Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 321 ggr
Saved_By_Jesus
0

African Pouched Rats

Är det många som har African Pouched Rats här?

Lollo86
0

Japp jag har :D

zickan
0

jag har avel på dom

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

TacoBelle
0

Jag tycker faktiskt det är lite skrämmande vilken våg av gp-råttor det har kommit nu. Folk skaffar lättvindigt och gör sig av med lika lättvindigt. Att skaffa en gp tycker jag är lika stort ansvar och komplicerat som att skaffa en hund eller iller. (även om, för att det inte ska bli några missförstånd, alla djur innebär ett stort ansvar) Det bottnar i okunskap. Gp:n är inget känt husdjur ännu.

Jag tror vi kommer att få se många halvvilda gp-omplaceringar på blocket framöver.

Grodan
0

En riktigt bra och uttömmande artikel om dessa rådisar vore bra! Har du lust att skriva en Belle?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mischa
0

Håller med dig TacoBelle, alla som känner till arterna är mer eller mindre intresserad av att skaffa sig en sådan, och lika många tröttnar på dom.

Jag tycker det enda som verkar mysig är storleken, att dom sedan inte är lika domectiserade tilltalar mig inte alls då jag vill ha tamdjur. 

Men är inte det typiskt djurmänniskor, att vilja ha arter som är så exotiska som det går? :)

≧◔◡◔≦

Grodan
0

Mja, jag har faktiskt inte förstått tjusningen med exotiska gnagare. Visst många är olidligt söta. Jag tycker t ex att flygpungekorre är sååå söta, men de är väldigt krävande och precis som du nämner inte så tama. Utseende är inte allt, även om det är kul…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Daydreams
0

Jag tycker det verkar vara jättefräcka djur. Och är inte allas vår dröm att våra råttisar ska bli äldre än 3 år?

När jag först hörde talas om Gpråttor var jag helt exalterad. En stor råtta som blir typ 7 år gammal.

Men har sedan dess tänkt om.  De kräver ju väldigt mycket och det tar tid för djuren att bli domecstiserade. Många generationer med bra avel.

Är lite osäker på om jag tycker vi ska tämja fler djur. Känns som att gpråttorna inte är lämpade som husdjur pga storleken, revirtänkandet etc. Tycker nog dom har det bättre som vilda djur och få leva i sitt naturliga element.

Att ha ett så stort djur i en bur känns helt fel (även om buren är stor) och man kan ju inte ha dom lösa i lgheten som tex katter och hundar vad jag har förstått.

Det kommet att ta lång tid att avla fram gpråttor så att de får liknande egenskaper som tex tamråttan. Den är ju avlad på i 200 år nu.

Jag fördömer inte dom som har dom men personligen tycker jag inte det känns riktigt rätt mot djuret.

zickan
0

finns massor med info sidor skriva av oss själva som har gp. och massa vi tagit fram från andra länder.

men precis som alla andra djur så köper folk på sig i tron att det är lätt. de lovar hederligt att de har läst på och förstått hur mycket tid det krävs för att hålla en gp tam. vissa tar även in från andra länder bara för att försöka tjäna en slant på ungarna. men de ger inte så mycket ungar och man går sällan pluss. men som alla andra djur så tröttnar folk lr hitter på ursäkter. vad jag vet om är det endast två ungar som funnits på annons som inte längre ägaren kan ha kvar.

finns några seriösa som startat en registrering, forum och numer snart en gp träff varje månad för att kunna hålla kontakt. få hjälp och få träffa andra med gp.  Nästa träff är NU på söndag och ALLA som vill komma med på pickninken är välkomna kl 17 på centralen uppe vid ringen. Ett tips för de intresserade och för andra som är nyfikna att kunna ställa frågor och få dra sin egen slutsatts efter det har mött en i verkligheten inte bara läst om det.

www.gpr8.cjb.net

de är lite större än en vanlig råtta, lite smartare, lite lik flera djur i ett. de lever längre och de kräver mer.

zickan
0

min kompis som avlar på gp har ena grabben helt lös i huset. han är precis lika revir galen som deras lilla hund och kanin. han vill som de flesta hanar inte ha andra grabbar på sitt områdemen sönerna funkar. jag kommer släpa lös mina flickor så fort jag kan få hit någon som inte är höjdrädd att näta in min balkong. jag är för rädd att glömma den öppen så just nu får inga djur var vara lösa utan uppsikt.

är de tama är de lika trevliga djur som en iller. rätt lik iller på många sätt. hanteras dom inte från ung ålder och mycket därefter så blir de ju inte tama. en kompis fick en gigant hona på 2 kg med sig hem från tyskland. hon var bitig och galen men är numer en go kamrat som ofta sover i sängen. de är även jätte goa att hjälpa till med att dia andra djur ungar, typ råttor, kanin även katt. tar hand om sina ungar extremt väl. vilket pappan även hjälper till med under hela bebis perioden.

för min del känns gp råtta lika udda och ovanligt djur som en iller, minigris eller typ papegoja.

zickan
0

OBS.. ni som är intresserade av gp råttor eller bara nyfiken på vaf*n det är för konstigt djur så gå in på länken innan. sedan in på fliken övrigt och skriv att ni vill följa på denna picknink eller nästa.

[Theriss]
0

#8 Vilken central och vilken ring? Kan vara rätt bra att veta om någon skulle vilja komma… ;-)

BettySue
0

centralen i stockholm, ringen/spottkoppen eller vad man nu vill kalla det är ett stort hål i golvet…ööööh….aaa….låter tokit..menmen

TacoBelle
0

Jag skulle inte heller vilja ha någon GP. Men jag skulle gärna vilja lära mig mer om dom, träffa en och lära känna den. Det skulle va kul.

gulzebra
0

*hand upp*
Har en hane och fick hem två honor för en vecka sen. Underbara djur när de väl är tama ^^,

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

zickan
0

ah.. det var skönt att de två tjejerna fick komma till ett bra hem.

stackars tia. hon nog den som är mest petig med sina ungar. hon blev lovad att köparen skulle vara bra och det inte skulle bli några problem. men hon kontaktade inte ens tia när de lades ut på annons.

zickan
0

appropå gp träffen så blev det lite stressig denna gång. men det var ungefär 5 hamsterråttor med.

tias bil ramlade isär innan vi skulle åka tillbaka till sthlm och sedan small ett däck påväg hemifrån mig. lite jobbigt att stå på e4 med en bil full med djur och saker. men en snäll kille stannade och vi kom till stan.

hamnade i en park full med fågelskit över allt.

har diskuterat att ev köra en i aug. skulle det vara dåligt väder kan man vara hemma hos någon. jag kommer troligen ta med ny tillskottet i familjen. Alva en flicka som nu är en månad.

gulzebra
0

#15: Mjo, hörde att det var en del krångel med det :/ Särskilt tama är de inte heller, livrädda är de. Äter numera genom gallret men den ena tar varje chans hon får till att försöka bitas… Bara att fortsätta jobba med de antar jag, får hoppas på att det går att få ordning på de så småningom. De är ju inte vuxna iaf, alltid nåt :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

jessi_twini
0

används gp-råttan till minsökning i drabbade områden? eller vad är det för råtta som gör det??

Ninja
0

#18 Japp, det är GPn som används/har använt till minsökning.

TacoBelle
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Även vanliga tamråttor används som minletare.

Här är en artikel (dock på norska)

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2006/04/27/464686.html

zickan
0

men men gulzebra du köpte väl dom två tjejerna från den där kvinnan?

kan förstå att dom inte är tama. var mycket tjafs med henne.

gulzebra
0

Jepp, jag köpte de :)

zickan
0

mh tia var väldigt lättad över att du tog över dom :)

gulzebra
0

Mjo, hörde det. Alltid nåt ^^