Operation hos veterinär
Så nu är jag där igen, operation för juvertumör på min zooråtta Alice på 2+. Senast jag opererade en råtta för juvertumör (över ett år sedan) så åkte vi till Linköping och opererade hos en manlig vet som hade utfört flera och med gasnarkos.
Men nu bor jag i Lidköping, Västra götaland. Hoppade in på djurkliniken här i stan och frågade om de kunde göra det, och om de sövde med gas. fick svaret att de hade gjort det på marsvin tidigare och att de söver med gas om det är en lång operation. Vi bokade in en tid nästa vecka för undersökning, men, bör jag låta de få operera på min råtta? Kommer de använda den där sprutan ändå? ska jag leta vidare efter någon mer erfaren?
Jag vet ju att de flesta veterinärer knows nothing about nothing när det gäller råttor, men ska jag prova?
Finns det någon annan bra vet i västra götaland som ni vet? (jag vet blå stjärnans exotiska men de är ju rätt dyra, men finns det ingen annan så får det väl bli dom)
Åh, hur ska jag göra?
Upptäckte tumören i december, trodde den hade slutat växa i mars men nu har den växt och är väl som en blackeye-böna eller nåt. lite bönaktig i formen iaf, istället för en ärta som den var först.
Du kan kräva att de ska söva med gas om de har möjlighet för det så om de tar fram sprutan kan du säga "stopp" :)
Tycker personligen att åldern är väldigt hög men det är ju många som opererar gamla råttor så på den fronten väljer jag att inte uttala mig.
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Om du känner att det är rätt val, så satsa på att få henne opererad, och sövd med gas. Men kom ihåg att hon är gammal, och det är inte säkert att hon vaknar upp igen.
Jag personligen hade nog inte opererat en så gammal råtta, men det beror lite på hur livskvaliteten för råttan är, om jag tror att denne kan leva flera månader till utan besvär så hade jag inte opererat. Men om råttan börjat störas av tumören så hade jag valt att antingen operera eller låta denne somna in innan det blir värre. Det beror som sagt helt på.
Har råttan varit frisk hela sitt liv? Inga andra problem som helst, och fortfarande är pigg, alert och glad av sig? Då hade jag nog låtit operera den. Har den ofta varit förkyld, nyst till och från, är väldigt överviktig eller liknande, så hade jag troligen inte opererat.
Jag opererade en råtta på 2 år och 1 månad i januari. Jag vet faktiskt inte om veterinären använder gas, litar på hans omdöme helt och fullt och frågade inte. Går alltid till honom i första hand, han har fixat alla mina råttoperationer (även i ansiktet på en råtta). Operationen gick suveränt bra, och lilla Ellie var pigg igen efter några dagar. Hon lever fortfarande (2 år och 5 månader), men är bakbenssvag och har tyvärr fått fler tumörer. Jag ångrar inte att jag tog chansen, eftersom hon var så himla glad och energisk trots sin ålder. Jag riskerade hellre att låta henne somna in på bordet än att ge henne dödssprutan med en gång.
#1 jo fast man är ju inte med i operationsrummet. De har ju liksom hämtat in råttan innan och sövt i operationssalen (när det var med gas då). Men det är bra för då vet jag att jag kan kräva det! :)
#1 och #2
Ja hon är ju gammal, men hon har alltid varit frisk för övrigt, aldrig behövt äta läkemedel och hon är pigg. Visst har hon nyst och haft porfyrin men det har gått över så det har nog bara varit vanliga förkylningar. Vi hade ju verkligen hoppats att knölen hade slutat växa för någon månad sedan, men nu när den inte gjort det så vill vi ju att hon ska ha det så bra som möjligt..
Tumören sitter i juvervävnaden högst upp, på vänster sida, innanför frambenet. Så fortsätter den växa i samma takt så kommer den gå emot när hon går om ett halvår, och då går det verkligen inte operera om hon lever då. Så man har ju liksom inte så mycket att välja på..
Jag gör så att jag låter vet undersöka henne och ser vad hon tycker, att de lyssnar på lungor och gör en bedömning så får vi ta beslut efter det. Blir det operation så kräver jag med gas, om de inte gör det så får vi ta henne till exotiska.
Vad skönt att det gick bra! Ja precis, det är värt att chansa. Min tjockis som vi opererade sist var 1,5 och klarade det jättebra, men tyvärr fick hon också fler så hon fick somna in när hon var 2 år och 3 månader. Det känns så skönt att vi fick ett halvår extra!
Så jag hoppas ju verkligen att det här ska gå vägen, men vi får se vad vet säger om hennes lungor och så, hon kan ju ha andningssvårigheter utan några kliniska symton..