Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 506 ggr
pau
0

Min bebis är för liten :/

Fy vad ledsen jag är nu Ledsen
För exakt en vecka sen hämtade jag hem mina två omplacerings-pojkar. Helt underbara är de! Jag köpte en ny stor bur till dem, och de verkar trivas jättebra. Idag åkte vi till zoo-affären vi har här för att köpa lite mer saker att ha i buren, rör och sånt. Och de hade fått in råttungar, och jag hitta såklart en som jag bara var tvungen att köpa, buren är stor så det lätt får plats tre råttor… Oskyldig 
Men sen när jag kom hem, så upptäckte jag att det är för brett mellann gallerna på den stora buren, den lilla råttan kan klättra ut! Så nu får han sitta helt ensam i gamla buren tills han är så stor att han kan bo med de andra… Gillar inte alls att ha en bebis helt själv! :( Har ställt burarna bredvid varandra, så att de iaf kan nosa på varandra.

Han är sex veckor, hur lång tid tror ni att de tar innan han har växt så att jag kan sätta in honom till de andra?

Allamej
0

Vad har du för sorts bur till de större? Har du bilder? Vet du vad den lille väger?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

jessi_twini
0

men låt dom få vara i den buren där han inte kan smita.. sen sätta in dom i den andra buren…

jessi_twini
0

när han har vuxit såklart ;)

pau
0

Ingen aning vad han väger :/ Men det är nästan 1,5 -2 cm mellan gallerstängerna i nya buren, det är en gammal fågelbur. Och det känns rätt elakt mot de stora råttorna som är vana vid den stora buren att sätta in dem i den lilla igen, och dessutom kanske det lättare blir bråk med den nya om alla tre trängs på en så liten yta?

#3, haha jo :P Men hur snabbt växer en råtta? Ungefär hur gamla är de när de är färdigväxta?

Daydreams
0

Jag tror det är mer traumatiskt för din bebis att sitta ensam (vem vet hur länge det tar innan han växer tillräckligt mycket?)än för dina andra 2 att bo i den lilla buren. Bara du har dina råttor ute ur buren så mkt som möjligt så tror jag inte dem lider av det. (beror ju iofs hur liten den "lilla" buren är…

pau
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den är ca. 55 cm hög, 45 bred och 28 djup :/

Allamej
0

Du kan inte bara köpa lite finmaskigt nät och sätta runt storburen? Det går ju att ta bort när lillen är stor nog. För den lilla buren lät liten…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

pau
0

Jo, jag får prata med pappa :/ Men för tillfället får de sitta i den lilla, klarar inte av att se Bob sitta ensam. De två äldre råttorna bodde i lilla buren innan jag fick dem, med två andra råttor där, så de får överleva där ett tag till :(  Har de klarat av att sitta fyra stora där så får de klara två stora och en liten me. Tur att det är sommarlov så att jag kan ha dem ute mkt :)

Daydreams
0

Hemskt att folk kan ha 4 råttor i den lilla buren, vad bra att du tagit hand om dom.

pau
0

Japp, jag håller med! Den buren räcker inte ens till en råtta. Och när jag kom och hämta råttorna så satt alla fyra i en liten hamsterbur :/
Men jag har satt ihop dem nu, det gick jättebra och de verkar trivas tsm :) Och snart får de komma in i sin stora bur igen :)
Samtidigt som jag vill att Bob ska vara såhär liten och ullig länge till så vill jag att han ska växa snabbt som attan ^^

Saved_By_Jesus
0

Vi hade ungefär samma problem. Fast vi var tvugna att ha bebisarna i en mindre fågelbur som hade glesare galler, och de stora var  i en stor bur med smalt galler. (De vuxna var för tuffa mot bebisarna) De kunde gå ut och in hur som helst genom gallret. Jag var rädd att de skulle fastna när de blev för stora, så jag lät dörren va öppen jämt istället, och så fick de gå ut och in hur de ville. De kom ingenstans från bordet där buren stod. Men efter en längre tid började de trilla ner (det var inte så högt) och vi letade ihjäl oss en tidig morgon, tills vi hittade vår förrymda bebis sovandes bland marsvinen, i deras bur, I huset. Hon låg utsträckt på en marsvinsrygg…

Vi fick skaffa en annan mindre bur tillsvidare…