Slagsmål/introduktion=Hjälp!
I onsdags kom det en liten Esmeralda (ca 2 mån) hit som ska vara sällskap till Belle (1 år 3 mån) Problemet är bara att det är sånt himla liv och Esmeralda är livrädd och gömmer sig i avdelningen som har sån smal passage att Belle inte kommer in där, hon får liksom inte vara ifred, Belle slänger runt henne och drar ner henne typ överallt ifrån.. Och Esmeralda har små sår (är ganska säker på att det är rivmärken) lite här och var och även vid rumpan märkte jag idag..
introduceringen gick till så här:
första natten stod burarna en bit bredvid varandra så de kunde se varandra och känna en del av den andres lukt.
en helt ny bur som ingen av dem hade varit i tidigare gjordes i ordning med massa tidningspapper och kartonger, som inte tillhörde någon av dem, tog upp Esmeralda först och torkade av henne med en blöt handduk innan jag strök på lite vaniljsocker på henne, samma sak gjordes med belle och de sattes ner i buren (50X100) utan galler över. där fick de springa ett tag och det var inga problem så efter ca 45 min satte jag på taket och de fick fortsätta, inga problem heller, men tillslut så börjades det, Belle jagar Esmeralda tills hon får fatt henne och brottar ner henne våldsamt medans Esmeralda tjuter som en dåre… Får jätte dåligt samvete men har låtit dom hållas om det inte sett ut som Belle ska hugga.. delade på dem under natten till fredag då de fick sova i varandras burar, funkade hur bra som helst. dagen efter fick de vara i samma bur och natten till lördag var de i samma stora bur, då började det på riktigt, tror jag var uppe en gång i halvtimmen för att vara uppe och kolla så Belle inte höll på att bita ihjäl Esmeralda som bara tjöt.. Esmeralda fick dock vara kvar i buren hela tiden då hon hade möjlighete (med 1/5 av Belle's storlek) att ta sig till en annan avdelning.. var borta lördag till söndag och upptäckte när jag kom hem att Esmeralda fortfarande satt i sin avdelning och tryckte.. plockade ut henne och insåg att hon hade fått en del sår, inget allvarligt men vill ju inte att hon ska bli taskigt behandlad så delade på dom, frågan är vad jag ska göra nu..
Jag köpte Esmeraldra för att Belle inte skulle vara ensamråtta när hennes partner dog men nu ser det ut som jag har två ensamma tjejer…
Vad ska jag göra? skulle verkligen uppskatta lite hjälp då jag inte riktigt vet vart jag annars ska vända mig..
(läste någonstans ett Dumbo och Toppörade inte går ihop då de har olika kroppsspråk.. stämmer det? vet att Esmeralda är dumbo men vet inte mer om Belle annat än att hennes mamma och fd partner hon kommer från en zoo affär..)
Backa tillbaks några steg. Det låter som om introduceringen gick väldigt fort fram, det är bättre att ta det lugnt och inte stressa ihop råttorna. Det blir ofta inte bra när man försöker trycka ihop dem. :)
Om du inte har läst introducerings artikeln här på Rif, så kan jag starkt rekommendera att göra det. :)
Det som var va att dom funkade bra tillsammans i ett och ett halvt dygn och sen blev det slagsmål D:
När en av mina två första råttor dog (Tessie) så blev min råtta Penny ensam. Jag bestämde mig för att köpa två nya råttor istället för att omplacera.
Jag introducerade Penny till de nya råttbebisarna Loka och Mira. Men det gick precis som för dig. Penny var väldigt sårad och ledsen efter att hennes syster gick bort.
Jag fick ta det lugnare, ha alla tre på en neutral plats när jag lekte med dem. Låta dem vara lite i samma bur (aldrig sova i samma bur på nätterna). Det tog ungefär en vecka innan Penny accepterade Mira och Loka.
Idag är Penny 2,5 år gammal, Loka och Mira är 1 år gamla och de tar hand om Penny precis som om hon vore deras mamma. Så mitt tips till dig är att ta det försiktigt, ge dem mycket tid innan du för ihop dem helt och hållet. Det gäller att ha tålamod :)
borde jag kanske ha en till liten tjej från samma kull som Esmeralda? skulle det gå bättre eller sämre då tror ni?
Jag vet faktiskt inte, det varierar nog. Men det borde kunna gå med en råtta till. Skadar aldrig med en extra råtta :)