Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1630 ggr
Ida85
0

AKUT! Få i råtta vatten!

Mina pojkar har fått virusinfektion som bl.a drabbar halsen vilket förmodligen är orsaken till att de nästan helt slutat äta och dricka. Den ene äter lite blötfoder själv och går bra att mata med plastpipett men den andra är jättesvårt att få i någonting. Han vill inte svälja och det förstår jag för halsen ser jättesvullen ut på utsidan . Jag var hos veterinären igår och fick rekommendationen att stödmata med välling varannan timma men det är så svårt. Jag är även rädd att han ska få ner det i fel strupe om jag tvingar i honom det. Nu till min fråga: Är det någon som har något tips på hur man "tvångsmatar" en råtta med vätska? Eftersom viruset i sig inte är dödligt vill jag inte att han ska dö av vätskebrist! Pojkarna är 1 år och 3 mån. Snälla hjälp!

vapensyster
0

Om man tar en såndär plast spruta sak och så trycker vääääldigt långsamt så kommer han till att dricka, just för att de kommer bli så mycket vatten i munnen så han väljer själv till att svälja.

-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Ida85
0

Okej, jag är bara rädd att det ska hamna i luftstrupen. Kan det göra det på råttor? Tack för hjälpen dock!

MissFake17
1

Har inte försökt med råtta, men med kaniner funkar det att lägga på rygg och ta en barnmedicinspruta fylla den med vad man nu vill ge och trycka in i munnen lite i taget, för att undvika att det hamar i fel strupe är det bästa att trycka in det i sidan av munnen mot kinden, sen är det bara att gnugga lite på magen eller hakan så brukar sväljandet sköta sig själv, ett alternativ kan vara att vända dem rätt men då finns risken att de bara öppnar munnen och låter allt rinna ut

Ida85
0

Tack så mycket! Ska försöka med detta.

dorkey
0

Prova som #1 säger och använd en liten spruta för att spruta in lite välling i hans mun. Det är mer trögflytande, vispa med lite äggula och grädde för extra näring. Även om han skulle vilja spotta ut det får han lite vätska i sig.

Finns även ett knep som man brukar använda på katter, att sätta en klick på tassen eller någonstans på kroppen. Då börjar de genast putsa och slicka upp det.

zickan
5

Vad är det för virus du åkt på och vad har du fått för medicinering för det?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mezzzanina
1

Jag undrar också vad du har åkt på. Berätta gärna vad din veterinär sa.Olika veterinärer säger ju olika saker ibland.En del är kunniga om råttor, men tyvärr är det vanligt att många inte kan mycket om råttor.Då är det bra att få råd och tips här på forumet.Berätta gärna vilken veterinär du var hos också, för då kanske det finns fler med erfarenhet från just den veterinären som kan skriva här också.

Ida85
0

Det virus veterinären tror på och som även jag funderat på innan jag besökte veterinären är SDA-virus. Det ger svullnad av tårkörtlar och spottkörtlar. Det är inte dödligt i sig själv men det finns risk för att andra infektioner komplicerar förloppet. Eftersom det är ett virus använder man inte antibiotika om det inte tillkommer någon bakterieinfektion. Råttorna är relativt stabila nu men väldigt trötta och har dålig aptit, därav tvångsmatningen. Tack för alla råd! Jag kan även rekomendera Karlskoga djurklinik som trots måttlig erfarenhet var mycket trevliga och engagerade.

Alenzi
0

Sda? Är inte det lite av en skrik- och paniksjukdom i råttvärlden? Vet du vart du kan ha fått den ifrån i så fall? o.o

Ida85
0

Det orsakas av ett coroona-virus och betyder sialodacryoadenitis-virus. Alltså ung. Spottkörtel-tårkörtel-lymfkörtel- inflammation. (Relativt fritt översatt) Coronavirus ger bl.a förkylning hos människa så en tanke är att någon av oss smittat råttorna utan att riktigt varit så sjuka. Min man hade svullna lymfkörtlar på halsen för några veckor sedan. Kanske kommer det därifrån men det får jag nog aldrig riktigt veta.