Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 517 ggr
PlusPlus
0

Nervös hona

Min "lilla" Doris är nog den absolut nervösaste (finns ens det ordet?) råtta jag haft.. Hon fick iofs en skakig start på livet och flyttade till mig tsm med sina fem ungar som då ganska nyss öppnat ögonen. Hon fick även genomgå en flytt när ungarna var nyfödda. Då satt hon i en bur som var lika lång som henne själv. Hon var runt två månader när hon födde kullen och kommer från zoo ifrån början. Det värsta är att de första ägarna medvetet tog kull på henne för att tjäna pengar på att sälja ungarna som ormföda. Hade hon inte omhändertagits så hade dom tänkt para henne konstant. Nu till problemet, hon är som sagr väldigt nervös. Plötsliga ljud och rörelser får henne att kuta till närmsta gömställe och där sitter hon paralyserad i minuter efter det och ser helt vettskrämd ut. Hon hatar att bli buren men kommer till en självmant om hon känner för det. Hennes beteende triggar igång nervositeten hos de två ungar som bor kvar tsm med henne. Är allihopa ute och springer samtidigt så är Nella och Hyper (ungarna) på helspänn men om Doris är kvar i buren så är ungarna betydligt säkrare och nyfikna. Tror ni att det skulle fungera att introducera en råtta som är allmänt orädd och väldigt nyfiken? Kanske även har bra ledar roll för just nu är Doris flockledaren men ingen bra sådan "/ Vill inte omplacera henne för det skulle nog bara göra henne ännu värre men vill heller inte att hon ska behöva vara så stressad jämt. Kan tilläggas att hon trots sin nervositet lät mig hantera ungarna utan några tecken på obehag.

PlusPlus
0

Någon som har tips på hur jag ska behandla nervositeten? :)

Bara Anna
0

Jag har egentligen noll koll på rått-psyke eftersom jag är så ny när det gäller rådisar. Men här är mina tankar:

Råttor är flockdjur, hundar är flockdjur…. Jag kom att tänka på "Mannen som Pratar med Hundar" (Ceasar?). Riktigt svåra fall introducerar han till sin stora hundflock som på så sätt får rehabilitera hunden i fråga. Så varför inte? Men det bör nog vara en råtta som verkligen är flocksmart och har ett coolt psyke!

Och det heter nog egentligen "mest nervösa!, men vem räknar….. 😂

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

[Ratface]1
0

Jag hade nog försökt att hitta en tjej till som är oerhört stabil och kan ta tag i ledar-rollen. Dock finns det ju en risk att det kan bli slagsmål om ledar-rollen, beror ju på hur pass dominant din nervösa tjej är.

Jag ser ju bland annat här på mina marsvin att dom som är lite mer rädda av sig gärna smittar över det på andra. Sen har jag en flock som är hur coola som helst och kommer gärna fram och tigger och klappas på.

Tror faktiskt det fungerar hyfsat likadant i råttvärlden. Mina två första tjejer var riktigt skygga (zooaffär), och dom blev aldrig helt tama, dom bet aldrig men var varken nyfikna eller framåt, ville bara sitta i sin bur inne i sin hängmatta.

Däremot mina andra råttor har jag aldrig haft dom problemen med då jag har köpt från uppfödare så där har dom varit framåt, nyfikna och handtama.

Men jag hade nog i alla fall prövat att skaffa en flocksmart och stabil rått-tjej.

Hoppas det löser sig för dig.

deeremf
0

De har ju det där beteendet att de lär sig av de större så om en råtta som är stor är nervös är det inget konstigt att de små tar efter.

Säger som de andra, prova att introducera en stabil äldre dam i flocken.

-mina småttingar var ju väldigt nervösa när de flyttade in hos mina veteraner (:P) men lärde sig fort att det inte var farligt, de tog till och med efter de storas beteende som när jag ger dem godis då klänger de stora på buren och försöker komma till öppningen först, de små gjorde detta utan att de ens fått godis så ja de tar efter beteende.

PlusPlus
0

Ja att dom tar efter har jag märkt tydligt på allra helst Nella, gräver doris så gräver Nella, rycker doris in filt i buren så börjar Nella inom kort :p lite följa john över det hela då det handlar om typ en minut innan Nella gör det mamma gör :p Men vill verkligen inte att dom ska bli lika stressade "/ Doris är inte det minsta dominant av sig vad jag märkt av. Hyper försökte ta över ledarrollen ett tag och flög på doris gång på gång och doris bara struntade i henne elr lät henne vändas på rygg men sen när hon tyckte det var nog så slängde hon runt hyper på rygg så hon fattade läget och sen struntade hon i hyper igen och hyper gick och pyssla med annat. Hon har aldrig ridigt ngn av dem elr försökt försvara buren mot mina händer. Så på så sätt är hon bra :) Men nervositeten måste vara hennes personlighet mixat med hennes tråkiga start på livet. "/ Det jobbiga är att min pojkvän inte tillåter en råtta till och tycker jag ska avliva henne men jag vägrar då jag tog mig an henne och hennes kull för att hon skulle få stabilitet. Så omplacering elr avlivning är uteslutet. Gäller att övertala honom på ngt vis "/ Möjligtvis att omplaceringen skulle gå om "den perfekta flocken" dök upp men skulle ändå inte vilja utsätta henne för en flytt igen "/ Åh vem skulle vilja omplacera en flocksmart äldre råtthona med superpsyke? Känns inte som den typ av råtta som omplaceras. Är så kluven för jag tycker om henne även fast hon är som hon är och hon kan gosa även om det är ytterst sällan "/

PlusPlus
0

Angående det du skrev , "bara anna" så kanske en jätte flock egentligen vore ngt för henne "/