OT: Pussa råttor när man är Gravid?
Hejsan!
Tänkte höra här med er på RiF om ni pussade era råttor när ni var gravida?
(Alltså jag vänder mig nu endast till de som har EGEN erfarenhet utav detta)
För från barnmorskan å djurklinken sa de att man kanske bör undvika det pga bakterierisk?
Men jag kan verkligen inte hålla mig, jag är där jämnt å ständigt å pussar på min gammelråtta. Är de nån fara?
Med vänlig hälsning Sanne
Mvh. Sanne & Djuren
har nog aldrig hört eller vart med om några risker med det.
Men råttor är ju oftast "pestryktade" så är nog inte konstigt om dom avråder av ren bekvämlighetsskäl
Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum
Inte att jag är gravid men min flickvän som är det har haft kontakt med många olika djur och även gosat med mina råttor, vårat foster mår fint och allt funkar som det ska så, så långt tror jag inte det finns några faror.
Undvek att pussa på dem, men inte mer än så. Jag tyckte det kändes speciellt viktigt att inte utsätta bebisen för indirekt kontakt med råttorna när hon väl var född, så jag tvättade mig noga när jag hållit på med dem, och bytte kläder. De är ju galet känsliga för infektioner, nyfödingar.
#3 okej undvek du det också när bebisen låg i magen, för de är det jag syftar på nu :) Sen när barnet har födds kommer jag vara mycket mycket försiktigare. Men kan inte tänka mig att de ska skadas av lite närkontakt med råttorna nu, medans barnet är i magen.
Mvh. Sanne & Djuren
#4 Har hört lite olika om det där, jag pussade inte på dem när bebisen låg i magen, nej, men annars gjorde jag ingen skillnad. Det baserade jag inte på något annat än känsla, men säger vårdpersonal (och djurklinik) att man skall vara försiktig så hade jag nog lyssnat på dem :)
#5 Okej, har gått halva tiden dock å har pussat på råttan. Men ska försöka sluta, de är bara som ett inbyggt beteende.. lite svårt att bryta en vana :) men ska försöka försäkerhetsskull!
Mvh. Sanne & Djuren
Jag hade rådisar när jag var gravid (har inte längre) och jag pussade hela tiden på dom… Ena låg varje dag och sov på min gravidmage. Så jag tror inte det är något problem med att pussa på dom! =)
#6 Du behöver nog inte vara ett dugg orolig för utdelade pussar, verkar ju som att det har kommit ut massor med normala bebisar ändå, fast mammorna varit råttokiga ;) Men jag tänkte alltid att jag hellre tar det säkra före det osäkra, så har man liksom gjort vad man kunnat! Grattis, förresten :)
Det känns ju lite som med andra djur? Och många gravida pussar ju på alla andra djur. Varför är råttor någon skillnad? 🤔
(Tycker personligen att det här inlägget fick en lite negativ och spydig ton. Men menade det på ett nyfiket och inte alls negativt sätt. Så att ni vet 🙂)
#9 Tänk att man måste vara PK till och med när det gäller råttor :,-) (och det skriver jag i min tur inte för att vara spydig, bara lite skoj) Jag pussade inte på NÅGRA djur när jag var gravid. Man uppmanas att akta sig för katter, för att inte utsätta fostret för toxoplasmos.
#9 Inte alls spydigt :)
----------------
Djurkliniken sa att det är pga att katt äter råttor å andra smågnagare som de bär på ett virus som de fått från smågnagarna i fråga. Därför sägs det att man inte får ta hand om avföringen från katter när man är gravid.
Så därmed så skulle de betyda att råttor kan bära på ett virus som kan vara skadligt för gravida, men som inte märks på råttan själv.
Mvh. Sanne & Djuren
#9 Och så får jag väl tillägga att många är SUUUPERnojiga när de blir gravida, det är så mycket som kan hända om man vill ju inte riskera någonting. Ibland minns jag att jag blev helt matt över allt man skulle komma ihåg, speciellt när det gällde maten. Nu skall jag sluta OT:a :3
Okej! Jag har ju aldrig varit och är inte gravid själv (är ju bara 17 🙂) så jag vet inte alls vad man ska akta sig för!
Men nu förstår jag bättre 😃