Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 2756 ggr
Fridborg
8

Nu är bebisarna här!

Den 1:a maj kom endast 3 små knoddar till världen. 

De är alla svartögda och troligen flickor. 2 släta och 1 velveteen. Dessvärre tror vi inte velveteenen klarar sig då den inte har mjölkband och har ett sår på nosen och ryggen, Lana måste ha varit lite hårdhänt vid födseln :( "Hon" ser också ut att vara uttorkad, men jag håller ändå tummarna!

Mamman är lite stressad så bilder kommer när hon känner sig trygg!

Chese
1

Grattis :)

Fridborg
2

Tema och namn är oavsett klara!

Tema: Starfleet! (Alltså skepp ur Star trek) 

• U.S.S Equinox

• U.S.S Vengeance

• U.S.S Stargazer. (Stargazer är velveteenen)

Chese
0

coola namn :)

chade
0

hoppas lillen klarar sig :( och grattis!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Fridborg
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gjorde i varje fall i ordning deras stamtavla för den som är nyfiken! :)

Fridborg
0

Då det inte säkert att Stargazer överlever lägger jag inte ut bilder på henne.

Däremot har hon två friska syskon, Equinox och Vangeance. Man ser tydligt att den ena är mörkare än den andra (Vengeance) så jag tror hon är en russian blue och systern är antingen en russian blue burmese eller en siamese :)

Elinisa
0

Grattis till bebisarna!

Är väl naturen som bestämmer, men håller ändå tummarna för lilla Stargazer.

Roligt att Equinox& Vengeance är friska& mår bra! :-)

kolpa
0

Åh såå supersöta:) Grattis till de fina nytillskotten!

:holmgreen:
0

Åh bebisar 😍
Grattis och jag håller också tummarna för att den lilla ska klara sig!

Terato
1

Ett tips är att man kan stödmäta en sån parvel lite mellan matningarna. Får den energ har den lättare att ta sig till spenen och komma ifatt. Det behöver inte vara något fel på bebisen för att den ligger efter heller, kan vara just att den blev lite tilltygad. Alltså, det jag menar är att det behöver inte vara allt eller inget med stödmätning, ibland kan det ge rätt mycket att bara hjälpa till lite grann.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Fridborg
0

#10 tror inte hon har problem att ta sig till spenen men hon har svullen nos och ett sår på underkäken så jag tror att det gör ont att dia :/

Terato
0

Jaha, aj! :( När jag har handmatat bebisar har jag använt en bit garn och doppat i varm mjölkersättning och låtit bebisen suga på. Kan kanske vara mindre jobbigt för nosen och kanske vara ett alternativ medan det läker. Men det är förstås inte alla bebisar som är så lätta att handmata. Men som sagt, kan vara värt ett försök!

teratos.r8or.se

Fridborg
0

#12 Idag hade hon lite bättre mjölkband så hon får ju i sig lite i varje fall, men hon är märkbart mindre än de andra och ser lite konstigare ut, men vi får helt enkelt se vad naturen har tänkte att hennes framtid ska se ut!

Vi tänker iaf testa att handmata om man ser att hon är i nöd, men så länge hon äter så ska vi nog inte pilla för mycket i boet, mamma har inte lugnat ner sig fullt än.

Terato
0

A, men vad skönt då, då är hon iaf inte tom! Håller tummen för det lilla livet!

teratos.r8or.se

Fridborg
4

Tidigare var hon den enda mamma Lana inte bar runt på, men nu har hon flyttat bebisarna till ett nytt hörn och hon fick följa med, så mammisen har inte tappat hoppet för henne i varje fall :)

[Emelie321]
0

Men så sött med en kull på bara tre småttingar! 😍

Jag håller tummarna för lillan!

Fridborg
3

Då jag tidigare inte vetat om att Enterprise har fler än ett systerskepp blir det namnändringar!

• USS Enterprise (NCC-1701-D) Den ljusa, troligen rubl bu honan
  • USS Venture (NCC-71854) (Den mörkare som tidigare hette vengeance). Troligen rubl.
  • USS Challenger (NCC-71099) Velveteentjejen. Tyckte det är ett mer passande namn då hon utmanar livet självt!
DuBetMig
0

*tass*
Åh, det kniper lite i mitt lilla hjärta, måste jag säga!

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Fridborg
9

En så himla stark bild! Enterprise håller Challenger handen… HÅLL i livet!! säger hon! I mitten ligger Venture som börjar bli så himla mörk, antingen ba eller rubl :P

Skulle bli förvånad om hon är ba men man vet aldig, finns ju i släkten..

HÅLL I LIVET CHALLENGER, AKA CHARLIE!!!!!!!!

Fridborg
2

"Etna" och "Vega"

Mezzzanina
0

Men vilka fina små pluppar! ❤️Jag håller verkligen tummarna för att de skall gå bra med lilla Challenger. Kan du inte fortsätta och berätta och uppdater så vi får höra hur det går?

Fridborg
2

Vi får se hur det går för Charlie". Hon kämpar på än!

Uppdaterar, än så länge verkar hon inte ge upp!

Mezzzanina
0

Underbart! Det är roligt att få följa de små och se hur de blir sedan! Underbart fina var de. 🙂

darkness
0

#19 vilken underbar bild

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

Emmetem
0

Håller tummarna för den lille plutten! <3

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

[rinrats]
0

Grattis till bebbarna. Vi håller tummarna här för att den lille ska klara sig :)

ececilia
0

#19 Så himla söt bild! Håller tummarna för att den lilla ska klara sig :)

// Evelina

Fridborg
0

Med sorg i hjärtat måste jag meddela att Challenger inte har klarat sig.

Väl kämpat gumman, RIP ❤️

Mezzzanina
0

Vad tråkigt. :-(  Men vi håller tummarna att de andra två tar sig ordentligt nu!

darkness
0

Nej va tråkigt 😕 vila i frid lilla vän 🌺 beklagar för den lille ❤️

// Stephanie och hårbollarna Oskyldig

[rinrats]
0

Åh vad tråkigt 😭 Må hon vila i frid! ❤️

Elinisa
0

Tråkigt hon inte klarade sej. :-(

Fridborg
2

Enterprise och Venture mår i varje fall bra och är riktiga tjockisar :)

Men jag börjar bli konfunderad, ser nästan ut som att Venture blir en black self.

Också lite konfunderad på Enterprise, hon är för ljus för att vara en russian blue… möjligt att hon är en russian blue burmese!

Fridborg
0

En till bild

Mezzzanina
0

Spännande att se vad det utvecklas till för färger på de små!🙂

Wamrat
1

Jag höll verkligen tummarna för fina lilla Challenger!

Rip 😢

Besök gärna Wamrats uppfödning på FB!

https://www.facebook.com/redwamrats

Fridborg
1

Nu får de mer hår :)

Venture är verkligen en black, osäkert om self eller ir än, då man inte ser magteckning ännu.

Enterprise börjar lika en mes mer och mer, men hennes färg förbryllar fortfarande :) Nästan som en dove, men det är omöjligt.

Fridborg
1

❤️

Fridborg
2

💋

Fridborg
0

💋

Elsis_00
0

Så otroligt vackra <3

ceccie
0

Charmiga bebbar

samanthish
0

Grattis till bäbisarna <3, tror min lilla tjej bär på bäbisar,  vi får se, ska bli spännande tips på hur man är på den säkra sidan att dom är dräktiga??

Dramatik
0

Den svarta är definitivt en ir eftersom den har vita tår:) En ir mm visserligen om den inte har något på magen, men tecknad är den.

Fridborg
3

#44 Ja det är egentligen inte jätteförvånande att hon är ir, fick förklarat att det är den enda teckningen som kan dyka upp eftersom det ligger eubk 3 led bakåt och inget där efter. Lite synd, hade hoppats på self… ganska svårt att hitta snygga self nu för tiden…

Får se nu vad Enterprise blir, hon är lite för märk för att vara en sm men för ljus fr en rublbu. Men hoppas på en mörk sm eftersom de blivit så ljusa nu för tiden :)

#43 Mitt tips är att du startar en egen tråd om du är osäker på om hon är dräktig, vill helst att man bara diskuterar mina bebisar i denna :)

Terato
0

Dramatik: Jag är inte alls bra på standard men en svart råtta som inte har teckning på magen utan bara vita tassar har jag lärt mig ska reggas som bara ba. Dessutom är den troligen self genetiskt med, eftersom det är så pass lite vitt. Kan upplysa om att även vilda råttor har vita tassar, rätt mycket vita på baktassarna till och med. Det är väl därför det är så lurigt att avla bort antar jag. Fridborg: Vad fina bebisarna är! Tråkigt att lilla knodden inte orkade med. Btw så är det inte alls omöjligt att det är en liten dove. Du har ju rubl på båda sidorna bakåt och även mink synligt på ena sidan så det kan ju finnas bakåt i stammen även på andra sidan. :)

teratos.r8or.se

Dramatik
0

#46 Jaha, då har vi visst lärt oss olika. Jag fick lära mig att vita tassar = tecknad råtta, och i detta fallet borde det vara en minimalt tecknad irish i så fall. :)

Men det du har lärt dig kan lika bra vara det som gäller, jag vet faktiskt inte:) Intressant med vildråttorna, jag har aldrig sett en vild med vita tassar (men sen har jag inte sett särskilt många vilda alls heller).

Fridborg
0

#46 Fast ska det inte finnas rubl och mink på båda sidor för att det ska bli en dove? Jag vet att mammans kullsyster är en dove i varje fall :) Men enligt Katoz, pappans uppfödare, så finns det inget mink bakom honom :/ 

Hoppas det bara är vita tår på henne då, är inte överdrivet förtjust i teckningar, lite därför jag gjorde denna parning för att så fram snygga self-färger :P

KAN vara en rublbu ut också, vore ju himla fint om man hade en dove-aktig nyans och en pointer. Dåligt ur standardmässig syn, men en otroligt vacker tjej, non the less!

De vägde 24 respektive 25 gram igår (8 dagar gamla) och jag vet ju inte riktigt om det är en bra vikt för den ålder, men jag måste säga att de har väldigt bra hull i varje fall :)

Terato
0

#46 Ja, suck, det där med teckningar är ett mysterium. Men när jag reggad mina vit-tassade black och agouti har registratorn sagt åt mig att skriva enbart ba och ag helt enkelt. Men genetiskt kan det så klart vara en irish med för lite vitt eller self med för mkt vitt så det är lite svårt att veta. Men här tror jag self.

Jag har sett vilda, både vuxna och bebis och de hade vita tassar. Trodde förut när jag googlade att de lagt ut bilder på tama råttor.

#46 Jepp, stämmer, men kan finnas långt bak eller bland nåt syskon som inte syns i stamtavlan. Du vet, recessive är for ever. ;) Jaha, men om syrran är dove kan ju Rajmo också bära på dove (mink + rubl).

Japp, rubl burmese är inte heller omöjligt! Har dock ingen aning om hur de ser ut!

Här har du en jättebra länk om normala vikter på bebisar (scrolla ner):
How can I tell if my rat is pregnant?

Jag använder den alltid som lathund när jag har bebisar! Så dina är stora! Men inte så konstigt iof, eftersom de bara är två stycken som slåss om mjölken.

teratos.r8or.se

Fridborg
0

#49 Ja jag tror också på self.. Det är ju rätt långt bak i leder man ser teckningar. eller ja, jag hoppas på self i varje fall! Hoppas hon inte rostar allt för mycket, hennes mamma har gjort det litegrann på rumpan, men har sett hennes syster som rostad betydligt mer. Det är som jag brukar säga: Det är för väl att hon är dumbo i varje fall :P (Är ju så himla svag för dumbo).

Fast jag tror du missförstod, det är mammans syster som är en dove. På pappans stam ska det inte finnas mink någonstans. 

Jag har jämfört bilderna med en rubl bu i samma ålder och jag tycker hon är mycket ljusare. Hon får väldigt gärna bli en för ljus rubl bu för mig, men kommer ju inte nånstans standardmässigt med det.

Ja jag tänkte först att det låter väldigt lite, sen kom jag på att det är en fjärdedel mot vad de ska väga vid ca 5 veckors ålder och eftersom de bara är dryga veckan så är de synnerligen tjocka xD

Fridborg
0

Nu kommer nya bilder! 

Enterprise

Fridborg
1

Venture

(Inga vita tår! :O)

Fridborg
0

Båda två ❤️

Terato
0

Men gud vilken speciell färg den ljusa har! Måste nästan vara nån form av burmese eller? Någon som kan dom där varianterna kan säkert svara bättre. :)

teratos.r8or.se

Fridborg
0

#54 Ja, rent genetiskt är det mest troligt att hon blir en russian blue burmese, men fortfarande lite oklart :P Det var iaf väntat med den här parningen att det kan dyka upp så inte allt för omöjligt. 

Får hon pointer så vet man säkert :)

Fridborg
2

Verkar för övrigt att jag får min snygga svarta self :)

Fridborg
2

Nu har underverken öppnat sina ögon! :)

Venture

Fridborg
1

Enterprise

Fridborg
1

Båda två :)

Fridborg
2

💋

Kan nog med relativ säkerhet säga att Enterprise är en russian blue :)

Mezzzanina
0

Enterprise är verkligen jätte fin. Åh vad jag vill ha en russian blue jag också!! Jätte kul att du visar bilder på dina små pluttar!❤️

Denna kommentar har tagits bort.
Fridborg
0

Älskade Enterprise ❤️

Fridborg
0

Dessa två sitter och tok-knastrar så fort de kommer ut. Riktiga mysbollar ❤️

Fridborg
0

💋

Fridborg
0

Venture

Terato
0

Vilka välgödda små raringar! <3

teratos.r8or.se

Bara Anna
0

#OT Helt irrelevant egentligen - men vad använder du för mall/program till stamtavlan?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

Fridborg
0

#68 Paint och tålamod ;)

Bara Anna
2

# 69 Ha ha - ser riktigt professionellt ut! :-)

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se