Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 644 ggr
HannaRosberg
0

Kan råttor drömma?

Jag har en råtta här hemma som låter väldigt när hon sover, men bara då, för hon slutar när man väcker henne, det började kanske för 3 veckor. och det låter precis som att hon har svårt att andas medan hon sover.

Jag ger henne medicin just nu. Hade kvar från mina förra råttor, men än så länge har jag inte sett några underverk. Inga stora iallafall.. 

Vill att min älskling ska må bra! ❤️

Cederin
0

http://discovermagazine.com/2001/oct/featrat#.UZXt2VEayc0 Det verkar så! :) Gulligt. Man får upp mer om man googlar lite. Dock låter det ju inte bra att råttan har svårt att andas :(

Medarbetare på Naglar och Hår

Zakaraa
0

Jag tror absolut att djur över lag kan drömma (se bara på hundar, haha) Har dock aldrig sett någon vetenskaplig undersökning på det men Jag tror att det absolut är så. 

Dock så tror jag att din råtta är sjuk om hon låter när hon sover, men du medicinerar så det är ju jättebra :) Du skulle kunna rinda och rådfråga en (råttkunnig)veterinär om det men vad jag vet så ska råttor inte låta alls, vare sig de sover eller är i vaket tillstånd. Så jag skulle gissa på sjuksymptom i det här fallet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Lancia
0

Hos många råttor med luftvägsproblem så förvärras besvären när dom sover, dvs att det låter mer då. Jag tror alltså inte din råttas ljus har med drömmar att göra, utan det är luftvägsproblem. Man ja, jag är övertygad om att dom kan drömma. :)

Banankaka320
0

Min instabilaste råtta jag hade för ett år sen brukade skrika i sömnen och pipa för fullt, sen när man väckte henne såg hon skitsur och nyvaken och förvirrad ut xD

DaniPoo
0

Det låter gulligt men jag skulle inte lita på det som står till 100%
Dem har säkert kunnat gissa mycket rätt men det där med "His dreams teem with sexual fantasies, Dumpster orgies, and a scenario in which he races fellow rats up a side of the World Trade Center— and wins."
Är lite för specifikt för att kunna va helt sant.

Dem kan säkert se hur en råtta mår när den sover och kolla vilka delar av hjärnan som används, vilka ämnen kroppen producerar och dra slutsatser från det. Men det kan inte se att en råtta klättrar World Trade Center.

Men jag tror att en råtta kan drömma. Speciellt om mat, sex och mardrömmar.

Cederin
0

#5 Nä det är klart. Tog i princip första bästa artikeln och var inte speciellt källkritisk, men googla på det så tror jag man hittar riktiga belägg för det! Borde ju iallafall vara så.

Medarbetare på Naglar och Hår