möss inte skiljer sig så mycket åt (förutom att råttor är större, luktar mindre och är lite mer sällskapliga.) Visa bilder på söta råttor osv osv…
Tyvärr finns det inga seriösa uppfödare i Falun-Borlänge området, eller ens i närheten. Närmaste finns i Gävle, tror jag. Och så finns det i Uppsala. Det är svårt att få tag på råttor i Dalarna, inte ens djuraffärerna säljer några. Men jag har nyss flyttat ner till Stockholmsområdet och har familjen kvar i Falun. Så jag kommer nog pendla upp dit titt som tätt och kan hjälpa till med transport om du hittar några råttor i dethär området som är intressanta.😇
(Jag har själv råttor till salu, om du vill ha råttor nu. Deras annons hittar du här: Länk)
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag vet en seriös uppfödare i Rättvik, dock är hon väldigt svårt att få tag på…
har hon en hemsida?
Ingen aning, de tror jag inte. Hon är dock väldigt noga med vem hon säljer råttorna till :)