är min råtta förkyld eller något?
Jag är osäker på om råtta är förkyld, för alltid när jag tar ut honom så har han typ rött runt ögat, jag vet inte hur jag ska förklara men ni vet typ "sömn" som människor kan ha vid ögat när de vaknar. Ungefär så fast rött.. Han nyser ibland också. Han har aldrig varit sjuk innan och han är fortfarande väldigt pigg och som vanligt iövrigt så jag vet inte. Vad tror ni? Jag har försökt ge honom varmt vatten med lite honung i men han vill inte dricka om jag inte doppar fingret i vattnet och låter honom slicka av det.. Så vad tror ni, tacksam för svar :)
Ja, det låter som förkylning, det röda runt öga samt nos är råttans vätska och kallas för porfyrin:)
Som sagt, det röda är ett normalt sekret hos råttor. Tecken på att det har blivit värre än en vanlig förkylning är om han inte slutar nysa, börjar låta när han andas eller börjar äta sämre, då kan det behövas medicin.
Han äter somvanligt med stor aptit i alla fall. Har inte hört att det låter när han andas heller. Vad kan man göra åt förkylningen då förutom att gå till veterinär. Jag menar kan råttor som är lite förkylda tillfriskna själva eller behöver de medicin? För han är somvanligt bara att han nyser ibland och är lite röd runt ögonen. Så finns det något jag kan gör? Inte för att jag inte tänker ta honom till veterinär ifall det behövs :)