Bildtråd - Katoz L-kull
Kanon :) fram med alla bilder nu. Bara brorsorna Lex & Laban som väntar på att få flytta hem till Emma kvar. Har ju underbart vackra Luva, dumbo burmese. Sprallig och helt orädd, vill upptäcka allt! Men kan också ge mysiga gos stunder. När jag kommer åt en dator slänger jag upp bild :) #0 riktig liten snygging
Katoz
#1/2 sötdamerna
Katoz
#3 ja visst är han :D
Nån mer i kullen som som är en ritkig sitta-innanför-tröjan-råtta :P
Han är den enda av mina nu 6 rådisar som gör så :P
#2 AHAHAHAHA given för "evil eye"-tråden! xD
Här är min Sobril (eller Lea som hennes kullnamn är).
Min tjej är en riktig liten mystjej. Hon myser inte lika mycket innanför tröjan nu som hon gjorde tidigare, då jag har försökt att få henne att se sig lite omkring.
Men hon och hennes kusin-nånting, brukar krypa in i mina byxor eller gömma sig vid BH:n.
Väldigt mysiga små töser ^^
jodu, han börjar bli stor här hemma med ^^ och dryg som attan :P
Lasse lakris är bra rolig han, en hel skål med ris,havregryn, makaroner,korv,paprika/majs/ärtblandning. Han ska enbart ha majsen och gräver frenetiskt ur allt annat, och då menar ja ine tippa ur det bara så där vid kanten, nä, ner med handen och typ slänger iväg grejerna ungefär sådär 30 cm bort. bara flyger mat och de andra grabbarna går å plockar åt sig det som de anser är gobitarna, korven.. medan lasse baaaara ska ha majsen… får nog ta en skål med majs för sig ^^' ser ju ut som ett ritkigt matkrig i hela buren
#13 vad är det för färg och teckning? Älskar den färgen men vet inte vad den heter 
är det inte siames ?
Kanske det är, men såg inte det lite mörkare över nosen. Men det är nog mycket möjligt att det är siames. Jag är inte så bra på färger och teckningar ännu
Jo, dom är siameser (förrutom systrarna Luva & Luna som är burmeser) Bilderna där dom fortfarande är helt ljusa är dom så unga och har inte hunnit få så mörk pointer! Nu har dom alla fått tydliga pointer :)
Katoz
Hur är era till sättet nu när de blivit lite äldre? :)
Måste säga att lakris är en riktig.. etterpelle.. har aldrig vart med om en drygare råtta XD Nisse som tagit storebrorsrollen blir helt slut på honom :P
Mina är jättebusiga. Och de rider på de andra råttorna väldigt ofta. Hyperaktiva xD men mot mig är de underbara :-)
// Fawo (;
Haha samma med min tös. Hennes kusin är ännu tokigare och de driver vuxna tjejerna till smärre vansinne xD
Väldigt fina till sättet och mycket söta mot mig och alla andra människor.
Rip Lakris…
Idag kl 14:20 somnade han in.
Han är begraven i skogen på en öppen plats intill ett stort gammalt träd. Med sig fick han en rosa filt som han älskade
Han hade oturen att inte klara av ett miljöombyte och blev aggressiv och väldigt stressad.
Saknaden är stor, då han hade en sån underbar personlighet. Det var svårt att se honom somna in, men ändå en lättnad för hans skull att han skulle slippa vara stressad mer. Han fick ligga under sin rosa filt medans han somnade.
rest in peace <3
// Fawo (;
Nej va tråkigt :(
Älskade Lakris <3
Någon fler som märkt något hos sina råttor? Lex har varit ett pubertetsmonster ett tag nu. Håller på och reser ragg och knuffas med rumpan. Värst är han mot en råtta. Men jag upplever att han lugnat sig lite i alla fall.
#31 Lakris puttades mycket med baken. Osams med båda sina burkamrater. Men det var när han började bita mig och min sambo som det gick över gränsen :/
Men detta kom endast efter att han flyttat! Miljöombytet + nya kamrater var väldigt jobbigt för honom.
// Fawo (;
Sobril/Lea har jag inte märkt något aggressivt beteende hos. Hon är snarare åt det fega hållet, och låter någon annan ta kommando.
Har varit med om två introduktioner; varav första verkade hon väldigt nervös, och den andra hanterade hon med mycket mer lugn.
Bifogar en bild på Sobril (till höger) och hennes burkompis Ritalin. Bilden är några månader gammal nu.
Fawo, beklagar sorgen.
Det är jättejobbigt när man förlorar dem, oavsett vad orsaken är.
Luva här hemma är jätte social och framåt. Men mesigt snäll mot nya råttor, hon sitter i en stabil flock så behöver aldrig någon introducering. Verkligen jätte trist ned Lakris. Han bodde ju här några veckor innan han flyttade vidare till Fawo, utan några som helst problem. Men för många miljöombyten och olika människor vart för mycket för honom. Han var ju så go :/
Katoz
Nu är dom över 2 år och jag har ju varit van med en linje med råttor som oftast börjat rossla innan 2 års ålder och dessa grabbars immunförsvar är inte dåligt :P
Inte ens varit lite förkylda. Det enda var att Lex hade lite typ stressrossel i början eller vad man ska kalla det. Vet inte om det var innan han vant sig vid mig och allt men han började alltid låta när man plockade ut honom och ljudet lät nästan som rossel.
Så immunförsvaret kan jag ju då åminstone inte klaga över :P
Tyvärr så kommer nog Laban aldrig vara en stresstålig grabb. Han har aldrig fullt vant sig/gillat hantering eller nya situationer. Han blir lätt stressad och gömmer sig. Han hade en period då han reste ragg men har aldrig bitits eller så. Och vet inte varför men istället för att vänja sig att bli utplockad ur buren så har han bara blivit värre och det har varit viktigt att ta ut honom först för annars verkar han hinna stressa upp sig när man plockar ut dom andra och springer och gömmer sig. Bäst är det dock att locka ut honom i en transportbur så slipper man hela momentet att lyfta ut honom. Funkat bra med andra råttor i alla fall.
Lex var ju lite väl dominant med andra råttor, men har alltid trivts bra med sin bror Laban. Lex gjorde ju aldrig illa någon men var ofta och tjaffsade med andra råttor och knuffades med rumpan m.m
Måste ju säga att dessa gubbar har blivit väldigt kräsna haha. Sitter och petar ut godsakerna ur skålen värre än någonsin ;P
Grattis i efterskott på 2-års dagen L-kullen!
Lynx och Leona bor hos min vän nu och de fyllde ju två år nu den 31/3.
Dessvärre har båda damerna många små tumörer men är pigga och glada fortfarande. Leona är lite tjurig men Lynx fortfarande glad :D
Gud vad roligt att få se dem när de var små! :D
Vägde mina grabbar som kanske börjar vara en aning för runda. Dom vägde 680 och 720.
Min Lea (Sobril) blev tvungen att somna in för några månader sedan efter att ha hastigt blivit krasslig. En månad innan sin två års-dag.
Leona är nu dessvärre inne på sista versen, svag i ena framtassen, förvirrad och antibiotika har satts in. Lynx är fortfarande pigg och har en pingisbollsstor knöl bakom ena framtassen.