Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 671 ggr
MissFake17
0

Hur mycket mat?

Hej! 

Jag är ganska ny på råttägar delen men har varit intresserad av de små liven i flera år. Min tjej som än så länge är ensam (tagit över henne av en kompis som inte hade tid, skulle få två men liltjejens mamma dog innan) får gnagarblandning i en liten skål, fyller på när den börjar bli tom men försöker att inte bara låta henne äta det goda utan även det som inte är så gott men betydligt nyttigare.. 

sen får hon lite färskmat på kvällen i form av pasta skinka ris grönsaker, vad jag kommer över liksom, hon blir även tilldelad lite annat mellan målen som en bit frukt eller nötter när hon trixar.

mina föräldrar tycker dock att jag göder henne…. även om hon får kanske en halv till en hel dl mat om dygnet (varav allt inte äts upp, får ligga max 12 timmar, beroende på vad det är, sen tar jag ut det så det inte jäser) själv tycker jag nästan att hon får för lite… hon är väldigt liten till storleken, inte underviktig men liten på alla andra sätt.

Så frågan återstår, ger jag henne rätt mängd mat eller borde jag ge mer/mindre?

+ har ni något bra tips på hur man kan blanda eget Torrfoder och vad det bör innehålla?

Charlott_
0

Nej det låter inte för mycket. Bas foder ska alltid stå framme och sedan ska dem ha tillägsfoder några/någon gång om dagen. Var försiktig med nötterna eftersom de är feta! :)

MissFake17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

tänkte att ni får se hur hon ser ut och avgöra själva även om det är kassa bilder..

MissFake17
0

Tack! hittils är det hasselnötter som gäller, sen har hon fått en oskalad jordnöt med den var nog inte så god efter som den låg i busen i två dar innan hon åt den :P

Charlott_
0

#2 Hon ser lite ledsen i ögat av att vara ensam :(

MissFake17
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
MissFake17
0

Jag vet :( har henne ute säkert4-6 timmar varje dag.. har bara haft henne i en vecka… men det kommer antagligen en liten tjej som sällskap redan på onsdag :) Den nya kommer från uppfödare som tydligen aldrig har haft några smittor, hur ska jag göra med karantän? Vill ju hellst ha dem i samma fum direkt så de kan vänja sig vid varandras dofter men är lite osäker på om det är smart..?

Charlott_
0

Aldrig haft smittor? Då är den ju frisk?
När du intdroducerar en ny flockmedlem så räcker de att du rensar buren så allt är nytt. Flyttar om allt så allt är nytt för din gammla råtta. Du kan även bada dom så båda luktar likadant :)

MissFake17
0

jag tänkte att båda får träffas på min systers säng där ingen av dom har varit innan, så jag får se hur dom reagerar med varandra, har två små burar så första natten får dom sova på olika håll sen under dagen efter byter jag bur på dem så de får en chans att känna av varandras lukter.. 

badar nog båda innan och såg någonstans att man kunde dutta lite vaniljsocker på dom så de luktar lika, slutar väl med att dom blir bästa polare och sitter å slickar på varandra xD

Alenzi
0

Köpt gnagarblandning är sällan nyttig, testa gärna att blanda egen efter t.ex. det här receptet:

http://rattor.ifokus.se/articles/4d71456bb9cb46222d059bc8-sa-har-matar-terato

Alenzi
0

Och iom att du bara har en råtta är karantän inte riktigt lönt, tycker jag. Det känns viktigare att prioritera att hon får sällskap.

MissFake17
0

Tack! 
ne känner att hon behöver sällskapet, men tror du att min plan på hur de ska få lära känna varandra funkar? har kollat på tråden om introducering och vet att man inte ska gå för fort fram men Belle är sån snäll tjej, även om hon är ganska osäker av sig..

Alenzi
0

#11 Testa dig fram och fråga här om du behöver råd, du märker nog fort hur råttorna reagerar på varandra och så får du ta det därifrån. Tycker din plan låter bra :)

MissFake17
0

Super :) 
det som är bra med henne och mat är att hon inte äter allt hon får direkt, hon lägger det i sitt hus och tar lite när hon blir hungrig, lite kul är det däremot när hon ska t.ex. släpa in ett äppelskrutt och promt ska in genom fönstret och skrutet är för långt så det tar emot på sidorna ^^