hur gör man med gamlingarna?
Hur gör man egentligen med gamlingarna? Om man har en gamling som är bakbenssvag men annars frisk, kommer han att somna in i lugn och ro när tiden är inne eller måste man hjälpa han med det?
tacksam för svar!
#1 Onödig kommentar av dig. Varför skulle det här vara ett trollinlägg?
TS. Det märker du på råttan, om den börjar få svårt att vara råtta och tappat glimten i ögat så får man hjälpa till men om livsglöden är kvar och råttan klarar av att äta, dricka och röra sig själv så finns det ingen anledning till att avliva :)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
#5 jag tror nog hela den personen är ett troll..
okej vad bra! då slipper jag sitta och oroa mig så mycket för det, för han har sin lilla glimt kvar och klarar sig bra! ^^
Säger samma som Zakaraa, du märker hur länge du bör "pina" råttan :) så länge den beter sig som en "frisk gamling" så är de ingen ide att avliva utan låta livet ha sin gång själv. Men är det annars som våran gamla råtta på 3år som vart så bensvag att han skrek när han trampade fel (vilket han gjorde in princip hela tiden) så bör man tänka över.. aldrig rätt att låta någon ha ont :) Men så länge den inte har ont så är de ju ingen fara.. försök bara tyda alla tecken på smärta.. råttor är ju bra på att dölja dessa.. och även andra smådjur :)
Mvh. Sanne & Djuren
#11 okej tack så mycke, ska hålla koll på gubben o se till att han ha det bra :)
Tråden håller på att rensas upp. Endast inlägg som besvarar trådskaparens fråga kommer stå kvar.
Laila00 du har fått ett Pm. Tänk lite på hur du skriver. Något onödigt att fjanta dig och förstöra för andra.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Säger lite som de andra du redan fått svar av.
En äldre råtta som är bakbensvag kan behöva lite extra betänkning på bur inredning. Sätta in mer hängmattor och minska risken för fall skador. Eller välja en lägre bur.
Det kan vara humanast att låta råttan få somna in om bakbenen är så kraftigt svaga att den har svårt och ta sig fram i buren. Svårt att stå upp så den når vattenflaskan och leva någorlunda normalt.
Men är det ännu att den klarar sig och kan leva rätt normalt liv med lite hjälp. Så skäm bort råttan och var beredd på att det kanske kan bli behov att själv hjälpa till på traven att somna in.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#20 okej! tänkte skaffa mig en kaninbur till grabbarna så kan jag inreda den till en pensionärsbur! :)