AKUT!!! Upphittad råtta i Vargön!
Fick ett meddelande nu på morgonkvisten från Vargön strax utanför Trollhättan om en funnen black hooded råtta i deras växthus. Finns det någon som bor i närheten som kan hjäpa växthusägaren att fånga upp den och eventuellt ge den ett kärleksfullt liv?? Skulle mer än gärna gjort detta själv, men har fullt i mina 3 burar.
Blir så trött på folk som inte har sunt förnuft att ta ansvar och då istället släpper ut dom i det fria :-(((
Kan ni inte själva, så kan ni väl sprida detta så rådisen kan få ett varmt och tryggt hem!
Åh så hemskt! Vart i området igår kväll och promenerade runt i Halleberg.

Visst är det! Sprid gärna på facebook ifall det är en rymling
Pm
Finns ju fällor som ser ut som mindre varianter av grävlingsfällor och som fångar levande.
I Norge kan man låna sånna hos brandkåren, vet dock inte hur det ser ut i Sverige.

Ska se om jag kan komma loss från jobbet lite senare och se va jag kan göra. Vet inte alls vilket skick den är i eller om den har blivit helt förvildad.
om den nu är förvildad redan, är det inte bäst att låta den vara då ? ..
"After every storm, comes a rainbow" 
Min blogg, titta gärna in ! http://www.nattstad.se/mikomi
Men usch vad hemskt! :( Hur kan vissa människor bara göra på det viset!!
Hoppas någon får tag på stackaren! 😕

Det vet vi inte än. Bäst att kolla upp detta först 🙂
Hur lätt blir en råtta förvildad egentligen ? någon som vet det ?
och kan en "föru detta" tamråtta som blivit förvildad ens klara sig själv i naturen ??
#9 det finns ju en dokumentär någon delade här för ett tag sen där forskare faktiskt testade detta, men det var en flock såklart.
Men de klarade sig fint själva.

Nu har rådisen skydd av växthuset, men åker bort i eftermiddag med en vattenskål och frön. Har grävt ner sig i en håla. Fast ägaren hade upptäckt råttan när deras katt hade fått span på något nu på morgonen, men hunnit få bort katten
Granngården säljer fångstburar för råttor. Annars troor jag man kan kontakta kommunen& be att få låna en fångstburbur. (Sa de på Lakkapää; en bygg-, trädgård-, m.m.-butik jag frågade hos.)
#10 intressant ! Men om råttan nu är själv som denna ? Klarar den sig då ? eller är risken större att råttan dör ?
Jag bor i uddevalla, kan tyvärr inte ta mig till trollhättan, men jag gör gärna ett försök att få h*n tam och ge ett bra liv!! :)
-Sara, och alla mina små långsvansade kräk<3

Tack #14. Jag gör ett tappert försök efter 14:00 och håller er uppdaterade :-)
#13 ingen aning, sådant tog de ju inte upp, klart det är väl inte helt omöjligt att råttan kan klara sig.
Men blir ju svårt om den inte har någon som kan hålla utkik efter rovdjur osv.
hade en råtta som försvann och var bora i tre veckor, vi hittade hon ute på altan, där satt hon och åt på en råfisk. Då när vi skulle fånga in den tog det så klart ett tag och hon var rääätt så ''vild'' eller vad man ska säga. trodde att hon aldrig skulle bli sig själv igen. Men när ja hett in henne i bure igen med sin syster såg det ut som att dom saknar varandra verkligen! och hon var sig själv igen redan nästa dag. så jaa råttor är riktiga kämpar som klarar av allt!
#17 häftigt !
Låter man råttan vara ute kommer den troligen inte klara sig länge. Visst, den kanske kan fixa mat nu såhär under våren, men den har inget som helst kamouflage och kommer bli tagen av något annat djur ganska snart om den inte fångas in. Det är inte säkert den är förvildad heller, den kanske bara är rädd, vilket inte vore så konstigt. Hoppas ni får in den snart!
Jag håller med #19, det handlar inte om att de är "förvildade" utan rädda. Jag har ändå varit på några "råtträddningsexpeditioner", och det finns alltid vissa individer som är räddare än andra, och svårare att fånga in.
En fiske/fjärilshov rekommenderas för dessa svårinfångade, då de lätt får panik när man tar tag i dem och är slippriga 'lil buggers. Var heller inte rädd att greppa i svansen - desperat situation kräver andra handalag!
Råttor som varit ute brukar ändå väldigt snabbt bli tacksamma över att vara inne i värmen och tryggheten igen.
Kan alltid testa att skicka över ett meddelande till super_verra@hotmail.com, kontakt person på råtthjälpen. Kanske finns någon i din närhet som kan ta in den :-)
Men djurtranport iFokus nu runt skolavslutningen bör ge resultat i en del som reser och kan hjälpa till med transport.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Hålet va enormt. Hittade en annan utgång med, men täckte igen det. La ut mathögar för att lokalisera råttan. Fick ett samtal strax efter jag åkt i fredags att osten va borta. Suttit i hålet hela tiden medans jag höll på där. Tänkte åka ut idag med, men har inte fått tag på växthusägaren än.

Vi i Råtthjälpen hjälper självklart till att ta hand om råttan om ingen annan vill ta hand om den lilla. Just i Trollhättan har vi inga jourhem, men i Göteborg med omnejd skulle gå att ordna. Hjälp med infångning har vi dock nog svårare att ordna tyvärr, då dom flesta av oss finns på helt fel sida landet.
Stor eloge till dig Visse, som engagerar dig för den lilla hemlösa råttan!

Nu fick jag tag på dom :-)) Grannarna hade tydligen skymtat den med. Lägger ut ost, och väntar på napp. Fick tillåtelse att gräva försiktigt i växthuset! Nu ska den infångas :-))
Lycka till! :)
I Degerfors där jag bor, har vi en liten djurhage vid ett kulturcentrum och där bland kaniner och getter såg man en råtta, också black hooded btw, traska omkring och äta rester runt kaninburarna. jag ställde ut en kattransport med vattenflaska och godare mat, mjuka bofiltar osv som doftade lite råttflickor. vi fick snabbt napp! Råttan boade i kattransporten och vi stängde luckan och lät den flytta in i en bur i vaktmästeriet eftersom kulturcentrumets vaktmästare hade fäst sig vid råttan när han hade lagt ut lite av sin matsäck till den om dagarna.
De levde sedan lyckliga ihop resten av råttans liv :) Den blev handtam och red på vaktmästarens axel under dagarna ❤️
epilog: Samma vår hade man hittat utkastade boaormar som frusit ihjäl, inte alls långt från denna djurhage, så funderingarna gick ju så klart om detta var ormfodret som släppts ut. Jäkligt dåliga djurägare…man blir vansinnigt förbannad! denna lilla råtthane hade tur som hittade både värme och mat under vårens kyliga nätter
Medarbetare: Yoga & meditation i Fokus
Medarbetare: Stenar i Fokus
Driver http://www.StillaSinnetDegerfors.dinstudio.se
Reiki Master, kristallterapeut, Barnyogalärare

Hemkommen igen utan napp. Använde mig utav det tunga artilleriet nämligen pastej. Hoppas den inte bytt bo eftersom grannarna sett den hos sig. Lagt ut nya matfällor och blir det jackpot så åker jag bort och börja gräva direkt idag.
Gräv inte! Då kommer råttan bara känna sig otrygg och flytta. Bättre att scouta kvällstid då det ofta är då de börjar vakna och komma ut och röra på sig.
Sen brukar de kunna hitta smarriga maskar och insekter, så mat är inte alltid det som de vill ha, utan vätska som är svårare att få tag på. Har man dessutom en vätska som luktar mycket och är supersmarrig så blir det toppen! Min erfarenhet säger att flytande yoghurten Yalla! är JÄTTEbra att infånga med. :)

Lite uppvärmt jordnötssmör har funkat fint tidigare också. Oemotståndlig doft. :)

Fick en vattenskål och lite musmat av Iyen, så vätska har den :-) Har fått låna en råttfälla imorgon så här ska fångas. Hört att guldnougat ska vara smarrigt med??? Tyvärr inget napp på pastejen hittills, så hoppas den inte flyttat på sig :-/
Rå nötfärs eller det mina är galna i: ljummen välling!
#30 Guldnougat är absolut värt att testa. Hört folk som betar sorkfällor med just Guldnougat. Sorkarna är tydligen helt galna i det, så det gäller nog med stor sannolikhet många råttor med! :-) (Testade det förra sommaren för att fånga& skjutsa till skogs, en sork som grävde i rabatterna hos mina föräldrar -dock utan det resultat jag önskade. Den var för skygg el smart för att gå in i fångstburen, men den mumsade i sej småbitarna nougat som låg framför buren i syfte att locka den in& för att hitta mer.)
Att värma det, som #29 skriver, är ju en bra ide för då luktar det lång väg.
Lycka till med infångandet av den lilla råttan! Hoppad den är frisk, mår ok& får ett varmt& tryggt hem med vänner& god mat att leva resten av sitt liv i.
Hur går det?
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

Napp på pastejen idag, men nu va tyvärr råttfällan en musfälla :-/ Har inboxat Vapensyster för där fanns möjligheten till att låna en stor fälla :-) Slänger mig i bilen om jag får klartecken :-)
#34 gör en egen fälla med kattransport, mysiga sovfiltar och god mat/dryck, så den boar in sig där :) Använd ett rep för att stänga luckan när den går in, och ligg i bakhåll.

Din idé slog mig med #35, men är rädd att katten som bor där i huset intill kan mota in den i transporten ifall den får nys på den. Den verkar vara som mest aktiv på morgonkvisten
Hm, vet att en smart metod användes med den sista av Rishögsråttorna, den som var så svårfångad. Kan stå om det där, eller i de länkade facebookgrupperna etc.

Back on track :-) Drog ett massmail på jobbet och fick napp på en råttfälla! Äntligen, så ikväll laddar jag den 🙂

Vilket engagemang från dig Visse! Du är fantastisk!

*tass*
Spännande! Håller tummarna.

Hoppla! Där satt du :-) Nu lever detta knytet säker i skog och mark. Fällan är åter laddad och hoppas på bättre tur nästa gång. Det kan ju finnas ett enormt system av gångar under jorden. Kanske sitter där och trycker någonstans. Har försäkrat mig ännu en gång om att det var en tamråtta dom såg. Svart huvud och vit kropp, så vi får hålla tummarna att det inte hänt våran lille vän något.
*tass*
Twitter/Artstagram : m0chicakez
Instagram: nemis.problemis
Deviantart: http://www.deviantart.com/theshadowsinger
Hoppsan, det var ju inte riktigt rätt. :D haha, vad snopet med gratis käk och så sitter man fast. Får hoppas att vild totten inte blir elaka på lilla tamis tott.

Haha! Hoppsan! :D
#43 haha, ojdå! men det visar ju att fällan fungerar 😃
#43: Haha!
Vad fin den var!
Hoppas rätt råtta snart sitter där istället! :-)
*tass*

#43 Men gud vad sööööt!😘Haha, hoppas du får tag i rätt råtta nästa gång:)
Vildråttorna är så FINA!
#43 såg du vad det var för kön? Tänker närmast på om det finns ett bo…med bebisar i😐
#52 på tal om det kan det också hända att den och den andra hooded har parat sig? För genetiskt är de väl inte så långt från varandra att det är omöjligt?
#53 Det är inte omöjligt men snarare kanske otroligt. Vilda råttor tycker tamråttor beter sig annorlunda och inger ett hot. Man kanske kan jämföra vargar och tamhundar. Snarare är det fara för att flocken som kan bo här har genom sina dofter dragit tamråttan till sig, men att den lever farligt nu. Och det beror ju en hel del på både kön och ålder på tamråttan.
Dessutom har tamråttan garanterat dragit på sig både bakterier/virus och en hel hoper inre och yttre parasiter om den lever i vildråttornas gångar. Den måste sitta i karantän och behandlas om den hittas
#53 Tamråtta och brunråtta är samma art, så visst är det möjligt. Vi har bara avlat fram lite annorlunda färger, genetiska defekter och beteenden som inte passar i det vilda. ;) Jag skulle tro att den lilla tamråttan försöker hålla sig borta från sina vilda artfränders revir för att inte bli dödad, men man vet aldrig.
Håller dock med #54 om att det inte är speciellt troligt, men det finns ändå en teoretisk möjlighet.
#55 Generellt rätt är domesticerade djur lite "dummare" och har lägre hjärnkapacitet än sina vilda artfränder.
Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)
#54 Vargar kan jag och det händer att vargar parar sig med hundar som rymt, då ofta enstörningar som letar efter ett eget revir.

Tittade tyvärr inte vilket kön det var, för jag hade fullt upp med att inte bli biten av den lille sure :-D

Kom precis hem nu efter en tur till fällan, men den gapade tomt :-/ Sitter och funderar på om en vildis kan ha ihjäl en tamråtta? Denna som fastnade igår va inte så värst stor, men som sagt sjövild. Önskade jag visste vem som gjort detta. Jag hade gladeligen kört upp sunt förnuft i röva på vederbörande.

Inte en skymt av vår lille vän på hela helgen :-\ Har inte setts till i området och fällan skriker tomt. Jag låter den stå lite till, för man vet ju inte. Hoppet blir ju mindre för var dag.
😕synd…speciellt när du är så engagerad. Håller tummarna 👍
#61 tråkigt :( hoppas det inte har hänt hen något dumt